Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De Klimaatverkenners | Vliegen

20-10-2019

Amber Kortzorg en Nina van Hattum bieden in 'De Klimaatverkenners' feiten over de impact van dagelijkse handelingen op het milieu en geven tips om stappen te zetten naar een duurzamer leven. In deze aflevering wordt er ingezoomd op vliegreizen. Want hoe kunnen we blijven genieten van mooie vakanties en tegelijkertijd onze planeet sparen?

Kijk hier voor meer van onze Klimaatverkenners.

Personen in dit fragment:

  • Nina van Hattum
  • Amber Kortzorg

Meer over:

vliegen, milieu, duurzaam

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Eigenwijs2
Eigenwijs2
27 dec. 2019 - 15:28
Sociaal-democraat Joop den Uyl moest niets van het Marxisme hebben.
7 Reacties
Katootje2
Katootje227 dec. 2019 - 21:20
Hoe kom je op dat idiote idee?
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof28 dec. 2019 - 14:49
@Katootje. Uw onwetendheid spreekt weer boekdelen, Den Uyl sprak in 1964 tijdens een congres de volgende woorden: “ HET MARXISME heeft het geloof in de aanvaardbaarheid van terreur gewekt. Het heeft als ideologie de democratie herhaaldelijk in doodsnood gebracht en in enkele landen doen ondergaan. Marxistische politiek, dat is politiek die met geweld tegenstanders ecarteert, niet verlevendigt, maar doodt; marxistisch politiek denken is denken zonder tegenmelodie.” (Bron: https://www.groene.nl/artikel/de-gematigdheid-aan-de-macht )
Katootje2
Katootje228 dec. 2019 - 16:08
Jan Lubbelinkhof - Dat wist ik niet. Waarschijnlijk ben ik op het verkeerde been gezet door de rechtse hysterie toen het kabinet DenUyl kwam. En de geschiedenis moet herschreven worden, want we hebben dus helemaal nóóit een linkse regering gehad.
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof28 dec. 2019 - 18:07
Google is your friend Katootje van der Meulen. Misschien eerst in het vervolg even rondkijken voor je begint over idiote ideeën, dat soort dingen slaat namelijk op jezelf terug ;)
Eigenwijs2
Eigenwijs228 dec. 2019 - 20:20
Correct @ Jan Lubbinkhof. U leest wel.
Mark Huysman
Mark Huysman29 dec. 2019 - 10:35
Den Uyl was een buitengewoon gematigd politicus met inderdaad een uitgesproken afkeer van het marxisme. Des te opvallender hoe paniekerig rechts Nederland en de bezittende klassen op zijn regering reageerden. In 1976 schreven negen voormannen van onder andere Shell, Philips, Hoogovens en Unilever een ‘open brief’ waarin ze waarschuwden voor de gevolgen van het voorzichtige sociaaldemocratisch beleid en aandrongen op inperking van de macht van de vakbeweging. Na deze brief werd het beleid van de regering Den Uyl in rechtse zin bijgebogen en vond de eerste grote naoorlogse bezuinigingsoperatie plaats, de zogeheten éénprocentsoperatie. Kun je nagaan wat de heersende klassen uit de kast gaan halen op moment dat er een echte linkse regering gekozen wordt. Kapitalisme en democratie is, zoals ik hieronder betoog, een oxymoron.
Mark Huysman
Mark Huysman29 dec. 2019 - 10:39
Laatste zin moet zijn: Democratisch kapitalisme is, zoals ik hieronder betoog, een oxymoron.
NL2019
NL2019
27 dec. 2019 - 5:56
Wat ik in de comments mis is dat het socialisme en communisme werkelijk overal mislukt zijn. Of het nu de USSR is, China, Noord Korea,Cuba en Oost Europa, overal liep het uit op armoede en dictatuur. De Marxistische ideologie was en is nergens te handhaven zonder grof geweld en totale onderdrukking. Dat moet toch te denken geven? Aanhangers zeggen dan dat het verkeerd is toegepast door de verkeerde mensen....Ja lekker makkelijk. Zeggen ze dat ook over het fascisme? Laten we gewoon toegeven dat Marx er niks van begreep en uiterst schadelijke ideeën heeft nagelaten die aan zeker 100 miljoen mensen het leven hebben gekost. In dat licht is het bizar dat hij en zijn ideeën nog altijd zoveel aanhangers hebben en dan ook nog in de westerse wereld waar de welvaart en vrijheid groter zijn dan in welk communistisch land dan ook.....
11 Reacties
Proletarier
Proletarier27 dec. 2019 - 8:34
Bullshit! Volgens jouw redenering zijn mensen die geloven massamoordenaars. Enig idee hoeveel doden het opium van het volk op zijn geweten heeft? Gelovigen zijn er als de kippen bij om op te merken dat die mensen het geloof niet snappen. Typisch hypocrite rechts conservatief gelul van je!
Norsemen
Norsemen27 dec. 2019 - 9:15
Je moet communisme en de theorie van Marx’ Das Kapital niet door elkaar halen en dat doe je wel. En als jij je al verbaast dat er nog steeds aanhangers van Marx dan zal je verbazing dat er mensen op Baudet stemmen met geen pen te beschrijven zijn.
Eigenwijs2
Eigenwijs227 dec. 2019 - 9:17
U vergeet de rampspoed momenteel in socialistisch Venezuela. Arme bevolking.
Mark Huysman
Mark Huysman27 dec. 2019 - 9:19
Zolang er kapitalisme en uitbuiting bestaan zullen mensen in opstand komen. Het is een illusie dat het kapitalisme eeuwig zal blijven bestaan, daarvoor zijn de tegenstellingen te groot. Bovendien leert de geschiedenis dat geen enkele maatschappijvorm voor altijd is. Waarom zou dat met het kapitalisme anders zijn? Het grote verschil tussen het kapitalisme en eerdere maatschappijvormen is dat het kapitalisme het in zich draagt het leven op aarde te vernietigen. In die zin zou het het ‘einde van de geschiedenis’ kunnen inleiden. Dat tot nu toe de meeste alternatieven voor het kapitalisme mislukt zijn doet daar niks aan af. Juist het marxisme geeft handvaten om te begrijpen waarom deze pogingen mislukt zijn. Het marxisme is immers op de eerste plaats een methode van kritische analyse van maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen. In tegenstelling tot allerlei rechts-vulgaire praat over ‘de menselijke natuur’, kijkt het marxisme daarbij naar materiële omstandigheden en de tegenstrijdigheden die daar uit voortvloeien. Een van de belangrijkste problemen bij alle pogingen tot een socialistisch alternatief is dat het zich in onderontwikkelde landen afgespeeld heeft. Marx ging ervan uit dat het socialisme op de eerste plaats zou doorbreken in landen waar de productiekrachten volledig volgroeid waren en een hoge produktiviteit behaald was (hoewel hij ook rekening hield met mogelijke andere ontwikkelingen). Het feit dat het kapitalisme voor het eerst omver geworpen werd in landen waar het nog maar net tot ontwikkeling was gekomen leverde een hele hoop problemen op die uiteindelijk niet overwonnen zijn en die waarschijnlijk ook niet overwonnen kunnen worden zolang de meest ontwikkelde en rijkste landen kapitalistisch blijven en de wereld domineren. [Aanhangers zeggen dan dat het verkeerd is toegepast door de verkeerde mensen….Ja lekker makkelijk.] Dus niet. ‘Aanhangers’ kijken naar de objectieve omstandigheden en de contradicties die daar uit voortvloeien. Die beperken de mogelijkheden om het socialisme op te bouwen. En in de meeste gevallen hebben ze er toe bijgedragen dat er parasitaire heersende lagen aan de macht kwamen die eigenlijk weinig van de kapitalistische heersende klassen afweken. Het is niet voor niks dat toen het kapitalisme hersteld werd in de SU en de satellietstaten de oude heersers in veel gevallen de nieuwe heersers werden. [Zeggen ze dat ook over het fascisme?] Een niet zo slimme vergelijking. Het fascisme is expliciet gericht op het totstandbrengen van een totalitaire ethnostaat. Nazistisch Duitsland en fascistisch Italië voldeden volledig aan de ideeën van de fascisten. De post-kapitalistische maatschappijen van de vorige eeuw ontwikkelden zich juist tegengesteld aan marxistische ideeën over een herorganisatie van de maatschappij op basis van ‘een vrije en gelijkwaardige associatie van de producenten.’
henk-alexander
henk-alexander27 dec. 2019 - 13:44
NL2019 Om Marx en Engels maar te parafraseren: Een spook waart door jou hoofd...
