Natuurgebied de Veluwe ligt ook in de zone die last zou hebben van de uitbreiding van Lelystad Airport. Volgens De Hoop is dit schadelijk, omdat toeristen die het natuurgebied komen bezoeken worden weggejaagd door de overlast. Er staan veel vakantiewoningen op de Veluwe en ook voor dagjesmensen is het een populaire attractie. Vooral de rust maakt het gebied aantrekkelijk. De Hoop zegt dat als de toeristen wegblijven, de toeristenindustrie minimaal 900 miljoen euro misloopt.
Gehaktmolen
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt met een gunstige milieueffectrapportage waardoor de overlast meevalt. Maar De Hoop zegt dat deze berekening niet klopt, omdat er in de rapportage is uitgegaan van een nieuwe indeling van het luchtruim, maar die nieuwe indeling is er dus (nog) niet.
Ook de geluidsoverlast wordt op een creatieve manier berekend. Er wordt namelijk uitgegaan van een 'gemiddeld geluid' over de hele dag, maar een koffiekopje dat van tafel trilt om 6 uur in de ochtend heeft daar niets mee te maken. De Hoop beschrijft dit als de gehaktmolen van de politiek, waar aan de ene kant cijfers in gaan en aan de andere kant gunstigere cijfers uitkomen.
Nieuw plan beter dan aangepast plan
De overheid heeft een plan dat niet mogelijk is. ‘Lelystad is een luchthaven zonder luchtruim’, aldus De Hoop. In zijn contact met staatssecretaris Dijksma heeft hij een alternatief plan overhandigd, maar dit is niets anders dan modderen in een slecht plan. Eerst zou het luchtruim opnieuw moeten worden ingedeeld, wat door Lelystad Airport al in 2009 is aangegeven.
Voor nu ziet De Hoop zijn actie eindigen bij de rechter, met als zwaarste gevolg het intrekken van het luchthavenbesluit.