Op donderdag 20 januari kwam de uitzending van BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice Of Holland online. Oud-deelnemers vertelden over seksueel grensoverschrijdend gedrag van vier invloedrijke mensen bij The Voice. Naar aanleiding van de uitzending werd niet alleen de talentenjacht stilgelegd, maar startte ook het breed en langdurig maatschappelijk debat over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag.
De bewuste BOOS-uitzending, die inmiddels meer dan 10 miljoen views heeft, heeft grote impact gehad. Het Openbaar Ministerie besloot n.a.v de uitzending en aangiften van enkele oud-deelnemers die aan het woord komen een strafrechtelijk onderzoek in te stellen.
In de eerste drie maanden van 2022 maakten meer dan 4000 mensen een melding van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij de politie. Dat zijn 1100 mensen meer dan in 2021 in dezelfde periode. Het kabinet stelde kort na de uitzending Mariëtte Hamer in als regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.
Slachtofferhulp Nederland zag een toename in de aanvragen voor juridische hulpverlening en de aanmeldingen voor lotgenotengroepen voor zedenslachtoffers. Centrum Seksueel Geweld (CSG) liet weten dat het aantal telefoontjes de dag nadat de aflevering van BOOS online kwam met 967 procent was toegenomen.
Mensenrechtenorganisatie Amnesty International verklaarde op 21 januari 2022 dat de seksschandalen bij The Voice aantoonden dat er haast moet worden gemaakt met de Wet Seksuele Misdrijven, waarin alle vormen van onvrijwillige seks als verkrachting aangemerkt worden. Minister van Justitie, Dilan Yeşilgöz-Zegerius, liet weten naar aanleiding van de misstanden bij The Voice, de nieuwe verkrachtingswet versneld te willen laten invoeren.
Ook de vraag naar vertrouwenspersonen groeide na de uitzending. De Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) kreeg per dag tientallen belletjes na de uitzending. GroenLinks diende een initiatiefwet in die een vertrouwenspersoon voor elk bedrijf verplicht zou maken.
De uitzending van BOOS werd onderscheiden met een Zilveren Nipkomschijf, de Televizier Impact Award, Beste Social Award, twee YouTube Awards en twee #VideoAwards.