Oorlogsretoriek in wij tegen zij-spotje van Amerikaanse 'National Rifle Association'
• 30-06-2017
• leestijd 2 minuten
In een spotje van 59 seconden roept de Amerikaanse 'National Rifle Association' op de leugens van liberaal Amerika te bevechten. "The only way to save our country and our freedom is to fight this violence of lies with the clenched fist of truth."
De
National Rifle Association
is een Amerikaanse belangenorganisatie die zich van oorsprong inzet voor het recht van burgers om
vuurwapens
te mogen bezitten. Als gevolg van haar grote ledenaantal en sterke
lobby
is de NRA een invloedrijke en machtige organisatie in de Verenigde Staten.
In de video die al in april verscheen wordt de kijker gewezen op de leugens die door de mainstream media worden verspreid. Sinds deze week is er in de VS veel ophef ontstaan omdat de video zou oproepen tot geweld. Woordvoerder Dana Loesch zegt in het spotje: "Ze gebruiken hun media om 'het echte nieuws' te vermoorden, ze gebruiken hun scholen om hun kinderen te leren dat de president de nieuwe Hitler is, ze gebruiken hun filmsterren, artiesten, comedy- en awardshows om hun verhaal keer op keer te herhalen en ze gebruiken hun ex-president (Barack Obama) om hun verzet te ondersteunen."
Beelden volgen van rellende Amerikanen, vandalisme, brandstichting, protestmarsen en gewelddadige confrontaties met de politie. Vervolgens roept de organisatie op in verzet te komen: "The only way we stop this, the only way we save our country and our freedom is to fight this violence of lies with the clenched fist of truth."
Er mag dan niet expliciet worden opgeroepen tot de start van een burgeroorlog, maar zo'n boodschap klinkt behoorlijk oorlogszuchtig uit de mond van een belangenorganisatie die het bezit van vuurwapens propagandeert.
Loesch vertelt dat het geen oproep tot geweld betreft: "De advertentie is niet fout. Het gebruikt echt videomateriaal van gewelddadige protesten." Ze zou niet oproepen tot geweld, maar juist links vragen om geweld af te zweren. Loesch kreeg ook veel bijval op Twitter.