PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Hoe de tabaksindustrie GTST als reclamebord wilde gebruiken
- "Hè bah, doe dat even buiten, wil je? Ik adem die rook ook in en 't is hartstikke ongezond." "Ach man, zeurpiet. Je moet niet alles geloven wat ze op het nieuws zeggen."
Een dialoog als deze had in de jaren negentig zomaar eens in de veelbekeken soap Goede tijden, slechte tijden kunnen belanden. Volgens dagblad Trouw, dat een aantal geopenbaarde documenten van tabaksfabrikant Phillip Morris doorspitte, lagen de teksten al klaar en hoefde RTL slechts in te stemmen. En zo zijn er meer strategieën om de jeugd aan het roken te krijgen.
Een lobbyorganisatie van samenwerkende fabrikanten wilde een deel van de teksten van
GTST
kopen in de jaren negentig. De anti-tabakscampagnes waren in volle gang en de bedrijven zochten sluiproutes om hun waar aan de jeugd te slijten.
Trouw
schrijft: "De industrie wilde in het script de acteurs laten zeggen dat roken iets is waar we samen wel uit komen, dat rookbeperkingen niet nodig zijn, dat hinder van tabaksrook in onderleg overleg kan worden opgelost. Er werd in die tijd volop gedebatteerd over rookverboden in openbare gebouwen en op het werk."
'
Hoe jonger de nieuwe roker, hoe beter dat is voor ons' luidt het credo op de marketingafdelingen in de industrie, aldus
Trouw
. In 1978 schreef een marketingmedewerker van tabaksfabrikant Lorillard aan zijn baas iets soortgelijks: '
The base of our business is the high school student
'. Dat zinnetje werd veel geciteerd in processen van zieke rokers in de Verenigde Staten.
Studenten Trouw
onthulde dit weekend al dat tabaksfabrikant Japan Tobacco International (JTI) minstens tien Nederlandse studentenverenigingen sponsort. De verenigingen zouden daarvoor hun sigarettenautomaten vullen met louter JTI-merken.
Meer over de benadering van deze
young adult smokers
lees
hier
je in het gehele artikel uit de krant.
Voor meer nieuws en achtergronden bij het nieuws, klik hier.