Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Duitse bedrijven moeten haatcomments op tijd verwijderen, anders volgen boetes

  •  
30-06-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
Facebook
Social Media-bedrijven die actief zijn in Duitsland lopen vanaf oktober het risico tegen boetes tot zo'n 50 miljoen euro aan te lopen als ze verzaken illegale, rascistische of lasterlijk commentaar en posts binnen 24 uur te verwijderen. De wet die dat afdwingt is vrijdag aangenomen door het Duitse parlement. Dat schrijft The New York Times vrijdag.
Deze wet bekrachtigt de Duitse positie als één van de meest doortastende landen in het Westen als het gaat om toezicht op bedrijven als Facebook, Google en Twitter. Duitsland wil alle haatreacties en boosaardige posts van de digitale platformen weren.
De nieuwe regels roepen alleen ook vragen op over de vrijheid van meningsuiting in de digitale omgeving. Zowel digitale- en mensenrechtengroeperingen als het bedrijfsleven hebben bezwaren tegen de wet, omdat die het recht van individuele zelfexpressie belemmert. Een ander bezwaar van de critici is dat de wetgeving de verantwoordelijkheid van het individu naar de aanbieders van het digitale platform verschuift.
Technologische bedrijven en advocaten die gespecialiseerd zijn in de vrijheid van meningsuiting beargumenteren dat er een dunne lijn is tussen wat haatreacties zijn volgens beleidsmakers van de bedrijven en wat volgens de juridische normen als een haatreactie kan doorgaan. Daarnaast geven sociale netwerken aan dat ze niet gedwongen willen worden om personen te censureren die van hun platformen gebruik maken. Bedrijven in Silicon Valley ontkennen dat ze niet aan de wens van landen tegemoet kunnen komen om vermoedelijke haatreacties te verwijderen.
Desondanks hebben de Duitse autoriteiten de wet erdoorheen gedrukt. Duitsland bemerkt momenteel een toename van racistische comments en anti-immigranten retoriek, sinds de aankomst van meer dan een miljoen immigranten, hoofdzakelijk uit islamitische landen, sinds 2015. Heiko Maas, de minister van justitie die de wet heeft ontworpen, zei vrijdag dat de regels die ook offline gelden vanaf nu ook in de digitale omgeving van toepassing zijn. Maas: "Met deze wet zorgen we ervoor dat iedereen zijn mening vrijuit kan uiten, zonder beledigd of bedreigd te worden. Dat is geen beperking, maar een vereiste voor de vrijheid van meningsuiting," gaat hij verder.
De wet zal in werking treden in oktober, minder dan een maand na de Duitse verkiezingen. Ze zullen gelden voor alle social media met meer dan 2 miljoen gebruikers in Duitsland. Daaronder vallen bedrijven zoals Facebook, Twitter en Google, dat ook eigenaar is van YouTube. Deze bedrijven zijn dan verplicht om alle content die illegaal is in Duitsland, zoals Nazi-symbolen of Holocaust-ontkenning, te verwijderen binnen 24 uur nadat het onder de aandacht van het bedrijf is gebracht.
De wet staat bedrijven toe tot 7 dagen de tijd te nemen om een beslissing te nemen over content waarvan gebruikers hebben aangegeven het als beledigend te ervaren, maar waarbij het niet overduidelijk aanstootgevend is of aanzet tot geweld. Bedrijven die herhaaldelijk falen illegale content te verwijderen lopen het risico op boetes die beginnen vanaf 5 miljoen euro en kunnen oplopen tot 50 miljoen euro.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor