Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel ouders vinden verkeer bij school onveilig

Geplaatst door: ikbenik op: 06-10-2010 11:39
[quote: Ruim een derde van de ouders vindt het verkeer rond de school van hun kinderen onveilig. Dat concludeert Veilig Verkeer Nederland uit een onderzoek dat het heeft laten uitvoeren. Van de ouders die het verkeer rond de school onveilig vinden, ziet 86 procent de vele auto's die rond de school rijden als het grootste probleem. Het midden op de weg parkeren en ander verkeer blokkeren vindt acht op de tien ouders een belangrijke oorzaak van de onveiligheid. Daarnaast stelt 63 procent dat het onveilig is doordat automobilisten zich niet aan de maximumsnelheid houden. Slechts een kwart (27 procent) kiest bewust voor de veiligste route naar school als er meerdere routes mogelijk zijn. Drie op de tien ouders kiezen voor de snelste of kortste route. Bijna de helft (48 procent) heeft de route naar school niet met de kinderen geoefend. bron: fok.nleinde Quote Jaja, en de overlast veroorzakers zijn die ouders zelf.
Reactie door tdehond op 06-10-2010 13:33
Ik kom dagelijks in de buurt van een lagere school waar massaal in de buurt van de school ouders hun auto parkeren om hun kinderen bij school af te kunnen zetten. Zij dragen dus zelf bij aan de onveiligheid rond de scholen.
Reactie door mhofman op 06-10-2010 14:12
De ouders hebben haast vlug na het werk de kids ophalen,nog net op tijd als je flink gas geeft.Zelfde met brengen,geen gordel om want is maar een klein stukje.Dus ouders kijk eerst eens hoe je ze brengt je maakt het zelf onveilig lijkt me.Zelfde geld trouwens voor hard rijden in dorpen en in de 30km stukken.De bewoners klagen maar werken zelf het hardst mee door zelf veel te snel daar te rijden.
Reactie door jscholtes op 06-10-2010 14:38
De school ligt aan druk bereden weg die kinderen moeten oversteken om bij de school te komen. Uiteraard staan er brigadiers maar dan toch; afgelopen winter was het er spiegelglad. De gemeente kwam niet strooien........ het stond niet in het strooiplan. De overheid ons maar betuttelen om de verkeersveiligheid te verhogen. Kunnen bij hun eigen voordeur de stoep niet eens schoonhouden.... Wij ouders gaan onveilig om met onze kinderen..... de overheid met hele groepen mensen.....
Reactie door invalide op 06-10-2010 15:18
De Politie weet ook de schooltijden en als je op die tijd extra controleerde heb je meer succes. Ook de vertraging als je het kind met auto brengt en gelijk alles controleren zullen ouders niet leuk vinden en voortaan weer lopend of per fiets laten brengen. De meeste overlast komt van andere ouders die niet willen fietsen en altijd dezelfde die fout parkeerden, dus vraag de politie eens of ze extra geld voor onze nieuwe premier Mark Rutte willen ophalen?
Reactie door jscholtes op 06-10-2010 15:37
Quote: invalide schreef op woensdag 6 okt 2010, 15:18: dus vraag de politie eens of ze extra geld voor onze nieuwe premier Mark Rutte willen ophalen?einde Quote Ze worden al betaald van onze belastingcentjes. Extra geld ophalen naast alle bezuinigingen en/of lastenverzwaringen lijkt me niet zinvol. We moeten de schulden opgebouwd in het verleden aflossen. Wedden dat die lasten nooit meer omlaag gaan als die schulden afgelost zijn??
Reactie door anicu op 06-10-2010 19:26
Wacht maar tot het weer vriest: dan komen de meeste ouders weer met de auto omdat "het zo glad is". Alleen vergeten ze meestal de ramen fatsoenlijk ijsvrij te maken ...
Reactie door krieno op 07-10-2010 11:05
Inderdaad het zijn altijd de ouders zelf die het doen, ook bij mij in de woonplaats, ooit door verontruste ouders bepleit dat het een 30km zone moest gaan worden, is het dus geworden, en wie scheuren en s,morgens door de wijk op weg naar school , ja dezelfde papa,s en mama,s met hun kroost in de auto, zelfs onveilig gewoon los op de voorbank, er zijn er zelfs bij die misschien 7 minuten lopen van de school afwonen, maar heb je nog nooit en zien lopen of zien fietsen. Als men s,avonds ook wat vroeger naar bed ging, zowel de kinderen als de ouders, en er wat vroeger uit, s, morgens zou men ook wat meer tijd hebben, en niet op het laatste moment naar school hoeven scheuren. En in een straal van een paar honderd meter een stop en parkeerverbod instellen, en er een paar weken lang ieder morgen een politie agent neerzetten, de kosten van deze man/ vrouw, haal je er binnen de kortste keren er wel weer uit.
Reactie door eva150 op 01-11-2010 14:13
Mijn kinderen zitten op een zogenaamde verkeersveilige school. Of het echt veilig is... ik vind van niet. De school staat aan een straat waar 30 kilometer gereden mag worden. Veel harder wordt er niet gereden, maar mensen zijn zo arrogant in het verkeer. Geef elkaar een beetje ruimte voor zo'n school. Dat scheelt al een hoop gedoe. Iedereen wil zijn voorrang claimen, terwijl dit soms alleen maar gevaarlijkere situaties opleverd. Daarnaast ben ik het helemaal eens met de mensen die klagen over ouders die hun kroost met de auto bij school afzetten. Er zijn zelfs ouders bij die maar 1 straat verderop wonen. Zij komen iedere dag in de auto. Zetten de auto pal voor de school half op de stoep neer, waardoor daar geen kind meer op kan lopen Zo lopen de kinderen dus op straat waar amper nog ruimte is voor een auto om te rijden. Helaas controleerd de politie hier niet op het parkeerverbod wat van kracht is in de straat. Ik vraag me af wat verkeersveilige school bij ons in houdt, maar ik geloof er niet zo in. Er is ooit een actie geweest om ouders te motiveren de kinderen lopend of op de fiets naar school te brengen. IK BEN VOOR LOPEN EN FIETSEN!!!
Reactie door marcel75 op 01-11-2010 14:31
Toen ik nog op de lagere school zat was daar een ijzeren regel. Kinderen die uit dezelfde wijk kwamen, mochten niet op de fiets komen maar moesten lopend (had ook te maken met de omvang van het fietsenhok). Alleen kinderen uit omliggende wijken mochten op de fiets komen. Tegenwoordig (heb 6 jaar tegenover een lagere school gewoond) zie je dat vrijwel alle ouders de kinderen met de auto brengen. Ook al wonen ze in dezelfde straat! "Want het is zo gevaarlijk!" roepen ze dan terwijl ze de auto nog niet in de school parkeren maar wel lekker dichtbij op de stoep plempen. Laat kinderen eerst maar eens lopend en fietsend naar school gaan! Scheelt heel veel verkeersoverlast. En scheelt de ouders 's ochtends ook weer die 5 minuten die ze willen inhalen door de hele bebouwde kom als een circuit te zien.
Reactie door toolboy op 02-11-2010 12:48
Mooie taak voor de nieuwe minister. Woonachtig binnen bv een straal van 5km van de school dan uitsluitend lopende of per fiets. Ik weet het moeilijk te controleren maar het kan een begin zijn. Tevens krijgt de jeugd dan meer lichaamsbeweging dus een halt aan de verdikking van de jeugd. T
Reactie door van leyden op 02-11-2010 13:43
Het gebruik van de (electrische fiets) zou nog meer door scholen gestimuleerd moeten worden. Meer (en veiliger) fietspaden aanleggen, het liefst goed afgescheiden van het overige verkeer, dan kunnen ook de wat jongere kinderen veilig alleen naar school fietsen. Btw Kinderen werden vroeger zelden of nooit opgehaald/gebracht door de ouders, Tot 20-30 terug was het niet gebruikelijk om je kinderen zelf naar school te brengen, terwijl het nu andersom is. Het argument dat er vroeger niet zoveel verkeer was gaat niet op: de jaren 60-70 waren met name voor fietsers veel gevaarlijker.
Reactie door pino123 op 02-11-2010 13:46
Het lijkt mij inderdaad dweilen met de kraan open.... In plaats van preventie, kunnen ze beter de verkeerssituaties bij scholen gaan aanpassen. De mentaliteit is helaas nu eenmaal dat het gros van de kids met de auto naar school gebracht wordt en dit ook zo in de toekomst zo zal blijven.