Katootje2
Katootje227 dec. 2019 - 15:12
Mark Huysman geeft zoals gewoonlijk weer een uitstekend antwoord. Bovendien zijn er twee dingen die mensen zoals NL2019 en anderen over het hoofd zien. a) In landen waar -nog steeds- mensen van honger omkomen hebben ze ook een kapitalistische economie en mondiaal gezien produceren zij de welstand van de rijke landen, geheel in overeenstemming met de analyse die Marx reeds gaf. b) Elke keer als de VS -in samenwerking met andere westerse landen- een economische boycot instelt, bedienen ze zich van de Marxistische theorie dat het volk in opstand zal komen als de toestand onhoudbaar wordt.
Smldrs
Smldrs27 dec. 2019 - 21:48
Sorry maar welk land bracht ook al weer de eerste mens in de ruimte? Daarnaast heeft kapitalisme ontelbaar meer ellende en doden op het geweten dan communisme/socialisme.
I am Legion
I am Legion27 dec. 2019 - 22:06
Het is de uitkomst van ieder ideologisch dogmatisme van alle volksideologieën zoals communisme, fascisme, socialisme, en nationaal-socialisme waarbij Röhm's SA-variant nog onderscheiding verdient tegenover het nazisme van Hitler. Ze hebben zonder uitzondering, maar op verschillende wijzen tot de grootste drama's geleid van de menselijk geschiedenis in de afgelopen honderd jaar. Het heeft dan ook weinig zin na te kaarten. Je moet het in iedere vorm waar het z'n kop weer opsteekt of nog voorkomt bestrijden.
4Vier!
4Vier!27 dec. 2019 - 23:30
NL2019 27 december 2019 at 06:56 Marx was geen Stalin, Mao of Pol Pot. Socialisme in democratische vorm heeft ons veel gebracht: onze huidige maatschappij met vangnet en niet al te extreme inkomensverschillen. Ik ben daar wel blij om. Wij hadden het voordeel dat dat hier kon omdat we ook al redelijk wat zeggenschap/ democratische principes hadden. In Rusland was dat niet het geval en wellicht de revolutie de enige mogelijkheid om de situatie daar om te gooien. Helaas jammerlijk ingevuld door machtsbeluste klootzakken; voor ons een voordeel want het zal hebben bijgedragen aan een angstbeeld voor de machthebbers in West Europa die daardoor meer bereidt geweest zullen zijn tegemoet te komen aan gestelde eisen ten einde een vergelijkbare revolutie te voorkomen. Maar inderdaad, soms zie je een verdwaasde “socialistische” student bij een antifa-gebeuren met een Stalin-button op; dan weet je in ieder geval dat iemand het moreel-gezien niet helemaal op een rijtje heeft. Flemen met een dictatoriale, moordlustige, onderdrukkende, machtswellusteling lijkt mij een behoorlijke blamage voor de demonstratie waar zhij meeloopt...
Mark Huysman
Mark Huysman28 dec. 2019 - 14:53
[Het is de uitkomst van ieder ideologisch dogmatisme van alle volksideologieën zoals communisme, fascisme, socialisme, en nationaal-socialisme…] Laten we vooral het conservatisme en liberalisme niet vergeten. Het was immers onder conservatieve en liberale regeringen dat de meeste koloniale en imperiale genocides plaats vonden. Denk b.v. aan de Bengaalse hongersnood: https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/50907/de-vergeten-bengaalse-hongersnood.html Of aan de moordende sancties die de Clinton-regering aan Irak oplegde met als gevolg een half miljoen dode kinderen (‘the price worth it’ volgens Madeleine Albright).
DanielleDefoe
DanielleDefoe29 dec. 2019 - 10:10
Als het om "alternatieven" gaat is Samuel Butlers utopie Erewhon (1872) ook nog interessant. In de literaruur ontvluchten de vertellers echter steevast het geschetste aardse paradijs. Er schijnt ook een vertaling van te zijn. https://www.groene.nl/artikel/de-absurditeiten-van-de-rede
henk-alexander
henk-alexander
26 dec. 2019 - 23:09
De verdienste van Marx en Engels is dat ze de inherente tegenstrijdigheden binnen de kapitalistische productieverhouding over het voetlicht hebben gebracht. Net zoals de voorgaande zogenoemde maatschappijformaties, draagt het kapitalisme de kiemen van zijn eigen onttakeling met zich mee – zo verging het de slavenhoudersmaatschappij ging en werd het feodalisme onhoudbaar. Met een gelijksoortige maatschappelijk proces en dynamiek heeft het kapitalisme, dat ook niet in staat is om het verdelingsvraagstuk op te lossen, te maken. De huidige kapitalisten (oligarchen) die slechts één procent van de wereldbevolking vormen maar wel de beschikking hebben over ruim vijftig procent van het mondiale vermogen (incluis de media), hebben geen belang bij het oplossen van het verdelingsvraagstuk. Rijkdom is niet uit de hemel in hun zakken neergedaald, maar is doordrenkt met het zweet en zelfs bloed van uitgebuite loonslaven. Het credo ‘proletariërs aller landen verenigt u’ is daarom nog steeds actueel. Het kapitalistische economische systeem, geleid door de mystieke onzichtbare hand, hapert al vanaf zijn introductie en strompelt constant van crisis naar crisis; tot er een omslagpunt bereikt is. Volgens Marx en Engels treedt dan de fase van het ‘communisme’ in. Dat zij deze maatschappijvorm anders voor ogen hadden dan degenen die de geschiedenis op totalitaire wijze een handje hebben willen helpen, is ze niet postuum aan te rekenen.
1 Reactie
Proletarier
Proletarier27 dec. 2019 - 8:38
Jij snapt het !
MountEverest
MountEverest
26 dec. 2019 - 22:55
Karl Marx is ook terug te vinden als “gootspook” in de goot van het pand aan de Gasthuisstraat 12 in Zaltbommel. Zaltbommel aan de Waal, nieuwe bestemming voor een Karl Marx bedevaart. "Ik ging naar Bommel om de kop van Marx te zien"
1 Reactie
dickser
dickser28 dec. 2019 - 9:12
Er is ook een berichtje/foto van Marx en een verwijzing naar het boek over zijn brieven aan Nanette zijn nichtje in het museum in de voormalige Mikwe. Was ik maar in Bommel gebleven
Marin Cielo
Marin Cielo
26 dec. 2019 - 19:09
Hij kan zich scharen in de rij van denkers en uitvinders die pas achteraf in de gaten kregen dat ze iets bedacht hadden dat vrijwel alleen maar op een verkeerde manier gebruikt kon gaan worden, hoe goed het idee in de basis ook mocht zijn, buskruit en atoomsplitsing zijn er ook een paar ;-). Verder zijn allerlei beelden en monumenten steeds vaker doelwit van vandalisme. Joodse graven en gedenkobjecten zijn bijvoorbeeld vaste prik voor dit soort figuren.
