Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Belangenorganisatie COC eist verandering bij afhandeling homogeweld

  •  
07-03-2018
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Roze in Blauw
“De politie doet te weinig met aangiften van geweld op basis van homodiscriminatie.” Zo verklaart woordvoerder Philip Tijsma van het COC. Volgens de belangenorganisatie krijgen ruim 100.000 lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI’s) in hun leven te maken met geweld. Per jaar worden er tussen de 1.300 en 1.400 aangiften gedaan van discriminatie. Opvallend is dat er slechts een stuk of tien daders daadwerkelijk worden veroordeeld voor lhbti-discriminatie.
“Meer homogeweld en veel zaken komen niet bij Openbaar Ministerie terecht”, zo luidde een kop gisteren op de website van EenVandaag. Tijsma kan echter niet bevestigen dat er een stijging is van het aantal homo-gerelateerde incidenten, slechts het aantal meldingen is gestegen. Volgens hem is dit een positieve tendens, maar er moet nog veel gebeuren. Nu de organisatie beschikt over meerjarige documentatie over het afhandelen van aangiften is het tijd voor verandering. “We willen een heleboel, maar de kern zit in de volgende punten: de straffen voor homogeweld moeten omhoog, dit is een zaak voor de minister van Veiligheid & Justitie. Ook al bij het roepen van “vieze homo” is een hogere straf noodzakelijk. Verder is het van groot belang dat de politie zich beter inzet op zoek naar bewijs en moet homodiscriminatie verplicht onder de aandacht komen bij de politieacademie.’’

Roze in Blauw

Slechts een kwart van de veroordelingen komt terecht bij het Openbaar Ministerie (OM). Het grootste probleem hierbij is het gebrek aan bewijs. “Wat ik merk is dat aangiftes worden opgenomen, maar dat de persoon in kwestie vervolgens vriendelijk wordt bedankt en er verder niets over hoort. Dan is het logisch dat er geen bewijs is. De politie moet echt op zoek gaan en weten hoe je een zaak afrond.”, zegt Tijsma. 
Volgens Tijsma neemt Roze in Blauw de zaken wel serieus. Gedupeerden vinden het prettig om hier aangifte te doen. Het landelijk samenwerkingsverband bestaat uit teams die aanspreekpunt zijn voor LHBT’s. Het doen van aangifte is, volgens de organisatie, belangrijk wanneer je slachtoffer bent geworden van een incident dat gerelateerd is aan geaardheid of genderidentiteit. “De wens van het COC is dat elke agent over dezelfde kwaliteiten beschikt als een agent bij Roze in Blauw”, aldus de woordvoerder. We hebben de politie om een reactie gevraagd, maar zij hebben nog geen tijd gevonden om te reageren. 
Vorig seizoen vertelde Ellie Lust  bij Pauw over de toename van het aantal aangiften rondom geweld tegen homoseksuelen."Wat zo lastig is, is dat we nooit weten wat er niet wordt gemeld." De politiewoordvoerder zat naar aanleiding van de mishandeling van twee homoseksuele jongens in Arnhem aan tafel. Ook de advocaat van een van de verdachten was aanwezig. Het volledige fragment zie je hier: 
Lees ook: Amsterdam is een van de LHBT-vriendelijkste steden.

Suitsupply

Het zal menig Nederlander niet zijn ontgaan dat pakkenfirma Suitsupply een opvallende reclamecampagne startte, dat heeft geleid tot veel ophef. Op diverse reclameposters zijn twee mannen te zien die intiem met elkaar zijn. Tientallen van deze posters zijn beklad met onder meer tape en graffiti. Zo werd er zelfs een hakenkruis op getekend. Het COC vindt het “dieptriest”, maar een verrassing is het niet. “Een op de drie Nederlanders heeft nog steeds moeite om twee zoenende mannen te zien. Ook zegt een groot deel er niets op tegen te hebben, zolang ze er maar niet mee in aanraking komen. Commercials waarin LHBTI’s te zien zijn, zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.” Door de campagne verloor het bedrijf twaalfduizend volgers op Instagram en op Twitter werd de kwestie volop besproken. " We hadden best een reactie verwacht, maar we hadden niet gedacht dat het tot vandalisme zou leiden", zegt oprichter Fokke De Jong in een interview met De Volkskrant. 
Hoi @suitsupply ! Ik vind jullie nieuwe postercampagne prachtig. Het is natuurlijk ook commercie. Voor jullie omzet is de ophef van kleine zielen die de zoenende mannenhoofden afplakken vast niet erg, toch vind ik het geweldig dat jullie hier voor hebben gekozen. Hulde!
Rationeel zeg ik van het moet kunnen. In werkelijkheid voel ik me toch ongemakkelijk bij het zien van die posters. #suitsupply
Het gaat echt geweldig met de acceptatie van homo's in Nederland #loveislove #suitsupply pic.twitter.com/GGTCDtqveB
Als tegenreactie op de heftige commotie wil 3FM-DJ Eva Koreman aan het eind van deze middag twee mannen laten zoenen in de studio.
Ook Hans Prummel, hoofdredacteur van de Gaykrant , is betrokken bij de discussie. "Tolerantie, maar veel liever nog acceptatie, begint bij zichtbaarheid. Wat je niet ziet is er niet. Wat de motieven van Suitsupply ook zijn geweest, het bedrijf heeft met deze campagne zijn nek uitgestoken. Daar wil ik ze voor bedanken." Volgens Prummel zijn alle negatieve reacties en het geweld jegens de posters te betreuren, maar legt het wel bloot dat Nederland lang niet zo ver is als we dachten. "Events als Pride Amsterdam en media zoals de Gaykrant zijn nog steeds hard nodig. De strijd is nog lang niet gestreden."
Dat we minder tolerant zijn dan we denken, wil ook Philip Tijsma benadrukken. Want zodra het zichtbaar wordt, heeft een groot deel van Nederland er moeite mee. “We moeten er serieus mee aan de slag blijven.” Gelukkig is er zo nu en dan ook sprake van een positieve ontwikkeling. Zo is in het nieuwe reageerakkoord opgenomen dat verplichte lessen over homoseksualiteit op scholen worden verbeterd. Er blijft, volgens het COC, werk aan de winkel. “Emancipatie blijft een behoefte en moet op de agenda blijven staan.’’ 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.