Winfried Baijens
Een tocht door de culturele geschiedenis, dat is waar de uitzending onder meer om draait. De deuren van het poppodium opende in 1968 als ‘cosmisch ontspanningscentrum’ en dat is ook waar de uitzending mee begint.
Ernst Jansz
(CCC Inc, Doe Maar) heeft die periode helemaal meegemaakt en komt erover vertellen.
“We gaan langs alle ontwikkelingen, het zijn best wel bizarre overgangen. Zo kende de hippieperiode alle clichés, waar liefde werd uitgestraald en veel werd geblowd.”, zegt Winfried. “Dit was iets wat op meer plekken ontstond. Doornroosje in Nijmegen heeft bijvoorbeeld precies hetzelfde, ook hetzelfde verloop. Van hippiebolwerk tot plek voor punk en rock. De huisdealer van die tijd – nu overigens correspondent bij de NOS – is ook te gast. Naast muziek diende Paradiso ook als podium voor opinie.
Harry de Winter
had een actieve rol tijdens debatten en vertelt hierover.
Van grote namen tot Nederlandse tafereeltjes
Heel veel muziek. Dat is de insteek van de uitzending. “De kans dat je dit op televisie kan doen is niet zo groot. Wij hebben die kans toch gekregen.” In de eerste uitzending wordt er aan de hand van anekdotes de geschiedenis van Paradiso vertelt. Zo worden er bijzondere verhalen belicht. Van onder meer de grafisch vormgever die daar praktisch woonde. “Een uitzonderlijk verhaal, waar we een portretje over hebben gemaakt. Hetzelfde geldt voor bewaker Jozef. Hij zag er uit als een Hells Angel, maar dat was hij absoluut niet. Door al die anekdotes, waarvan ik veel niet wist, voel ik me zelf ook weer een broekie.”, zegt Winfried.
“Tijdens de tweede uitzending – die na Nieuwsuur begint – belichten we de top 10 concerten die we uit het archief hebben kunnen halen. Dat is verassend veel goeds! Zo zijn er beelden van grote names als The Rolling Stones en Nirvana tot zeer Nederlandse tafereeltjes”
Foto: Lotte Schrander
De oud-directeur van de poptempel,
Pierre Ballings
, heeft Prince meerdere malen over de vloer gehad. “We hebben beelden van toen, die stiekem zijn opgenomen. De combinatie van Prince en beeld is namelijk niet makkelijk. Ballings heeft daar altijd prachtige verhalen bij.”, aldus Winfried.
"Paradiso werd de plek waar punk een prominente plek vond en dat ging er hard aan toe” - Winfried Baijens
Van de hippieperiode ging het over naar punk. Hier komt zanger, schrijver en producer
Rick de Leeuw
over vertellen. “Het ging van vredelievend, zacht en blijmoedig naar een agressieve protestbeweging. Dat was voor ons een gekke overgang. Paradiso werd de plek waar punk een prominente plek vond en dat ging er hard aan toe.”
Zo werd een concert van Iggy Pop verstoord door de Hells Angels. Toen de zanger bij het afsluiten van zijn optreden tegen de zaal riep: “You’re a bunch of fucking junkies.” voelde de bende zich aangesproken. 'Ze zijn naar voren gelopen, over het podium geklommen en zijn achter Iggy Pop aan naar de kleedkamer gelopen. Daar hebben ze hem in elkaar geslagen', vertelt muziekjournalist
Hester Carvalho
in een interview met
AT5
. Carvalho schreef een boek over 50 jaar Paradiso. Ook zij is zaterdag te gast bij Winfried.
“Gelukkig kwam ook de niet witte muziek op. Naast veel rock-georiënteerde muziek, stonden er veel hiphop acts op het podium.” Daar komt zangeres
Giovanca
over praten, ze heeft onder meer The Roots in Paradiso gezien.
De Dijk stond er het vaakst
De Dijk heeft het vaakst op het podium van Paradiso gestaan. Hoewel Huub van der Lubbe (frontman) niet te gast is, worden ze volgens Winfried vast en zeker getoond in fragmenten uit het archief. Van der Lubbe vertelde maandag bij
Pauw
over het vijftigjarig bestaan van het poppodium. Voor de uitzending spraken wij kort met hem over zijn hoogtepunten.
"Je voelt alle mensen die daar al gespeeld hebben, alle grootheden kijken vanaf de wanden mee." - Huub van der Lubbe
“De eerste keer was natuurlijk super om te doen én heel spannend. We stonden in het voorprogramma van Raymond van het Groenewoud. Je kent de geschiedenis van het gebouw en dit voel je. Je voelt alle mensen die daar al gespeeld hebben, alle grootheden kijken vanaf de wanden mee. Daar ben je je bewust van en dat maakt het heel bijzonder.”, aldus Huub van der Lubbe.
(tekst loopt verder onder tweet)
In de uitzending van NOS en NTR komt uiteraard ook veel muziek langs. Onder meer
Kensington
(Paradiso is hun heiligdom),
De Jeugd van Tegenwoordig
,
My Baby
en
Ronnie Flex
.
"Het kan als een huiskamer voelen, waarbij je op schoot zit van de artiest." - Winfried Baijens
Het concert dat Winfried het meest is bijgebleven is het nachtconcert van Amy Winehouse. “Legendarisch! Overigens niet lang voordat ze downhill ging, ze stond al heel wankel op haar knieën op iets te hoge hakken, maar het was fantastisch. Het unieke aan Paradiso is dat er maar 1400 mensen in kunnen. Voor beginnende bands veel, maar vergeleken met de Ziggo Dome of AFAS stelt het niets voor.
Het kan als een huiskamer voelen, waarbij je op schoot zit van de artiest. Als de sfeer en het publiek goed is, is het een magische locatie. Je hebt daar geen enorme lichtshows, vuurwerk en vijftien dansers op het podium. Bij een locatie als AFAS nemen ze altijd een grote trukendoos mee. Hier heb je al een prachtige locatie”, aldus Baijens. "Hier komt het echt aan op wat je kan als artiest. Iedereen is in Paradiso nét iets beter dan normaal."
Paradiso 50 jaar (NOS/NTR)
Zaterdag 31 maart, 20.28-21.53 uur op NPO 2
Paradiso 50 jaar: concert (NOS/NTR)
Zaterdag 31 maart, 22.38-23.24 uur op NPO 2
Foto: Niels Vinck