3 Reacties
Katootje2
Katootje227 dec. 2019 - 0:43
Ik heb net -op aanraden van Mark- de film "The Young Karl Marx" zitten bekijken en tot mijn verassing bleek Marx van Joodse afkomst te zijn. Zo zie je maar weer hoe weinig ik eigenlijk van Marx weet.... Maar het gaat dus inderdaad om antisemisme Marin Cielo. Had je niet gedacht hé?
Marin Cielo
Marin Cielo27 dec. 2019 - 17:02
Dat je dat niet wist ;-). Volgens mij toch best algemene kennis, ik weet het tenminste nog van school, 35 jaar geleden, zat in het lijstje met Freud en Einstein etc. Wat mij verbaasde was dat Hitler blijkbaar ook ergens Joods bloed had en dit schijnbaar ook best wist. Nou mag Hitler van mij branden in de hel, Marx natuurlijk niet want hij had het op zich goed voor met de mensheid alleen werkt zijn theorie niet best in de praktijk. Of het bekladden van het monument om antisemitisme gaat is nog maar te bezien. Mensen hebben soms de vreemdste redenen uit hun plaat te gaan.
Justine Case
Justine Case27 dec. 2019 - 21:00
Dat Karl van joodse afkomst was, verbaast me niets. Jesus van Nazareth, de allereerste Marxist , was namelijk ook - geloof het of niet - van joodse afkomst. Jesus was visser van beroep, zijn vader was timmerman, zijn moeder was ongehuwd zwanger geraakt en verschopt zodat hij geboren werd in een stal tussen de koeien, zijn vrienden waren sappelaars, zijn vriendin was een hoer. Je hoefde Jesus echt niet te vertellen hoe verelendung er in de praktijk uitzag. Maar je weet hoe het gaat, als iedereen in dezelfde situatie is kun je de ellende wel volhouden. Het verschil, de verlichting, openbaarde zich toen onze hoofdpersoon in de grote stad Jerusalem kwam. Toen pas werd hij geconfronteerd met de onrechtvaardigheid van de haves en de have-nots. De rijken, de machthebbers (let wel, niet de Romeinen maar de joodse upper-class) die de boel flesten en het arme volk uitbuitten en het Woord verdraaiden. Dat maakte hem zo kwaad dat hij persoonlijk een stel witwassers en schijnheiligen uit de tempel knuppelde met een eind touw dat hij toevallig bij zich had. Die boodschap laat aan duidelijk niets te wensen over. Dat de uitbuiters, geldwolven en machthebbers zijn leer later hebben verkracht en gefatsoeneerd naar hun wensen, zodat de clerus tegenwoordig deel uitmaakt van de vijand in plaats van de rechtgeaarde marxist (of beter gezegd jesuist), valt hem niet aan te rekenen. Es lebe Jesus und es lebe Karl!
Ivan61
Ivan61
26 dec. 2019 - 18:18
Jaar 1978 deerde jaar atheneum. Land SFRJ. Verplichte leerstof Manifest van Karl Marx. Analyse van mij tijdens de les: Slechte kopie van Bijbel, Hemel op Aarde, Gelukkig is onze docent vrijdenkend geweest en mocht ik zonder grote gevolgen mijn diploma halen. Bijna 42 jaar later in het land die bakermaat is van vrijheid en verzet tegen alles wat de vrijheid beperkt lees ik onderstaande reacties en vraag ik me af ben ik terug in 1978.
6 Reacties
JanB2
JanB227 dec. 2019 - 0:29
De SFRJ was anders (volgens ex ingezetenen die ik ken) geen onprettig land om in te wonen. Per slot van rekening had je inderdaad ruimdenkende leraren, en die bleven gewoon in functie (was in de USSR wel anders). Dat na de gebeurtenissen tussen 1941 en 1945 een redelijk welvarend land zonder etnische conflicten kon worden opgebouwd is een verdienste bij uitstek die enkel en alleen aan Tito's systeem van verlicht marxisme moet worden toegeschreven. De problemen kwamen pas toen na Tito het collectivisme a la Marx (feitelijk de stabiliserende factor in in een veelvolkerenstaat) werd afgeserveerd en plaatsmaakte voor het nationalisme van machtsbezeten lokale warlords.
quatsch
quatsch27 dec. 2019 - 0:44
#het land die bakermaat is van vrijheid en verzet# We zullen het er maar op houden dat de geschiedenislessen van weleer, een eigen leven zijn gaan leiden.
Gefaald
Gefaald27 dec. 2019 - 7:30
@JanB In Tito's Joegoslavië was elke uiting van nationalisme streng verboden. Dat onderdrukte het nationalisme wel, maar nam het bepaald niet weg !! Dat bleek wel toen het land vrijer werd en de ware nationalistische aard van de volkeren naar boven kwam. De moraal van het verhaal : onderdrukking door de staat verandert de mentaliteit van de mensen niet. Zie ook de tachtigjarige onderdrukking van religie in de Sowjet-Unie.
JanB2
JanB227 dec. 2019 - 9:45
@ Gefaald De gebeurtenissen die tussen 1941 en 1945 hebben plaatsgevonden in het voormalige Joegoslavië vereisten bij uitstek een strakke hand om weer tot een normale samenleving te komen. Dat werkte, gekoppeld aan een collectieve gedachte, ook uitstekend, ook mbt de mentaliteit van een groot deel van de bevolking. Als de SFRJ iets langer had bestaan dan was het nationalisme als een nachtkaars uitgegaan. Men heeft echter nog net op tijd oude wonden open weten te rijten. Een systeem kan namelijk geen herinneringen uitwissen, dat kan alleen de tijd, en 50 jaar is te kort om gruwelijkheden en schrikbeelden van de soort waar we het hier over hebben te doen vergeten. Men had voor dat laatste nog 1 generatie langer nodig gehad. En wat die religie in de Sovjet-Unie betreft: die is nooit weggeweest. Zelfs Leonid Breznjev was (stiekem) gelovig. Religie als voorbeeld is in deze ook in zekere zin appels met peren vergelijken. Religie wortelt veel sterker dan politieke overtuigingen of een ideologie, simpelweg omdat religie voor mensen een uitweg uit hun meest fundamentele angsten biedt en ook vaak van heel jongs af aan door wordt doorgegeven aan kinderen, en wel door niemand minder dan de ouders.
Ivan61
Ivan6127 dec. 2019 - 10:09
JanB, Tito is volgens mij de grootste man van 20-ste eeuw. Zijn SFRJ is unieke project geweest en bijna 40 jaar na zijn dood is hij nog springlevend. Marx zou zeker trots op hem zijn.
Ivan61
Ivan6127 dec. 2019 - 10:32
@ Gefaald, Ik weet niet wat jouw bronnen zijn maar in SFRJ waren geen uitingen van nationalisme verboden. Ik kon gerust naar de kerk op zondag, mijn hele leven ben ik Kroat. Als iemand geen lid van het Partij was had hij mindere kansen. Het Partij was een religie, Tito wist heel goed om extremisme te bestrijden. Misschien is dat nationalisme voor jou.
Gefaald
Gefaald
26 dec. 2019 - 18:03
Standbeelden zijn inmiddels voorwerp van politiek-correcte inquisitie, naast straatnamen. En dus worden ook de politiek-correcte standbeelden doelwit, maar dan van het andere kamp. Voor wat hoort wat, of zoiets. Het is in en in treurig dat men überhaupt zulke historische monumenten wil weghalen. Die moderne beeldenstorm is pure barbarij.
