PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
'Misleiding door fouten in rapport Lelystad Airport'
In de Milieu Effect Rapportage (MER) voor de aanleg van Vliegveld Lelystad zijn ernstige rekenfouten gemaakt. De geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Lelystad maakt, strekt zich uit over een gebied dat veel groter is dan waar in de MER rekening mee wordt gehouden. Dat stelt de actiegroep HoogOverrijssel.
Nieuwslezer
Jan de Hoop
zat op 5 oktober bij ons aan tafel, omdat hij kritisch is op de uitbreiding van het vliegveld. Hij windt zich op over de fouten in het rapport. Hij spreekt nu van 'manipulatie'.
Inmiddels heeft demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Sharon Dijksma
, in een brief aan de Tweede Kamer toegegeven dat op sommige plekken met meer motorvermogen wordt gevlogen dan eerder in het rapport was berekend.
De Hoop gaf begin oktober bij ons aan tafel al aan dat er volgens hem foute berekeningen zijn gemaakt in de rapportage. Omdat er volgens hem is uitgegaan van een nieuwe indeling van het luchtruim, maar die nieuwe indeling is er nu nog niet.
De Hoop is van mening dat de geluidsoverlast op een creatieve manier wordt berekend, omdat er wordt uitgegaan van een 'gemiddeld geluid'.
Staatssecretaris Dijksma gaat de berekeningen laten corrigeren, maar denkt niet dat de aanvliegroutes en de plannen in gevaar zullen komen.
Lelystad Airport neemt vanaf 2019 een groot deel van de vakantievluchten van en naar Schiphol over. Bewoners onder de nieuwe aanvliegroute vrezen dat ze veel last krijgen van geluidsoverlast.