Facebook presenteert: onze toekomst
• 19-04-2017
• leestijd 3 minuten
Op de F8, de jaarlijkse vergadering van Facebook, kwamen dinsdag technologie-ontwikkelaars bijeen om een kijkje te nemen in de glazen bol der technologie. In die toekomst – zo doet sciencefiction al decennia vermoeden – stroomt door de Coentunnel zelfrijdend verkeer, betalen we Albert Heijn met een chip in onze onderarmen en draagt iedereen een hologrambril. Dat laatste toekomstscenario is nu duidelijk in zicht.
In 2014 koopt Facebook de virtualrealitybril Oculus Rift over
. De consumentenversie verschijnt in 2016 maar wie er vandaag de dag één wil, moet daar 750 euro voor neerleggen om verder maar te zwijgen over een nog duurdere computer om zo’n bakbeest aan de praat te krijgen.
Een goedkoper alternatief voor
virtual reality
is dat razend populaire apparaatje dat iedereen toch al op zak heeft. De smartphone. Die beschikt over een scherm, een gps en een cameralens, en veel meer heb je niet nodig voor
virtual reality
, getuige dé hype van 2016,
Pokémon Go
.
De makers van
Pokémon Go
brachten met groot succes een primitieve versie van een veelbelovend concept aan de gewone man:
augmented reality
, vrij vertaald als ‘aangevulde werkelijkheid’. In het geval van
Pokémon Go
ziet de gebruiker op zijn smartphone zijn omgeving via de cameralens en beweegt zich binnen die omgeving door de gps. De omgeving is aangevuld met rondspringende Pokémon die zweven boven de straat, een bureau of buiten een raam. De gebruiker kan rondkijken, rondlopen en zodra hij er één gevonden heeft, zo'n Pokémon vangen. Dit is een vrij primitief type
augmented reality
. De Pokémon vertonen geen interactie met de omgeving en de toepassingen binnen het spel zijn beperkt.
Facebook-voorman Mark Zuckerberg demonstreerde een half jaar geleden, en dinsdag tijdens de F8 opnieuw, een geavanceerd soort
augmented reality
. Het heet ‘Facebook Spaces’ en is sinds dinsdag te downloaden voor de Oculus Rift. Achter de glazen van deze bril ligt, als je het Zuckerberg en consorten vraagt, de gouden eeuw van
virtual reality
.
In Facebook Spaces betreedt de gebruiker een volledig virtuele wereld, waarin hij in de lucht van alles en nog wat kan tekenen, een potje kan kaarten met medegebruikers en (jawel) virtualrealityselfies kan maken met (jawel!) een virtualrealityselfiestick. Hoe dat er ongeveer uitziet, demonstreerde Zuckerberg vorig jaar oktober al.
Een volledig interactieve wereld, waarin objecten worden herkend door smartphones en VR-brillen, onthulde Zuckerberg dinsdag. Hij richtte zijn iPhone op een tafel met daarop een kop koffie, een fles wijn en een bloempot. Tik op je scherm op de bloempot, en er verschijnt een plaatselijk regenwolkje, tik op de koffiekop en er stijgt digitale stoom uit op.
Een onthulling mag het overigens niet heten. Zowel Facebook als foto-applicatie Snapchat timmert flink aan de virtuele weg. Snapchat kondigde eveneens op dinsdag ‘World Lenses’ aan, een toepassing waarmee Snapchat-gebruikers virtueel kunnen ‘spelen’ met hun fysieke omgeving.
Zuckerberg gebruikt de smartphone als wegbereider voor de Oculus Rift en hoopt de brillen na 2020 aan de massa te kunnen verkopen. Die ontwikkeling zou, zoals nu gebeurt op onze smartphones, talloze mogelijkheden bieden aan allerlei bedrijven – spelfabrikanten waarschijnlijk voorop. In die toekomst zullen we met weemoed terugdenken aan die enorme iPhones die we de hele dag in onze hand moesten dragen. En aan dat foeilelijke, lompe spelletje met die Pokémon.
Meer wetenschap? Klik hier!