1 Reactie
I am Legion
I am Legion26 dec. 2019 - 19:28
Precies. Dat was tot nog toe bij politiek correcte SJW-ers en hun inquisitie aan dovemansoren besteed. Dan is een eigen ervaren hiervan vaak de juiste remedie tot inkeer te komen: "De obelisk van Mussolini staat er in Rome nog net zo bij als in 1932, inclusief de inscriptie 'MVSSOLINI DVX'. Het typeert de tamelijk ontspannen manier waarop Italianen omgaan met hun fascistische verleden. Niet lang geleden toonde de voorzitter van de Italiaanse Kamer van Afgevaardigden enig begrip voor de suggestie van een hoogbejaarde partizanenleider de inscriptie weg te halen. Ze oogstte kritiek van vrijwel alle politieke partijen - rechts én links: het fascisme is een vloek, maar wel onlosmakelijk verbonden met de nationale geschiedenis. Een monument uit die tijd aanpassen aan de huidige norm? Dat doe je dus niet." Aldus Sander van Walsum in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ode-aan-mussolini-onder-300-ton-wegende-obelisk~b1b8708b/ En zo ook wijlen S.Montag in zijn column Overpeinzingen in de NRC: “Voor de oorlog gold Jan Pieterszoon Coen als een van de grondleggers van het Nederlandse imperium. In 1937 was het 350 jaar geleden dat hij in Hoorn werd geboren. Als kleine jongen hoorde ik op het filmjournaal in de Cineac hoe hij door minister-president Hendrik Colijn in de kerk werd herdacht. Een zwaarder, ronkender gegalm kun je je niet voorstellen. Intussen hebben historici vastgesteld dat bij dit imperialisme indertijd heel wat slachtoffers zijn gevallen. Nu wil een actiecomité de inscriptie op de sokkel van zijn standbeeld in overeenstemming met de waarheid brengen. Ruzie. Ik weet niet hoe het is afgelopen, en eerlijk gezegd, dat kan me niets schelen. Zo’n tekst hoort ook tot de historische werkelijkheid.” https://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/23/beelden-en-beeldjes-12333076-a708959 Nou dat geldt dan ook voor de grondleggers van het socialisme/communisme. Ze hebben allemaal veel betekend en gevolgen voor derden gehad ten goede en ten kwade maar behoren niet buiten de context van hun tijd gezien en beoordeeld te worden.
I am Legion
I am Legion
26 dec. 2019 - 17:04
Ja ja.... Daar hadden sommigen niet aan gedacht toen ze de nieuwe beeldenstorm zo verdedigden en ook zelf enthousiast ter hand namen zoals gericht tegen allerlei nationaal gevierde zeehelden, staatslieden, en avonturiers. Dat het hun eigen helden die in de context van hun tijd net zo goed "vlekjes" kennen in veroordelend retrospectief ook zou kunnen treffen. Nog zo'n vlekje in dit verband: Karl Marx en Friedrich Engels, de grondleggers van het socialisme, zagen in het kolonialisme een vorm van vooruitgang die zij toejuichten.
Rechtse Bal4
Rechtse Bal4
26 dec. 2019 - 12:41
het werk van Marx kennende , schat ik in dat hij Helemaal niet blij zou zijn met een dergelijk monument en instemmend zou zijn met de mening van het volk via vandalisme/revolutie
2 Reacties
bv-user-19476
bv-user-1947626 dec. 2019 - 22:07
Als rechtse mensen iets niet moeten doen is inschatten hoe de de vlag er voor hangt bij links. Dat kunnen ze namelijk helemaal niet. Timmermans zagen ze niet aankomen. De PvdA zou ook voor eeuwig verslagen in de hoek liggen. Het is gewoon schandalig gedrag van die vandalen. Aan graven kom je niet. Als een stel links extremisten aan het graf van Fortuyn hadden gekomen, had je hier weer op de barricade lopen schreeuwen. Maar zoals wel vaker meet je met 2 maten.
Proletarier
Proletarier27 dec. 2019 - 9:59
@ rechtse bal Wat sonic zegt!
Zapata
Zapata
26 dec. 2019 - 12:27
Het is niet helemaal zo maar het lijkt er wel op dat de geschiedenis zich herhaalt. Steeds meer wetenschappers en economen beginnen vragen te stellen bij de economische orde die sinds 1989 over de wereld is geraasd. Een gemakkelijk voorbeeld is Piketty maar ook onder andere Stiglitz. Het verdelingsvraagstuk begint precair te worden maar ook de aanslag om het milieu en de leefomgeving. Het is van een onvoorstelbare kinderlijkheid geweest om er op te vertrouwen dat iets wat de facto niet rationeel is, namelijk de vrije markt en het kapitalisme dat die als vanuit een wonder (de onzichtbare hand) regulerend zouden werken. Een maatschappij, een land, de wereld zoekt naar balans en heeft die ook nodig. Macht en tegenmacht. Voor 1989 hadden de meeste noord Europese landen daar een prima oplossing voor namelijk het Rijnlandse model. Iets cynischer was het Duitse model van de Ordoliberalen die om onbalans te voorkomen zichzelf gedwongen zagen toch een verzorgingsstaat op te tuigen en die uit te voeren. Maar dat deden ze niet uit menslievendheid. Onrust was volgens hun filosofie slecht voor de business. Alhoewel niet helemaal afgeschaft is er sinds 1989 heel veel van dat Rijnlandse model afgeschaafd. De tijdgeest is ook veranderd. Normale sociaal democratische standpunten, althans normaal voor 1989 worden nu weggezet als extreem links of hopeloos ouderwets. Geen verzorgingsstaat meer maar een participatie maatschappij. En zoals onze monarch stelt is het mislukken en niet gelukkig zijn de standaard geworden. Althans voor het grootste gedeelte van de mensen. Hij vergeet alleen dat de kern van het kapitalisme dat streven is naar individueel geluk en naar slagen. Dat terzijde. Marx gaf eerder een beoordeling van de economie en hoe die functioneert binnen het kapitalisme dan dat hij een leidraad gaf over hoe dan wel. Engels was de ideoloog en naderhand zijn er nog wel wat geweest zo als Lenin, Luxemburg, Mao. Juist in een tijd als deze waarin de wereld voor enorme uitdagingen staat is de sociaal democratie heel hard nodig. Niet het communisme van Lenin en Mao. Voor de balans. Voor macht en tegenmacht. Het einde van de geschiedenis van 1989 is voltooid verleden tijd. Wat toen de triomf van het kapitalisme leek laat nu een leegte achter met heel veel vragen waar een antwoord op moet komen. De vrije markt en het liberalisme hebben die antwoorden niet kunnen geven. Om even in Nederland te blijven. Nederland was tot voor kort het land met de minste stakingen en actiebereidheid. Binnen korte tijd is dat omgeslagen naar veel acties en stakingen. De balans is verstoord. Inzichten die Marx al had kunnen helpen om die balans binnen de economie en de democratie te herstellen.
7 Reacties
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 17:03
De sociaaldemocratie is inderdaad hard nodig. Maar wel in een coalitie met conservatieven en/of liberalen. Want zonder tegenmacht is het socialisme veel te gevaarlijk. Marx heb je daar niet bij nodig.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 dec. 2019 - 17:17
goeie reactie
Eigenwijs2
Eigenwijs226 dec. 2019 - 21:48
De geschiedenis herhaalt zich altijd anders.
bv-user-19476
bv-user-1947626 dec. 2019 - 22:11
@ Zapata Hele goede reactie. Helemaal mee eens. @ Mount Everest Nee hoor. Uw brein is nogal warrig. Vandaar dat u neoliberalen als liberalen ziet. Vandaar dat u nationalisten als bevrijders ziet en Johnson en Trump als een soort messias. Vanuit uw uiterst rechtse standpunt is alles wat links vanuit u staat extreem links. Dus als je zo enorm rechts bent dan kan ik me voorstellen dat hele normale linkse standpunten opeens extreemlinkse standpunten worden. Niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid die uiterst rechts en rechts willen dat je ziet Gaat ook niet om werkelijkheid. Het gaat om de werkelijkheid die het stemvee op rechts en ultra rechts wil geloven. Daar gaat het om.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 22:58
@Sonic: Je leest niet goed, ik schreef: "De sociaaldemocratie is inderdaad hard nodig. Maar wel in een coalitie met conservatieven en/of liberalen. Want zonder tegenmacht is het socialisme veel te gevaarlijk. Marx heb je daar niet bij nodig" Dus ik zie zeker het nut van de PvdA, in een coalitie met VVD, CDA, D66, CU. De overige partijen zijn te extreem.
