XMSnet: ze verkopen je gegevens volgens algemene voorwaarden!
Geplaatst door: ecrum op: 28-01-2011 11:59
Sinds een half jaar gebruik ik glasvezel van XMS. Over de snelheid geen klagen (als is het niet sneller dan adsl). Wel over de voorwaarden die ik recent las (http://www.xmsnet.nl/uploads/editor/XMSVoorwaarden.pdf).
Hierin staat in artikel 14 letterlijk dat men zich het recht voorhoudt om persoons- en surfgegevens van klanten voor verkoopdoeleinden EN aan DERDEN te verkopen. Dat is toch echt ongehoord!
Toppunt is dat je enkel schriftelijk met XMS kunt communiceren om hiertegen bezwaar te maken. op email wordt niet eens gereageerd, telefonisch zegt men dat dit de procedure is. Op de vraag wat men hier zelf van vindt wordt gezegd: 'daar zeg ik maar niets op'.
Een ander punt is dat een opzegging alleen schriftelijk wordt geaccepteerd, terwijl aanvragen wel online kan. Dat is strijdig met de wet.
Laatste punt van aandacht is dat men geen facturen naar huisadressen kan sturen, ook als je geen gebruikt maakt van de emailfunctionaliteit. Voor een factuur die niet automatisch wordt geincasseerd wordt bovendien 2,50 per maand extra gerekend.
Op zich heb ik geen problemen met de internetverbinding maar het bedrijf en de klantenservice staan me nu zo tegen dat ik mijn abonnement maar heb opgezegd. Het lijkt me daarnaast belangrijk dat de privacy schending in de algemene voorwaarden eens openbaar wordt gemaakt.
Reactie door mahadma op 28-01-2011 17:23
Quote: "Een ander punt is dat een opzegging alleen schriftelijk wordt geaccepteerd, terwijl aanvragen wel online kan. Dat is strijdig met de wet.". Dat dit strijdig is met de wet, mag u bewijzen. Deze regel qua opzeggen staat in de algemene voorwaarden en daar gaat de cliënt mee accoord bij aanmelden, meestal door een listig vinkje. Maar (bijna) niemand leest eerst die algemene voorwaarden. Dit laatste heeft ook betrekking op uw vraag m.b.t. het verkopen van uw adres, het communiceren, het opzeggen en het versturen van facturen en de € 2,50 kosten. Ik hoop dat u uw opzegging wel schriftelijk (en bij voorkeur aangetekend met bericht van ontvangst, want er raakt nog al wat post zoek...........) heeft gedaan. En als u elders een abo neemt, lees dan eerst de voorwaarden.
Groet, MG.
Reactie door ecrum op 28-01-2011 19:53
Hallo MG,
de voorwaarden (artikel 12) -die ik wel gelezen heb- geven aan dat je via telefoon, mail, fax of brief kunt opzeggen. In de praktijk wordt dit dus niet geaccepteerd, mail en telefoon zijn geweigerd.
Ook de 2,50 wordt niet genoemd.
Belangrijkste vind ik echter dat XMS de gegevens van haar klanten zonder pardon verkoopt aan derden! Dit is echt onacceptabel voor een provider mijns inziens. We leven niet meer in het gratis (one2move etc) internettijdperk waarin dit standaard was. Ik betaal 33 euro per maand aan XMS en daarvoor verwacht ik van een net bedrij dat het niet mijn gegevens gebruikt, laat staan verkoopt!
Ik ga gewoon weer terug naar mijn oude provider: XS4ALL. Daar hoef je de kleine lettertjes niet te lezen en kun je gewoon vertrouwen op een goede privacy en service.
Reactie door mahadma op 28-01-2011 20:19
Ik begrijp je "privacy bezwaar". Maar volgens art 14.2 en 14.3 van de algemene voorwaarden, waar je accoord mee bent gegaan, mag dit. Eén advies, voordat je naar xs4all gaat, lees dan hun voorwaarden goed door voordat je accoord geeft. Succes, MG.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!