PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.
Rosé is in vijftien jaar tijd van ordinair meisjesdrankje uitgegroeid tot een smaakvolle terrasfavoriet. De verkoopcijfers zijn goed, en Instagram kan de verkoop van een lichtrode wijn weleens een enorme boost te geven.
Het imago van rosé was de schuld van de goedkope rosé’s uit de Franse wijnstreek Anjou, die in de jaren zeventig met tankwagens de grens over kwamen. Om je een beeld te geven, in 1998
schreefde Volkskrant
: ‘De wijnen [uit die streek] waren zo labiel als wat. Het was echt drek. Als je het dronk, had je drie dagen feest, waarvan twee met een schele hoofdpijn die vanuit je nek kwam. [Nu is het] een drankje om jongeren naar de wijn te lokken.’
Homoscène
En dat gebeurde. In 1999 vertegenwoordigde rosé 1,9 procent van alle wijnconsumptie. In 2005 was dat 10 procent.
Sinds dat jaar zijn de roséverkopen bij Albert Heijn afgenomen. Vergeleken met omringende landen, zo laat de grootgrutter ons weten, is het aandeel van rosé in de algehele wijnconsumptie wel hoog. Eén rosétype onttrekt zich aan de trend, en wel die uit de Provence. Andere Franse rosé's worden eveneens in toenemende mate verkocht.
Een persvoorlichter van AH
speculeerde
in het verleden al eens dat ‘de wederopstanding van de rosé’ te danken is aan de Amsterdamse homoscène. ‘Rosé was de alcoholische pendant van het Eurovisie Songfestival: lekker fout.’
Lijfdrankje van millennials
Van fout kan niet meer gesproken worden. Vorig jaar nog lanceerden Brad Pitt en Angelina Jolie hun eigen rosé, Chateau Miraval, vernoemd naar hun landgoed. Ondanks hun scheiding bleef de verkoop aan, en volgens berichten zijn de flessen hartstikke populair.
The Guardian schrijft
deze week over een nieuwe stap in het eerherstel van rosé. We zijn aangekomen bij de renaissance, met dank aan Instagram. Rosé is het lijfdrankje van millennials aan het worden, schrijft de Britse krant. Want, rosé is bij uitstek een fotogeniek drankje.
Het Instagram-account @YesWayRose (44 duizend volgers) is er het perfecte voorbeeld van. Yes Way Rose is populair onder Instagrammers. Het account plaatst allerlei vrolijks over hun
drink of choice
. (En tussen de posts door promoot @YesWayRose hun eigen wijnlabel, afkomstig van de Californische kust.)
Sinds actrice Drew Barrymore (7,3 miljard volgers) zich als gezicht voor het merk aandiende, is het Instagram-succes een feit.
Zoals gezegd: hartstikke fotogeniek.
Al bewees een tweet van voormalig
Top Gear
-presentator Jeremy Clarkson het stigma ‘wijvendrankje’ nog niet helemaal verdwenen is.