Karingin
Karingin27 dec. 2019 - 0:09
Ook helemaal eens. We zien nu de desastreuze consequenties van decennia neoliberaal beleid, waarbij zelfs rechtse partijen zich nog eens achter de oren krabben, of dit nou wel een wenselijke uitkomst is. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat dat niet het geval is.
bv-user-19476
bv-user-1947628 dec. 2019 - 11:21
@ Mount Everest VVD heeft met D66 en SP in de Gemeenteraad van Amsterdam een coalitie afgesloten. Groenlinks zit in meerdere provincies. Waar zijn de goelags daar? De concentratiekampen? Op heel veel plekken zit Groenlinks in colleges. In Den Haag zelfs tijdje met Groep de Mos. Dat was een ex PVV'er. Moet je nagaan. GL en SP zijn totaal niet gevaarlijk. Dus ik wil weten. Waarom zijn er nog geen goelags in de provincie Noord Holland? Ten eerste is wat u ter berde brengt al fictie. Geen enkele partij zal hier ooit een meerderheid krijgen. Totaal fictie geval. Dus je zult het gewoon nooit weten. Ten tweede hebben al die partijen ook verschillende vleugels. En als de bevolking kiest voor een Groenlinks meerderheid is het dan ook niet een klein beetje democratie als ze wat te zeggen hebben? Stel Groenlinks heeft 76 zetels. Heeft de bevolking niet een signaal afgegeven dan? Lijkt me duidelijk dat de bevolking dan een duidelijk en helder mandaat heeft afgegeven.
4Vier!
4Vier!
26 dec. 2019 - 12:16
Het is treurig dat het kennelijk nodig is; als je tegen Marx bent, zet dan een protestbordje bij z’n graf.
2 Reacties
Katootje2
Katootje226 dec. 2019 - 15:55
Wat dacht je van WeToo, in plaats van MeToo?
4Vier!
4Vier!26 dec. 2019 - 17:10
Katootje 26 december 2019 at 16:55 “Wat dacht je van WeToo, in plaats van MeToo?” Als jij een bordje met “WeToo” bij zijn graf wilt plaatsen omdat je je een slachtoffer voelt van hem, vooral doen! Maar ik ben geen slachtoffer van Marx, noch slachtoffer van de mensen die claimden e/o claimen namens hem politiek / dictatuur te bedrijven, dus ik sla even over.
Purper Floyd
Purper Floyd
26 dec. 2019 - 12:12
Ach, het standbeeld van Saddam werd ook neergehaald, in Nederland past men straatnamen e.d. uit vervlogen tijden aan omdat het gedrag van destijds sommigen niet aanstaat. Wat is het wezenlijke verschil met dit geval ?
4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman26 dec. 2019 - 13:43
[Wat is het wezenlijke verschil met dit geval ?] Het tamelijk wezenlijke verschil is dat Marx geen massamoordenaar a la Saddam of JP Coen was.
Ivan61
Ivan6126 dec. 2019 - 15:05
@ Purper Floyd Er is geen verschil/
Katootje2
Katootje226 dec. 2019 - 15:52
Het beste voorbeeld is nog wel de beeldenstorm, toen over de beelden van Jezus, Jozef en Maria en alle heiligen werden neergehaald. Als het volk in opstand komt tegen haar onderdrukkers, moeten de symbolen het natuurlijk altijd eerst ontgelden. Gelukkig mogen we tegenwoordig weer een kerststal in huis hebben, maar alleen onder de dennenboom.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 dec. 2019 - 17:19
ow ja dat weet ik nog dat ze standbeeld omverhaalden en er een paar ventjes er een amerikaanse vlag oplegden die er van de regie direkt weer af moest wegens dat dat niet was wat ze graag op tv wilden uitzenden
Lucas2000
Lucas2000
26 dec. 2019 - 9:40
Een prima ideologie, die helaas door de verkeerde mensen en onder verkeerde omstandigheden is geprobeerd.
11 Reacties
Eigenwijs2
Eigenwijs226 dec. 2019 - 10:35
Marxisme is geen ideologie. Het is een economische theorie die de tekortkomingen van het kapitalisme laat zien zonder een oplossing aan te dragen.
bv-user-19476
bv-user-1947626 dec. 2019 - 12:16
Helemaal mee eens. Veel respect voor u dat deze afwijkende mening plaatst en eens socialisme en communisme in het normale trekt. En dat kritiek op kapitalisme en neoliberalisme wordt genormaliseerd. Het wordt eens tijd. Veel communistische en socialistische plannen zie je in sterk verwaterde vorm ook bij andere partijen terug. Het wordt eens tijd dat we Marxisme en socialisme eens op waarde gaan beoordelen. Ik ben tegen geweld. En dat moet genoeg zijn voor mensen om te begrijpen wat ik bedoel. En elke keer mensen die het uit zijn verband trekken. Het is zo zielig. Maar zo kennen we zielig rechts wel weer.
4Vier!
4Vier!26 dec. 2019 - 12:34
Sonic 26 december 2019 Aldus de VVD-stemmer.
bv-user-19476
bv-user-1947626 dec. 2019 - 18:00
@ 4Vier Wat heb ik u ooit misdaan? Waarom komt er van uiterst rechts altijd die extreme haat? Ik zie me zelf als iemand met midden standpunten. Ik vind veel wat communisten en socialisten voorstellen midden standpunten. Veel van wat er in het SP programma staat is verre van extreem links. Ik vind liberalisme, sociaal democratie, christendemocratie, ecologisme ,socialisme en communisme( het westerse) geen aparte politieke stromingen. Ik zie Dijkhoff/ Rutte hoogstens als economisch asociaal. Maar we gaan niet naar de verdoemenis of iets dergelijks. En ook over een premier Marijnissen of Klaver maak ik me geen moment druk. Ook niet over De Jonge of Hoekstra. Neoliberalisme zal ik uiterst kritisch volgen. Overigens heb ik inderdaad 1 keer VVD gestemd, maar voor de rest 80 a 90 % links. Zal ook nooit meer VVD stemmen, maar ik deed dat uit een goede reden. Namelijk die nationalistische ziekte buiten de deur houden. Als we hier een president verkiezingen krijgen dan zal ik liever Timmermans stemmen als dat ik mijn stem toe vertrouw aan Baudet of Wilders. Jetten ook boven die 2. Nationalisme is een ziekte. FvD en PVV zijn vunzige en ranzige partijen. Hun aanhangers zijn volledig de weg kwijt. Maar voor de rest ben ik tolerant voor alle stromingen. Of het nu liberalisme of communisme is. En ik duid niet op Mao of Stalin, maar ik deel de mening van velen dat communisme verkeerd wordt uitgevoerd. Een paar maanden geleden heb ik wat verkiezingsprogramma van de CPN door gelezen. Ik heb me in het verleden stevig uitgesproken over communistische partijen in Nederland. De verkiezingsprogramma kwamen op mij normaal over. Ik heb ook een baan nu in de collectieve sector. En dat heeft mijn economisch denken ook naar links verschoven. Niet dat ik nu een communist ben, maar wel dat ik heel veel punten van uiterst linkse partijen( zo worden ze genoemd) niet eens uiterst links kan noemen. Misschien eens de zorgen van mensen die op Sanders of Corbyn stemmen eens serieus nemen. Ik zou met Rutte trouwens een biertje kunnen drinken. Met Segers ook. Met Klaver ook. Met Marijnissen ook. En met al hun aanhangers ook. Behalve met al dat volk wat zo ongekend dom is om op nationalistisch rechts te stemmen. Snap nog steeds niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Er wordt hier grif afgegeven op de PvdA/ SP/ GL. Met DENK houdt iedereen zich dagelijkse bezig. Maar een grote weerzin hebben tegen de FvD en PVV is een zonde op een of andere manier.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 21:25
@Sonic "Was sich liebt, das neckt sich" Soms krijg ik de indruk dat jij je eigen extreem-rechtste gedachten probeert te overschreeuwen omdat je weet dat die verkeerd zijn. Maar af en toe lijken ze toch door die denkmantel heen te piepen.