Reactie door toolboy op 02-11-2010 14:53
Als we het auto verkeer in de bebouwde kom terug dringen.,bv door een parkeerverbod rondom scholen zijn er geen extra maatregelen nodig denk ik. idd het is een mentaliteitskwestie ,en die moet aangepakt worden. T
Reactie door eva150 op 02-11-2010 16:30
Ik wil even reageren op wat Pino zei. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de mentaliteit, maar niet in alle situaties is het mogelijk om de omgeving te verbeteren. Moet school dan nu investeren in bergen aanpassingen aan de straten? Ik denk dat je hiermee de mentaliteit van de ouders gaat belonen, waardoor er nog meer ouders met de auto komen. Dan lijkt mij het einde zoek. meer ruimte voor auto's betekend meer auto's die dan weer meer ruimte nodig hebben. enz enz Een positief puntje... Vandaag werd er bij de school van mijn kinderen gecontroleerd. Een aantal ouders kwamen met een bekeuring thuis. Voor sommige ouders is het erg sneu omdat ze met een reden met de auto komen, maar voor veel ouders vindt ik het toch echt "eigen schuld dikke bult!"
Reactie door jscholtes op 02-11-2010 16:37
We gaan weer winterse dagen tegemoet. Kinderen zouden dan veilig naar school moeten kunnen reizen. Bij mij begint dat bij het strooien rondom scholen als het glad is. De wegen waar kinderen moeten oversteken naar school en de fietspaden er heen zijn niet gestrooid. Reden; ze staan niet in het strooiplan. De situatie rondom scholen is dan al onveilig zonder auto's e.d.. Het lijkt mij dat de gemeentes daar ook een rol in hebben. Laat ze daarmee beginnen!
Reactie door eva150 op 02-11-2010 16:54
Daar ben ik het helemaal mee eens! Net als het schoolpleinen. Is overigens de verantwoordelijkheid van de school. Die zijn vaak net een soort ijsbaan, waardoor mijn minder valide schoonmoeder in de winter de kinderen niet meer uit school kan halen.
Reactie door toolboy op 02-11-2010 18:20
Quote: eva150 schreef op dinsdag 2 nov 2010, 16:54: Daar ben ik het helemaal mee eens! Net als het schoolpleinen. Is overigens de verantwoordelijkheid van de school. Die zijn vaak net een soort ijsbaan, waardoor mijn minder valide schoonmoeder in de winter de kinderen niet meer uit school kan halen.einde Quote Vaak vallen scholen onder de gemeente verantwoording denk aan openbare scholen. Ook een parkeerverbod rondom scholen kan de gemeente zelf beslissen middels een apv. Helaas ziet de gemeente waarin ik woonachtig ben het niet zitten. Niet zo vreemd ik zie de raadsleden zelf in hun toetoet langs scheuren om hun kinderen bij school af te leveren. Helaas is dit een ikke maatschappij. T
Reactie door pino123 op 02-11-2010 21:19
Quote: eva150 schreef op dinsdag 2 nov 2010, 16:30: Ik wil even reageren op wat Pino zei. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de mentaliteit, maar niet in alle situaties is het mogelijk om de omgeving te verbeteren. Moet school dan nu investeren in bergen aanpassingen aan de straten? Ik denk dat je hiermee de mentaliteit van de ouders gaat belonen, waardoor er nog meer ouders met de auto komen. Dan lijkt mij het einde zoek. meer ruimte voor auto's betekend meer auto's die dan weer meer ruimte nodig hebben. enz enz Een positief puntje... Vandaag werd er bij de school van mijn kinderen gecontroleerd. Een aantal ouders kwamen met een bekeuring thuis. Voor sommige ouders is het erg sneu omdat ze met een reden met de auto komen, maar voor veel ouders vindt ik het toch echt "eigen schuld dikke bult!" einde Quote Beste Eva, We mogen niet van een school vragen om de omgeving te veranderen, dat kan een school niet, dat zal alleen een gemeente kunnen aanpakken. Veel scholen doen aan beleid om het verkeer rondom de scholen te verminderen. Door idd leerlingen te 'verplichten' binnen een bepaalde straal op de fiets te komen, fietsen/lopen promoten etc etc. Het zit alleen in de hedendaagse cultuur om de kinderen hup, hup snel ff naar school toe te brengen, kunnen we deze cultuur veranderen in deze altijd snelle maatschappij, zelf denk ik van niet. Daarom ben ik van mening dat bij de nieuwe en meestal 'brede' scholen de situatie rondom de scholen zo aangelegd moeten worden, dat ouders hun kroost snel en veilig moeten kunnen afzetten. Zodat ook de fietsers en lopers veilig op school kunnen komen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor