Facebook moet nepadvertenties, waarin wordt beweerd dat John de Mol rijk is geworden door investeringen in cryptovaluta, tegenhouden en verwijderen. Dat is de uitspraak in het kort geding tussen De Mol en Facebook Nederland. De Mol startte het kort geding tegen Facebook
in augustus, omdat hij erachter kwam dat zijn naam en foto gebruikt werden voor nepadvertenties.
In de advertenties werd gesteld dat De Mol rijk is geworden door
investeringen in bitcoins. Is Facebook verantwoordelijk voor deze misleidende advertenties?
In 2019 hebben de betreffende advertenties al 1,4 miljoen euro aan schade opgeleverd. De Mol hoopt dat zijn overwinning ervoor kan zorgen dat dit niet meer gebeurt en dat Facebook strenger controleert op nepadvertenties. De lezer van de advertentie wordt gelokt door “geheime informatie” over hoe De Mol en andere BN’ers rijk zijn geworden door investeringen in Bitcoins. Lezers worden opgeroepen dit ook te doen. Het geld wordt gestolen door de adverteerder en is niet meer terug te krijgen.
De Mol is niet de enige BN’er wiens naam en foto gebruikt worden voor misleidende advertenties. Ook Matthijs van Nieuwkerk, Humberto Tan en Jeroen Pauw zijn opgedoken in deze 'Bitcoin-advertenties'. Afgelopen oktober stelden een aantal van hen samen met andere BN’ers een verklaring op, waarin ze Facebook vroegen op te treden tegen deze en andere nepreclames.
© Deze nepadvertentie over Jeroen Pauw werd in 2019 verspreid
Facebook is niet het enige platform dat doelwit is
geworden voor de makers van misleidende Bitcoin-advertenties. Ook op de nieuwssite NU.nl werden
begin augustus neppe reclames geplaatst. De organisatie achter de reclames maakte onder
andere de huisstijl van NU.nl na en plaatste een reclame voor een nep-nieuwsartikel
waarin DJ Armin van Buuren in een interview verklaarde rijk te zijn geworden
door investeringen in bitcoins. Hetzelfde werd uitgehaald met bijvoorbeeld de huisstijl
van de NOS, het AD en De Volkskrant.
Ook in andere landen komen de nepadvertenties voor bitcoins en andere producten voor. Presentatrice Ellen DeGeneres en actrice Sandra Bullock zijn in de Verenigde Staten een rechtszaak begonnen tegen ongeveer 100 anonieme personen, die achter nep-advertenties zitten waarin Bullock en DeGeneres reclame maken voor schoonheidsproducten. Ook in Amerika worden deze nepadvertenties afgebeeld als artikelen in de huisstijl van bekende nieuwssites en tijdschriften.
In een reactie op het kort geding van De Mol en de klachten van verschillende BN’ers stelde Facebook Nederland eerder dat ze zo veel mogelijk doen om nepadvertenties te verwijderen en voorkomen. Maar, volgens het platform het is moeilijk om volledige garantie te geven dat het nooit meer zal gebeuren. Adverteerders hebben veel verschillende omleidingen om hun reclames te plaatsen, zonder dat Facebook dit weet. Het systeem wordt daarom vaak aangepast, maar vervolgens vinden de oplichters weer een nieuwe mogelijkheden.