Karingin
Karingin26 dec. 2019 - 23:52
4: Volgens mij moet je even uitleggen wat je bedoelt, want ik geloof niet dat het een sneer naar Sonic was.
4Vier!
4Vier!27 dec. 2019 - 23:11
Sonic 26 december 2019 at 19:00 Haat? Hoe kom je daar bij? Je hebt toch VVD gestemd? Ik zie wel (nogal vermoeiende) haat in jouw reacties. Iets minder projecteren misschien.
JanB2
JanB228 dec. 2019 - 1:53
Wat ik in de comments mis is dat het socialisme en communisme werkelijk overal mislukt zijn. China doet het uitstekend. En nee, China is geen kapitalistisch land geworden zoals velen tegenwoordig stellig menen te weten omdat ze zich daar prettiger bij voelen wanneer ze chinese waar kopen of handel drijven met China en daarmee het regime in Peking spekken. Dream on! De communistische partij is China is leidend. En daarbij wordt het apencircus dat de VS zijn geworden in rap tempo voorbij gestevend. Op kosten van de VS, ook dat nog, om de risée kompleet te maken. En op kosten van diegenen die ook hier in Europa zonder enige bijgedachten chinese producten kopen. De Chinezen hebben het kapitalisme beter door dan diegenen die prat gaan op hun platte handelsgeest. Per slot van rekening hebben ze jarenlang het kapitalisme bestudeerd als zijnde het systeem van de tegenstander. Ze kennen het door en door, de sterke en vooral de zwakke punten. En die laatsten melken ze genadeloos uit. Capitalism is all about greed. En het is díe hebzucht waarmee het Westen in de chinese val werd gelokt. Kortom, petje af. Ze spelen het sterk daar in Peking. Pek en veren daarentegen voor diegenen die onze welvaart in de ramsch gooiden voor eigengewin op korte termijn.
bv-user-19476
bv-user-1947628 dec. 2019 - 11:35
@ Mount Everest De reacties op mijn reacties laten zien hoe enorm radicaal rechts is geworden. En hoe enorm het centrum naar rechts is opgeschoven. En hoe bevoordeeld mensen reageren. En hoe erg mensen een parodie maken van wat ik zeg. Voor open grenzen ben ik niet. Van DENK en Bij1 zal ik altijd hun vrijheid van meningsuiting verdedigen, maar zie niets in hun identiteit politieke mening. Op de EU ben ik kritisch. Links moet leveren. Zie me zelf niet als een Zwarte Piet hater. En een energie transitie moet sociaal zijn en dat mensen zich er door overvallen voelen en dat het klimaatakkoord vol weeffouten zit. Ik hou uiterst rechts hier een spiegel voor die ze niet willen. En ik hou het "neutrale" midden hier een spiegel voor. Zie ze nooit genuanceerd over Klaver oordelen en altijd over Baudet. Dat is dus geen midden. Bij iemand op schoot kruipen is geen midden. Hopeloze propositie dat je verkiezingen kan werken door copy paste FvD/ PVV retoriek over te nemen. En zet alle persoonlijke weerzin opzij tegen mij. En je komt tot dezelfde conclusie. Of zou je LPF/ CD/ CP/ Boerenpartij/ DS70/PVV/EEN NL/VNL/TON/DKP geslaagd willen noemen? En dan laat ik Groep Otten en FvD nog maar buiten beschouwing. Je kunt hier gewoon een patroon op los laten. Als je dat patroon niet ziet. Tja. Treurig is dat. Het werkt niet. Of je nu Boer Koekoek heet. Joost Eerdmans, Geert Wilders of Rita Verdonk. Het werkt niet. Het gewoon accepteren. Je excuus aan mensen aanbieden( waaronder mij) die profeten zijn op dit gebied. En iets verstandigs stemmen. Dus niet ultra rechts. En u geniale ingeving is vermakelijk. Maar ik zal nooit daarop stemmen. Maar ik zit zeker niet in de ultra linkse hoek. Zal me nooit thuis voelen bij DENK of Bij1. En Groenlinks heb ik ook veel bezwaar tegen. Dus in die hoek ben ik extreem rechts ja. Maar dit is allemaal dingen die allang al duidelijk zijn. Als een aantal mensen hier ten minste eens het fatsoen hebben om hun totaal niet beargumenteerde persoonlijke weerzin tegen mij te laten vallen en eens op de inhoud van wat ik zeg te reageren. Het enige wat ze daarmee doen( met hun lage persoonlijke aanvallen) is mijn gelijk keer op keer bewijzen. Mensen die zich in het midden bevinden die alleen maar Baudet en Wilders na brabbelen. En ze laten zie hoe radicaal uiterst rechts is. En dat ze niet open staan voor afwijkende meningen
MountEverest
MountEverest28 dec. 2019 - 21:43
@JanB De wens is hier weer de vader van de gedachte. De communistische leiders realiseerden zich rond 1980 dat het communisme niet werkte. Ze waren niet van plan de macht uit handen te geven maar voerden wel een vorm van staatskapitalisme in. Was China vroeger min of meer autarkies inclusief de bijbehorende hongersnoden, nu zijn ze afhankelijk van hun afnemers. De Chinese leiders kunnen hun bevolking alleen rustig houden zolang de economie blijft groeien, stagnatie zal tot grote onrust leiden. Omdat de handelsbalans tussen China en de VS zo onevenwichtig is, heeft China i.g.v. een handelsoorlog veel meer te verliezen dan de VS. Dus er zal zeker een compromis komen waarbij China water in de wijn moet doen.
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof29 dec. 2019 - 15:50
@JanB, Vanuit uw ondemocratische gedachtenwereld is China uiteraard uitstekend. Dat niemand daar vrij is is niet belangrijk voor u, dat het de facto een apartheidsstaat is (Oigoeren), is niet belangrijk voor u, dat het een imperialistische bezetter is (Tibet), is niet belangrijk voor u. Nee, er staat een communistische partij aan het roer en dan is het goed in uw ogen..
Eigenwijs2
Eigenwijs2
26 dec. 2019 - 8:36
Veel kritiek maar geen oplossing: " Marxisten beschouwen het kapitalisme veeleer als een stelsel met fundamentele weeffouten waarvoor (socialistische) alternatieven moeten worden ontwikkeld. Op de vraag, hoe dit alternatief eruit moet zien en hoe het moet worden verwezenlijkt, biedt de marxistische economische theorie geen eenduidig antwoord; het zwaartepunt ligt op de kritische analyse van de bestaande economische verhoudingen."
