PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
In de toekomst rijden we allemaal in elektrische auto's, die pas komen aanrijden als we ze nodig hebben. Als we onze bestemming hebben bereikt, rijdt de auto weer door naar de volgende die hem nodig heeft. Dat toekomstbeeld schetst WIRED-journalist Jack Stewart, gespecialiseerd in de toekomst van transport, in een interview met de BBC.
Geen parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen ongelukken
Het concept van het bezitten van een auto zal gaan verdwijnen, zodra we gaan beschikken over zelfrijdende auto's. Want de voertuigen worden dan meer een soort 'On Demand'-dienst', volgens Stewart. Net zoals al met series, muziek en films is gebeurd. Die heeft ook bijna niemand meer in eigen bezit, maar die stream je via diensten als
Spotify
of
Netflix
.
Het is een opvallend, maar ook aantrekkelijk toekomstbeeld: er zijn geen tot weinig parkeerplaatsen meer nodig in de stad, een auto komt jou ophalen en kan terwijl je op werk bent anderen mensen ophalen en wegbrengen. Bovendien is hij niet vervuilend, want hij rijdt op elektriciteit en als het goed is maakt hij geen ongelukken. Daardoor zou het aantal verkeersslachtoffers naar nul kunnen gaan, op termijn. Maar zover is het nog lang niet.
Sensoren en camera's
Er wordt, met name aan de Amerikaanse westkust al volop gewerkt aan zelfrijdende auto's. Deze moderne automobielen maken gebruik van camera's en sensoren, die een 360 graden visie hebben en systemen als LIDAR
(Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging), een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. De techniek is vergelijkbaar met radar, dat echter radiogolven gebruikt in plaats van licht. M
aar deze sensoren hebben nog wel zwakke plekken. De camera's werken niet heel goed in het donker of in overweldigend zonlicht. Lidar heeft moeite met regen, mist en stof, omdat de laserstralen door deeltjes in de atmosfeer worden misleid.
Zelfs systemen die gegevens combineren van alle drie de sensoren hebben moeite met afbeeldingen van mensen op billboards of op andere voertuigen. Bovendien is het niet altijd duidelijk of een auto voor bijvoorbeeld overstekende dieren zal stoppen. En bestaat straks nog wel de mogelijkheid om impulsief een andere richting op te gaan, of lifters mee te nemen? Allemaal vragen waar de toekomst een antwoord zal gaan vinden.