Bewijs bij telefonisch opzeggen
Geplaatst door: nemop op: 09-11-2011 19:35
Onder de Wet Van Dam (per 1 dec 2011) mag je altijd opzeggen via dezelfde weg als waarlangs je je abonnement bent aangegaan. Als je dus telefonisch een abonnement afsloot, moet je dat ook langs die weg kunnen opzeggen. Een bedrijf mag niet eisen dat je schriftelijk opzegt, en mag je opzegging niet weigeren te accepteren als je via de telefoon opzegt.
Probleem is alleen dat je wel moet kunnen bewijzen dat je telefoontje is ontvangen en dat is vaak lastig. Een aangetekende brief versturen wordt daarom vaak als de veiligste manier van opzeggen gezien.
Bij telefonisch opzeggen is bewijs geen probleem als je je gesprek opneemt. De opname van het gesprek is dan het bewijs van je opzegging.
Opzeggen kan tegenwoordig met veel (mobiele) telefoontoestellen en via internet worden diensten aangeboden om via je eigen telefoon telefoongesprekken op te nemen.
Bijkomend voordeel is dat de kosten van een telefoongesprek opnemen vele malen lager zijn dan die van een aangetekende brief.
Reactie door godefrieda op 10-11-2011 09:14
Moet natuurlijk wel telefonisch bereikbaar zijn.
De ANWB - vóór 15 november 2011 - maar schriftelijk aangetekend opgezegd, telfonisch een ramp: onbereikbaar „al onze medewerkers zijn ingesprek”.
Reactie door audb op 29-11-2011 12:54
Ook per Email geld dat je deze wel moet bewaren.
Bij Gmail van Google is dat makkelijk door hem in de archivering map te plaatsen maar bij anderen kan het zijn dat deze in de map "verzonden" komt te staan.
De beste oplossing is dan ook om de mail ook uit te printen en goed op te bergen.
De oplossing bij Tele2 / Telfort )Telfout is hier meer van toepassing) is nog steeds een aangetekende brief te sturen plus nog eens een normale brief.
Faxen mag alleen bij overlijden maar zelfs dat gaat niet!(Tele2)
Reactie door audb op 29-11-2011 12:55
Ook per Email geld dat je deze wel moet bewaren.
Bij Gmail van Google is dat makkelijk door hem in de archivering map te plaatsen maar bij anderen kan het zijn dat deze in de map "verzonden" komt te staan.
De beste oplossing is dan ook om de mail ook uit te printen en goed op te bergen.
De oplossing bij Tele2 / Telfort )Telfout is hier meer van toepassing) is nog steeds een aangetekende brief te sturen plus nog eens een normale brief.
Faxen mag alleen bij overlijden maar zelfs dat gaat niet!
Reactie door elmarojo op 29-11-2011 13:42
Zelfs een aangetekende brief en een gewone brief naar tele 2 helpt niet. Je krijgt gewoon geen reactie, schunnig.
Reactie door audb op 29-11-2011 16:13
Tele2 staat ook niet echt bekend om de goede service zelfs de "klanten service" welke overigens? het is een computer die reageert en wel op deze manier :
Tele2 zegt:Welkom bij de Klantenservice van Tele2. Waarmee kan ik je van dienst zijn?
Jij zegt:stop zetten
Tele2 zegt:Jammer dat je het abonnement wilt opzeggen. Gaat het om een van de volgende redenen: Verhuizen, mobiel van de zaak of overlijden?
Nee je mag niet eens opzeggen zonder te overlijden of verhuizen!
Oké dan maar eens proberen : verhuizen
Jij zegt:verhuizen
Tele2 zegt:Verhuis je naar het buitenland?
Jij zegt:Nee
Tele2 zegt:Bel hiervoor met: 0900-2411602 (kies eerst de productgroep en vervolgens optie 5: afmelden) (maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur). Kan ik je nog ergens anders mee van dienst zijn?
En doe dat maar niet dat gaat echt niet lukken dus maar even anders.
Opzeggen contract
Tele2 Nederland B.V.
T.a.v. Afdeling Afmelden Tele2 Mobiel
Postbus 289
2400 AG Alphen aan den Rijn
Faxen kan ook: 020-7507725 t.a.v. Credit Control
klant naam
het mobiele telefoonnummer
het Tele2 klantnummer
de reden van afmelden
Tevens wijzen op de nieuwe wet die per 1 dec. ingaat
Reactie door hanneke op 29-11-2011 16:55
Twee punten naar aanleiding van de openingspost:
[quote: Bij telefonisch opzeggen is bewijs geen probleem als je je gesprek opneemt. De opname van het gesprek is dan het bewijs van je opzegging.einde Quote Was het niet verplicht om de gesprekspartner te melden dat het gesprek wordt opgenomen? Daar staat me iets van bij namelijk.
[quote: Opzeggen kan tegenwoordig met veel (mobiele) telefoontoestellen en via internet worden diensten aangeboden om via je eigen telefoon telefoongesprekken op te nemen.einde Quote Ik neem aan dat het eerste woord hier 'opnemen' had moeten zijn.
Reactie door nemop op 29-11-2011 21:24
Quote: hanneke schreef op dinsdag 29 nov 2011, 16:55: Twee punten naar aanleiding van de openingspost:
einde Quote Was het niet verplicht om de gesprekspartner te melden dat het gesprek wordt opgenomen? Daar staat me iets van bij namelijk.
Hierover lopen de meningen uiteen. De wetgever is daar ook niet duidelijk over. In de meeste gevallen worden gesprekken opgenomen om achteraf als bewijsmateriaal te kunnen gebruiken, bijvoorbeeld bij onenigheid, onduidelijkheid of in een procedure.
In een procedure kan de rechter dat bewijs vrij waarderen: een rechter bepaalt of en hoe hij opnamen als bewijs accepteert. Een rechter zal, zo menen sommigen, opnamen sneller als bewijs toelaten als aan het begin van het gesprek wordt gemeld dat het gesprek wordt opgenomen, of dat wordt gevraagd of daar bezwaar tegen bestaat.
Overigens lijken steeds meer partijen gesprekken op te nemen zonder dit vooraf te melden.
In het artikel "Telefoongesprekken opnemen" in de Consumentengids van februari 2008, stelt de Consumentenbond dat wie een telefoongesprek opneemt, niet wettelijk verplicht is om zijn gesprekspartner dat te melden.
http://www.nemop.nl/nl/download/Nemop_consumentengids_feb08.pdf
[quote: Opzeggen kan tegenwoordig met veel (mobiele) telefoontoestellen en via internet worden diensten aangeboden om via je eigen telefoon telefoongesprekken op te nemen.einde Quote Ik neem aan dat het eerste woord hier 'opnemen' had moeten zijn.
einde Quote
Je hebt gelijk: eerste woord had opnemen moeten zijn.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!