1 Reactie
Mark Huysman
Mark Huysman26 dec. 2019 - 11:33
[Het is een economische theorie die de tekortkomingen van het kapitalisme laat zien zonder een oplossing aan te dragen.] Het klopt dat het zwaartepunt ligt op de kritische analyse van de bestaande economische verhoudingen maar dat wil niet zeggen dat Marx helemaal niet nagedacht heeft over strategie en toekomst. Uit zijn analyse vloeide voort dat de arbeidersklasse de klasse is die door strijd sociale verandering mogelijk maakt. En hij heeft verschillende werken geschreven waarin hij aanzetten geeft over hoe een socialistische toekomst eruit zou kunnen zien. Het bekendst is ‘De klassenstrijd in Frankrijk’. dat hij n.a.v. de Commune van Parijs heeft geschreven. Dit hoofdstuk is wel interessant: https://www.marxists.org/nederlands/marx-engels/1871/1871commune.htm Maar hij deed niet in blauwdrukken, dat klopt.
Mark Huysman
Mark Huysman
26 dec. 2019 - 1:00
Een leuke film over de vriendschap en samenwerking tussen Marx en Engels (en Marx’ vrouw Jenny) is ‘The Young Marx’ van Raoul Peck. Tevens een aardige introductie in de ideeën van Marx. En vanwege de feestdagen, hier de opening van een van de brieven van Engels aan Marx: "Manchester, 3. Januar 1864 Lieber Mohr! (bijnaam voor Marx) Die vielen christmas" Kneipereien verbunden mit der darauf folgenden general unfitness for business“ haben mich total unfähig gemacht, Dir früher zu antworten…”
Katootje2
Katootje2
25 dec. 2019 - 21:00
Heerlijk onderwerp, -voer voor dom-rechts: mag je nou wel of niet het graf van Karl Marx besmeuren? Daar hebben ze vast wel begrip voor.
5 Reacties
dickser
dickser26 dec. 2019 - 10:57
Marx en zijn neefje hadden 1 gezamenlijke sponsor, iemand die ze financieel op de been hield om hun ideeen te kunnen uitten, de zoons van deze sponsor zijn een andere kant opgegaan en hebben een gloeilampenfabriek opgericht, geloof dat dat de broers Philips waarden. Industrieel en dus rechts en dom?
Robert Follon
Robert Follon26 dec. 2019 - 12:35
Was Marx dan niet het schoolvoorbeeld van 'dom links'?
Katootje2
Katootje226 dec. 2019 - 15:29
Nee, Marx via de zoons van een sponsor associëren met Nederlandse ondernemers, dat is dom-rechts. Zo dom, dat ik niet eens ga controleren of het verhaal wel klopt.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 17:01
@Katootje Marx' moeder kwam uit Nijmegen, zij was verwant aan de familie Philips: "Karl Marx werd geboren op 5 mei 1818 in Trier als zoon van de advocaat Heinrich Marx (1782 - 1838) en Henriëtte Presburg. Henriette Presburg was geboren en getogen in Nijmegen. Dat Marx ten minste één keer daadwerkelijk in Nijmegen was, blijkt uit een brief van zijn ouders uit 1836. Hij was toen 17 jaar en studeerde rechten in Bonn. Via zijn moeder Henriette Presburg en haar zus Sophie was hij verwant aan de familie Philips. Marx verbleef regelmatig bij de Philipsen gedurende zijn verblijf in Nijmegen en later in Zaltbommel, en schreef hen brieven." Karl Marx is terug te vinden als "gootspook" in de goot van het pand aan de Gasthuisstraat 12 in Zaltbommel. Zaltbommel aan de Waal, nieuwe bestemming voor een Karl Marx bedevaart.
Katootje2
Katootje227 dec. 2019 - 21:29
Dat hoeft dus ook niet, want dat heeft MountEverest al voor me gedaan. Dus Marx en zijn neefje hadden 1 gezamenlijke sponsor, iemand die ze financieel op de been hield om hun ideeen te kunnen uitten en de zoons van deze sponsor zijn een andere kant opgegaan en hebben een Nederlandse gloeilampenfabriek opgericht. Wie had dat ooit kunnen denken. Ontluisterend gewoon.
I am Legion
I am Legion
25 dec. 2019 - 15:24
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat het bombastisch persoons verheerlijkende praalgraf van de grondlegger van het communisme bij verschillenden weerzin opwekt al zal dat in meeste gevallen zonder vernielzucht zijn. Raar ook dat hier commentaar klinkt op The Guardian dat deze niet kan "nalaten te wijzen op de ironie dat de ideeën van Marx een inspiratiebron waren voor allerhande regimes die hun bevolking ook met alle mogelijke middelen in de gaten hielden." maar diens graf nu ook onder surveillance moet komen te staan om diens praalgraf te bewaken Dat veel van de werkelijke slachtoffers en nabestaanden die nog steeds verspreid over de wereld leven en zelfs nog het regime van het communisme of revolutionaire socialisme dagelijks hebben te ondergaan niet bepaald ontdaan zullen zijn over dit lot van een beeld van de grondlegger van dit kwaad is zeker. Dit werd ook bewezen toen in Noord-Oost-Nederland nog niet eens lang geleden beelden van Lenin en Marx werden geplaatst en dat stomverbaasde en zeer boze reacties opleverde van hiermee geconfronteerde bezoekers uit het voormalige onder het rode regime levende Oost-Europa.
19 Reacties
ton14024
ton1402425 dec. 2019 - 20:34
Ik vind dit monument verre van bombastisch. De betekenis van Marx is veel groten dan alleen als grondlegger van het communisme. Zoiets vanzelfsprekends als een CAO zou wellicht nooit bestaan hebben zonder Marx.
Satya
Satya25 dec. 2019 - 20:34
Ik geloof niet dat het gedachtegoed van Marx nu direct een kwade bedoeling bevat. Wel een aantal denkfouten en daardoor altijd tot een dictatuur zal leiden. Mensen met macht zullen deze niet zomaar afstaan.
Satya
Satya25 dec. 2019 - 20:37
Ton Dat moet je volgens mij bij het anarchisme plaatsen, te beginnen Proudhon en daarop voortgaande Bakoenin.
Katootje2
Katootje225 dec. 2019 - 20:56
"Wel een aantal denkfouten en daardoor altijd tot een dictatuur zal leiden." Dat lijkt me een denkfout: dictaturen ontstaan door een gebrek aan controle op de -uitoefening van- de macht. Ik ken geen ideeën van Marx die daartoe automatisch toe leiden.
ton14024
ton1402425 dec. 2019 - 21:06
Satya, Een van de eerste sociale daden van Marx, verzet tegen een verbod op het sprokkelen van hout door armen, wat tot dan normaal was, een verworven recht.
MountEverest
MountEverest25 dec. 2019 - 21:18
"The Future of Capitalism" Het democratisch socialisme is een eufemisme voor communisme, en zoals bekend is het communisme in 1989 ter ziele gegaan. Er zijn nog enkele zieltogende restanten overgebleven in een uithoek van de wereld waar niemand wil wonen. Democratie en socialisme zijn een contradictio in terminis. Een socialistische staat zal namelijk niet alleen eigenaar willen worden van de productiemiddelen maar ook van de individuele vrijheden, die ze vervolgens samen met de materiele zaken naar willekeur zal uitdelen aan haar onderdanen. Dat leidt, samen met een te sterke staat onvermijdelijk tot verzet en als reactie daarop tot repressie. Het meest recente voorbeeld is Venezuela *). De ontwikkelingen zijn de laatste decennia juist de andere kant opgegaan. Voor het eerst in de geschiedenis is er nog maar één overheersend economische systeem: het kapitalisme. Wel bestaan er meerdere varianten zoals het staatskapitalisme in China en andere autoritaire staten en het liberale kapitalisme in het Westen en enkele Aziatische landen. Het staatskapitalisme genereert een zeer sterke economische groei zonder democratie en is daarom aantrekkelijk voor veel ontwikkelingslanden. De Chinezen bouwen in deze landen bruggen, spoorwegen en wegen zonder lastige vragen te stellen. Via hun “Belt and Road Initiative” verwerven de Chinezen steeds meer invloed in de wereld. Ze zijn nu al in 75% van alle landen actief. De grote vraag is welke van deze twee varianten van het kapitalisme het in de komende decennia gaat winnen. Het meest recente nummer van Foreign Affairs getiteld “The Future of Capitalism” gaat uitgebreid in op deze ontwikkelingen. Het artikel met de titel “The Clash of Capitalisms” begint met de volgende woorden: “Capitalism rules the world. With only the most minor exceptions, the entire globe now organizes economic production the same way: labor is voluntary, capital is mostly in private hands, and production is coordinated in a decentralized way and motivated by profit.” *) De enige uitzondering zijn sociaaldemocratische partijen in een coalitie met liberalen en/of conservatieven.
