PO in Actie heeft de dagen voor het gesprek een peiling opgezet, waarin scholen de problemen waar ze tegenaan lopen konden aangeven. Hieruit bleek dat tienduizenden leerlingen niet elke dag het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben, als gevolg van het lerarentekort. Deze leerlingen worden of naar huis gestuurd, of opgesplitst of krijgen les van een onbevoegde leerkracht. ‘Dat is prima, als het kabinet wil dat het onderwijs een veredelde opvang wordt.’ zegt Thijs Roovers van PO in Actie.
Onderschat probleem
Het probleem wordt ernstig onderschat. De initiatiefnemers hadden het probleem zelf ook onderschat, terwijl zij deel van de leraren-‘community’ zijn. ‘Als het over het lerarentekort gaat, wordt er vaak gesproken over 2020 of 2025, maar die leerlingen die niet het onderwijs krijgen dat ze zouden moeten krijgen, dat gaat over gisteren, vandaag en morgen,’ benadrukt Jan van de Ven.
Tweede Kamer
Het debat over de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap moet nog plaatsvinden. PO in Actie wil daar op inspelen door de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamerfracties uit te nodigen om de peiling in te zien. Als zij die namelijk kunnen overtuigen van hun standpunten, kunnen ze het kabinet wellicht meekrijgen.
Maatschappelijk probleem
Minister Slob erkent de problemen maar wil eerst met het geld dat nu beschikbaar is, 700 miljoen, goede plannen maken om een flinke stap in juiste richting te zetten. Thijs Roovers vindt dat er nú gehandeld moet worden. ‘Het lerarentekort is een maatschappelijk probleem, waar iedereen de klappen van gaat krijgen. Ik vind het prima dat er 1,4 miljard naar dividendbelasting gaat, maar als daar de klap ook is gekomen, kan je jezelf afvragen of die 1,4 miljard niet beter naar onderwijs had kunnen gaan.’
12 december
PO in Actie wacht het debat nog af, maar wi wel dat er meer geld vrijkomt. Anders zal er 12 december weer worden gestaakt. Maar ondertussen moet de 700 miljoen die er al is, wel goed worden uitgegeven, daarover zijn de minister, Roovers en Van de Ven het eens.