Zuinig rijden is analoog rijden
Geplaatst door: jftm op: 18-03-2010 20:55
Mijn auto rijdt zuiniger dan de opgegeven gemiddelde waarde. Dat bereik ik door niet digitaal maar analoog te rijden.
Daarmee bedoel ik dat bij het optrekken u niet direct gas op de plank trapt maar iets langzamer gas "bij geeft".
Digitaal rijden is nul of een, oftewel alles of niets, oftewel pedaal op de bodem of los.
U begrijpt dat dat niet meehelpt met het lagere verbruik.
Analoog is geleidelijk of in stappen.
U zult merken dat u met analoog rijden, echt niet veel trager weg bent in een gemiddelde auto, maar wel veel zuiniger !
John
Reactie door hrdwerrorman op 19-03-2010 00:36
@ John:
Wat je propageert is van radio en tv bekend onder de naam: "Het nieuwe rijden."
Eigenlijk is dat niet nieuw, want dat praktiseer ik al meer dan 20 jaren. Het komt voort uit logisch nadenken. Tevens is het handig iets van motoren en bewegingsleer te weten.
Moderne verkeerslichten die aanbod afhankelijk schakelen, passeer ik meestal zonder stil te staan doch nog in de 2-e versnelling.
Mijn devies: remmen is het laatste dat je kunt doen wanneer het onverhoopt verkeerd dreigt te gaan. Dat kun je beter vóór zijn door te anticiperen op zaken welke komen gaan. Bijvoorbeeld:
Zo'n paar honderd meter vóór een verkeerslicht staat een bord dat je een verkeerslicht nadert. Het is dan verstandig m.b.t. tot minder brandstofgebruik om het gaspedaal los te laten en de wagen uit te laten rollen.
Want een verkeerslicht staat langer op beige en rood tezamen dan op groen. Stel dit als 3 : 1.
Waaruit volgt dat de kans om voor beige of rood stil te moeten staan drie maal groter is dan dat je met groen door kunt rijden zonder stil te staan. Het heeft dus geen zin om als een dolleman naar zo'n verkeerslicht te rijden en dan met flinke snelheid te moeten remmen.
Dat spaart niet alleen brandstof doch ook remblokken en -schijven.
Hardware ERror MAN.
Reactie door c.kramer67 op 31-05-2012 19:03
jftm
Vooral bij stoplichten als het licht op groen springt langzaam optrekken?!
Dat spaart brandstof en.... er kunnen door dat langzaam optrekken minder auto's door groen en er blijven er dus dan meer staan, allemaal met hun motor stationair draaiend en dus onnodig brandstof verbruikend.
Als je dan zelf bij het eerstvolgende stoplicht in het rijtje komt te staan en er staat als eerste een "langzame optrekker" kun je zelf misschien niet meer door groen en ga je zelf in de stationaire stand onnodig brandstof verbruiken tijdens het wachten.
Wat een onnozele aanbeveling is dat van jftm
Wat veel automobilisten eens zouden moeten leren is in ieder geval de maximum snelheid aan te houden, bijtijds vaart te minderen maar in ieder geval niet van stoplicht naar stoplicht te gaan racen en dan te moeten afremmen, dat kost pas energie en dus brandstof. Er zijn nog steeds veel, vooral wat jongere bestuurders, die denken dat ze op het circuit van Zandvoort zitten.
Reactie door jftm op 31-05-2012 20:54
Quote: c.kramer67 schreef op donderdag 31 mei 2012, 19:03: jftm
Vooral bij stoplichten als het licht op groen springt langzaam optrekken?!
Dat spaart brandstof en.... er kunnen door dat langzaam optrekken minder auto's door groen en er blijven er dus dan meer staan, allemaal met hun motor stationair draaiend en dus onnodig brandstof verbruikend.
Als je dan zelf bij het eerstvolgende stoplicht in het rijtje komt te staan en er staat als eerste een "langzame optrekker" kun je zelf misschien niet meer door groen en ga je zelf in de stationaire stand onnodig brandstof verbruiken tijdens het wachten.
Wat een onnozele aanbeveling is dat van jftm
Wat veel automobilisten eens zouden moeten leren is in ieder geval de maximum snelheid aan te houden, bijtijds vaart te minderen maar in ieder geval niet van stoplicht naar stoplicht te gaan racen en dan te moeten afremmen, dat kost pas energie en dus brandstof. Er zijn nog steeds veel, vooral wat jongere bestuurders, die denken dat ze op het circuit van Zandvoort zitten.einde Quote
Even een reactie terug.
Zoals u het opvat ben ik het eens met uw mening.
Ik zal mezelf wat nuanceren...
Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat het vol gas wegrijden en optrekken, leidt tot onnodig hoog verbruik.
Met langzaam wegrijden bedoel ik dus eigenlijk "beheerst wegrijden".
Het digitale rijden betekent "nul of een" ; in autotermen dus vol op het gaspedaal of los. Dat vindt ik onzuinig weggedrag.
Reactie door c.kramer67 op 01-06-2012 09:09
jftm
Bedankt voor je sportieve reactie.
Ik denk dat we beiden precies weten waar we het over hebben.
C. Kramer
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!