MountEverest
MountEverest25 dec. 2019 - 21:19
https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2019-12-10/clash-capitalisms
JanB2
JanB226 dec. 2019 - 0:28
@ Legion Je hebt je ook werkelijk nergens in verdiept.
JanB2
JanB226 dec. 2019 - 0:34
Zoiets vanzelfsprekends als een CAO zou wellicht nooit bestaan hebben zonder Marx. Klopt. Kapitalisten hebben niet voor niets de pest aan Marx. Toch staat Marx vooral bij de lagere klassen die achter Rutte, Baudet en andere oplichters aanlopen in een tamelijk ongunstig daglicht. En wij ons maar druk maken. Ik denk er daarom wel eens over om van kamp te verwisselen. Gewoon aan de kapitalistenkant gaan zitten en de nitwits uitbuiten tot ze werkelijk niet meer kunnen. En als ze op zijn trek je gewoon een nieuw blik open (er zijn er genoeg, iedereen is vervangbaar). Het heeft wel iets, zo'n stelletje sukkels die met zich laten sollen gewoon helemaal uitmelken.
bv-user-40841
bv-user-4084126 dec. 2019 - 8:30
@Satya Denk dat je idd gelijk hebt. Misschien gaat een loflijk streven van Marx, hoe goed beredeneerd ook, wel in tegen het menselijk DNA..... En daardoor loopt / liep het altijd fout na verloop van tijd… Sommigen misbruikten het vooral om anderen van de 'troon' testoten, ook voor puur eigen gewin...
Mark Huysman
Mark Huysman26 dec. 2019 - 11:06
[Democratie en socialisme zijn een contradictio in terminis.] Nee, democratie en kapitalisme zijn een contradictio in terminis. Kapitalisme houdt immers in dat de bezitters van productiemiddelen totale zeggenschap hebben over de productie. Op het moment dat de bevolking voor iets kiest dat de bezitters niet aanstaat dan stellen die bezitters alles in werking om die keuze ongedaan te maken: van kapitaalvlucht en investeringsstaking tot militaire of fascistische coup en ingrijpen door een imperiale macht. Zie Iran 1953, Guatemala 1954, Indonesië 1965 , Cuba vanaf 1960, Griekenland 1967, Chili 1973, Nicaragua jaren ’80, Grenada ’83, Venezuela 2002 en alle jaren erna, Honduras 2009, etc. Eigenlijk zagen we de voortekenen van kapitalistisch dictatoriaal optreden ook al in het VK de afgelopen tijd. Al een week na de verkiezing van Corbyn tot leider van Labour speculeerde een Britse generaal openlijk over militair ingrijpen als Labour aan de macht zou komen . Superrijken waren de afgelopen maanden bezig met de voorbereiding van snelle kapitaalvlucht op moment dat Labour zou winnen. Dit is allemaal niet nodig gebleken omdat een Labour-overwinning voorkomen is met dank aan de media die in handen is van miljardairs. Reken maar dat als Sanders kandidaat wordt en Trump verslaat dat de bezitters in de VS ook niet rustig zullen afwachten hoe ze een deel van hun macht en kapitaal kwijt zullen raken.
I am Legion
I am Legion26 dec. 2019 - 11:48
Het is o zo ironisch dat hier zovelen zijn die de afgelopen jaren de beeldenstormers zo goed begrepen en zelfs verdedigden zoals in geval van de Michiel de Ruijter, Gebroeders de Witt, e.v.a, nu niet inzien dat er dan in dit geval of op andere plaatsen waar Marx of anders Lenin trots in stenen verschijningen staan er zeker zoveel (of weinig!) aanleiding is deze te willen besmeuren en neerhalen.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 15:37
@Mark Terwijl de hele wereld het kapitalisme heeft omarmd, waaronder de twee machtigste landen van de wereld, blijf jij geloven in het marxisme. Ik bewonder je dapperheid en vasthoudendheid.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 15:40
"Democratie en socialisme zijn een contradictio in terminis. Een socialistische staat zal namelijk niet alleen eigenaar willen worden van de productiemiddelen maar ook van de individuele vrijheden, die ze vervolgens samen met de materiele zaken naar willekeur zal uitdelen aan haar onderdanen. Dat leidt, samen met een te sterke staat onvermijdelijk tot verzet en als reactie daarop tot repressie. Het meest recente voorbeeld is Venezuela *). " Mensen moeten niet voor hun levensonderhoud en vrijheden afhankelijk zijn van een (veel te machtige) staat. Daarom moeten burgers bezit opbouwen, bijvoorbeeld middels een eigen huis. Dat hebben inmiddels 56% van de Nederlanders gedaan maar dat zou naar 80% moeten aan.
Katootje2
Katootje226 dec. 2019 - 15:49
Het beste voorbeeld is nog wel de beeldenstorm, toen over de beelden van Jezus, Jozef en Maria en alle heiligen werden neergehaald.
MountEverest
MountEverest26 dec. 2019 - 20:04
moeten aan = moeten gaan
Satya
Satya26 dec. 2019 - 20:45
Een CAO is bevochten door collectieven op vrijwillige basis. Dat is een anarchistische stroming zeker geen communistische. 'Ik ken geen ideeën van Marx die daartoe automatisch toe leiden.' Misschien de communicatie tussen hem en Bakoenin eens lezen. De laatste waarschuwde Marx met iets in de strekking als geef de grootste revolutionair de troon van Rusland en hij eindigt als een grotere tiran als de tsaar. Dat die analyse klopt is inmiddels zo vaak gebleken dat je een wel erg groot bord voor de kop moet hebben als je dat nogmaals wilt proberen. 'Democratie en socialisme zijn een contradictio in terminis' Dit is of onwetendheid of een frame, het Marxisme is slechts één van de vormen van socialisme. ' Voor het eerst in de geschiedenis is er nog maar één overheersend economische systeem: het kapitalisme' Een systeem dat net zo onderdrukkend kan zijn. Zie bv China dat is een zeer uitbuitend arbeids systeem. Er is erg weinig oog voor de arbeiders die eigenlijk gewoon een productie middel zijn. In het westen is men bezig een 3e wereld economie te creëren. De rijkdom gaat naar een zeer beperkte groep en voor de rest is het verdeel en heers waardoor een kleine groep zal overblijven wat eerst de middenklasse was daaronder de working poor en daar weer onder de armen. Tja kapitalisme is ook niet zaligmakend maar kan zeer goed functioneren als de economie er voor de arbeiders is ipv de arbeider voor de economie. Niet overtuigd? Kom de toekomst van Europa maar in Afrika bekijken ipv hutjes zijn er flats en rijtjeswoningen.
Karingin
Karingin26 dec. 2019 - 23:44
Well said Satya. Er is meer tussen roofkapitalisme en onderdrukkend communisme.
Katootje2
Katootje227 dec. 2019 - 21:33
Normaal: "Misschien gaat een loflijk streven van Marx, hoe goed beredeneerd ook, wel in tegen het menselijk DNA." Tenslotte worden we allemaal als kapitalisten geboren.
BNNVARA LogoWij zijn voor