Nieuwbouwhuis bij Schiphol? Vanaf 1 januari is klagen zinloos
• 18-10-2017
• leestijd 2 minuten
Rondom Schiphol is woningnood en rondom Schiphol liggen veel ongebruikte weilanden, panden en kassen. Door geluidsoverlast voor potentiële bewoners is woningbouw er verboden — tót 1 januari.
Staatssecretaris
Sharon Dijksma
heeft een afspraak gemaakt met de provincie Noord-Holland, diverse gemeenten, KLM en Schiphol om nieuwbouw rondom het vliegveld mogelijk te maken. Contracten tussen kopers en verkopers zullen vanaf 1 januari 2018 namelijk worden voorzien van harde afspraken.
Via een zogenaamd ‘kettingbeding’ kunnen verkopers van nieuwbouwwoningen de toekomstige bewoners laten instemmen met vliegtuigherrie. Zo kunnen huiseigenaren Schiphol niet belasten met extra kosten, voor bijvoorbeeld geluidsisolatie. “Klagen heeft geen zin,”
schrijven
de regionale kranten
De Gooi- en Eemlander
en
Haarlems Dagblad
.
In het directe verlengde van start- en landingsbanen — waar neerstortingsgevaar dreigt — mag niet gebouwd worden.
Amsterdam
De gemeente Ouder-Amstel zal tussen 2020 en 2029 zo’n 4500 woningen bouwen onder de Buitenveldertbaan. En ook in de gemeenten Zaandam, Badhoevedorp, Zwanenburg, Hoofddorp en Beverwijk zullen de komende jaren woningen verrijzen.
In totaal zullen er zo’n 300.000 nieuwe woningen worden gebouwd in de regio Amsterdam. Het merendeel zal buiten de geluidsgrenzen van Schiphol liggen.
Red de Veluwe
In de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel wordt geprotesteerd tegen vliegtuigoverlast. De komst van Lelystad Airport, en nieuwe vliegroutes, wekt de vrees voor geluidsoverlast.
Dinsdag gaf (demissionair) staatssecretaris
Sharon Dijksma
toe dat haar berekeningen van de verwachte overlast
fout
waren.
Actiegroep HoogOverijssel sprak van ‘ernstig rekenfouten’. Actievoerder (en nieuwslezer)
Jan de Hoop
sprak van ‘manipulatie’.