PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Bedrijven besteden veel geld uit aan een herkenbaar logo voor hun merk. Maar hoe goed kunnen mensen deze logo’s onthouden? Het onderzoek Branding in Memory zocht dit uit. 156 proefpersonen moesten logo’s tekenen zonder te spieken. Signs.com maakte van alle tekeningen een overzicht en zette de cijfers op een rijtje.
IKEA en Starbucks
Van de 10 logo’s die getekend moesten worden werd het logo van IKEA het beste nagetekend, meer dan de helft van de mensen wisten een reproductie te doen van de gele ovaal met de blauwe hoofdletters. De groene en bekroonde zeemeermin van koffiehuis Starbucks wist slechts door 1 van de 6 mensen correct nagetekend te worden.
Apple met een steeltje
Veel van de tekeningen die door onafhankelijke beoordelaars niet werden goedgekeurd waren versimpeld of was er iets toegevoegd. Zo kreeg Apple een steeltje op zijn appel, die er normaal niet opstaat en werden er meer strepen getekend dan de drie die op het logo van Adidas horen.
Een andere veel gemaakte fout is dat mensen uitwijken naar het oude logo van een merk, zoals bij een vijfde van de tekeningen voor Burger King gebeurde.
Overschatten
Naast de onafhankelijke beoordelaars moesten de proefpersonen hun eigen werk ook beoordelen. Hieruit kwamen ook een aantal opvallende resultaten. Zo blijken oudere mensen logo’s minder goed na te kunnen tekenen, al denken ze zelf van wel. De proefpersonen overschatte hoe goed ze het Apple-logo hadden getekend, maar ze hadden juist weer heel goed ingeschat dat ze het Foot Locker-logo heel slecht hadden getekend.
Kleuren
Details zoals hoeveel stippen het Domino's-logo telt, of welke richting het logo van Foot Locker op kijkt maken geen indruk. Kleur daarentegen blijft wel hangen. In 80 procent van de gevallen werden de juiste tinten gekozen. De kleur is het meest herkenbare aspect van een logo, wat maar aangeeft dat er goed over nagedacht moet worden door merken wat ze doen met kleur.