PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Hema: eerst verstopeieren en roetveegpieten, nu kinderkleding
Warenhuis Hema heeft weer eens het nodige stof doen opwaaien. Kinderkleding van Hema zal volgend jaar niet meer voor jongens of meisjes zijn, maar voor ‘kids’. Hema is de eerste winkelketen die overstapt op een genderneutrale kinderafdeling. De kritiek doet herinneren aan die andere twee omstreden ‘besluiten’ van Hema.
In 2015 vroeg de Amsterdamse Julia (toen 10 jaar oud) om stoerder meisjesondergoed. Haar verzoek was een van vele. De inkoopdirecteur
verklaart
tegenover
de Volkskrant
: “We zien een groeiende behoefte naar stoerdere meisjeskleding. Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema. Maar we voegen daar stoerdere meisjeskleding aan toe.”
Geslachtsaanduidingen op labels en verpakking gaan in de ban — in navolging op de Britse warenhuisketen John Lewis.
Tegenstanders van dit besluit laten zich op Twitter, Facebook en in de media horen. Tegenover
RTL Nieuws verwoordt
marketingexpert Paul Moers die kritiek als volgt: “Ik vind het een idiote actie. Vroeger stond de Hema ergens voor, nu is het op zoek naar compromissen. Net al bijvoorbeeld het veranderen van paaseieren in verstopeieren.”
2016, verstopeieren
In februari vorig jaar plaatste René Dercksen, Provinciale Statenlid namens de PVV, de volgende tweet:
Nu ook een fatwa van de
@hema
op Pasen? Verstopeieren? Echt? Die H stond vroeger voor Hollandse, nu voor halal.
pic.twitter.com/e0Izl26CcK
Paaseieren hadden plaatsgemaakt voor verstopeieren, de christelijke traditie verdween uit de schappen, las je destijds op Twitter. Van vervanging was echter geen sprake, bleek na navraag bij Hema. “We hebben Pasen niet verbannen uit onze winkels,”
verklaardde
een woordvoerder tegenover het
Algemeen Dagblad
.
“De verstopeieren hebben we al heel lang, alleen dit jaar zit er voor het eerst een gouden ei in. Daarmee wilden we het nog iets leuker maken voor kinderen. Het is duidelijk dat we steeds meer rekening moeten houden met gevoelens in de maatschappij. Ook al komt dit product uit een onverdachte hoek, toch wordt het 180 graden anders uitgelegd. Wij houden ons verre van geloofsovertuigingen, politieke of seksuele voorkeuren.”
2015, roetveegpiet
In 2015 besloot Hema nog uitsluitend sinterklaasartikelen te verkopen met afbeeldingen van roetveegpieten, in plaats van Zwarte Pieten. In een aantal filialen stond echter nog wat ‘oud materiaal’ van Zwarte Piet. Een winkelende vrouw merkte een zwarte Pietenpop op, en maakt er via een openbaar bericht op Facebook melding van. De winkel reageerde met de belofte de zwarte pop te zullen verwijderen.
Daarop volgde een storm van kritiek. Er kwam een stroom van reacties op gang, waarvan de meeste belandde op de officiële Facebookpagina van Hema. De woordvoerder
in het AD
: “We zijn druk bezig er alles af te halen dat bedreigend is, racistisch of onnodig kwetsend, maar dat is een heel karwei omdat er heel veel reacties zijn.” Personeel van Hema werd bedreigd. Hema deed hiervan aangifte bij de politie.