Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Systemen bij banken niet betrouwbaar'

Geplaatst door: bvandenb op: 26-01-2012 12:40
'Systemen bij banken niet betrouwbaar' aldus actueel vara kassa onderwerp d.d. 26-1-2012 met een bericht van (ANP) Dit topic kan ook bij internet, electronica, maar geld is in het dagelijkse leven belangrijker en boven andere topics gesteld lijkt mij, vandaar de keuze voor dit forum deel. De Consumentenbond en Detailhandel Nederland plaatsen vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de systemen waar banken gebruik van maken om betalingen te verwerken. Dat lieten beide organisaties woensdag weten naar aanleiding van een storing bij ING. al decennia pleiten technische mensen voor LOW TEC inval systemen, ook bij de overheid, 'ouderwetse' radio communicatie e.d. Storingen ,,Er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende banken met pinnen en internetbankieren. Wij vragen ons af of de infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is. De bank heeft de storing, maar wij de ellende'', zei directeur Henk Kok van Detailhandel Nederland. ,,Bij dit soort storingen staat zowel de consument als de ondernemer met zijn rug tegen de muur.'' Maar let op, iets verder mag die zelfde klant daarvoor gaan dokken, minder werk voor de ondernemer, tOch inkomen, dat is het idee Internetbankieren Banken willen dat klanten vaker gebruikmaken van internetbankieren, stelt de Consumentenbond. En automatisering, dat kost banen en de klant zElf meeerr tijd... ,,Maar zorg er dan ook voor dat het systeem betrouwbaar is'', zei een woordvoerster. Toch heeft de organisatie weinig directe klachten binnengekregen over de storingen bij ING. ,,Maar dit wekt wel ergernis bij klanten, zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren.'' En oh ja cash geld, NOOIT wegdoen ! Onafhankelijke toezichthouder Detailhandel Nederland vindt dat een onafhankelijke toezichthouder zoals De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet onderzoeken of de systemen bij banken betrouwbaar zijn. ,,Het is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet werkt'', zei Kok. ING ING kampt sinds zondag met storingen die onder andere werden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. Momenteel kunnen klanten van ING weer deels internetbankieren en mobiel bankieren. De bank heeft een tijdelijke aanpassing aan de systemen gedaan waardoor nu een beperkt aantal mensen tegelijk kan internetbankieren. ,,Er is een maximum aan bezoekersverkeer ingesteld'', aldus een woordvoerder. Schade bij ondernemers Volgens Detailhandel Nederland leiden storingen met pinnen en internetbankieren tot grote schade bij ondernemers. Volgens Kok is het voor gedupeerde bedrijven erg moeilijk om de schade te claimen bij de betreffende bank. ,,Dan moet je kunnen aantonen dat de financiële instelling nalatig is geweest'', zei Kok. Vervangende systemen De branchevereniging pleit voor vervangende systemen waarop banken kunnen terugvallen als er een storing is. ,,Er moet geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de infrastructuur'', zei Kok. ,,Deze storingen zijn een levensgroot probleem voor ondernemers. Daarom moet er nu ingegrepen worden.'' ANP Anno nu kan men wel inzien dat we op electronen leven, die zijn zwak, dus tijd voor low tec inval-systemen. Ook voor de politiek en zeker voor de hulpdiensten. Cash geld? nooit opheffen!
Reactie door janbiere op 26-01-2012 12:48
Zelf ben ik lid bij de ING. Nu moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben over het internet bankieren. Alles gaat direct en precies zoals ik dat wil. En dat automatiseren banen kost, dat is echt niet waar. Alleen in bepaalde gevallen kan dat zo zijn. Zelf vermoed ik dat er over het algemeen meer banen door automatisering vrij komen. ( in het geval van een echte kapitalistische organisatie, wordt er met extra winst geinvesteerd. ) Naar mijn idee is internet bankieren wel gevaarlijk voor mensen die niet aan computers gewent zijn. Het is namelijk zo dat criminelen middels fishing e-mails aan inlogcodes proberen te komen. Dit kan vervelend uitpakken, wanneer de fisher ook aan de benodigde TAN codes komt.
Reactie door bvandenb op 26-01-2012 12:53
Quote: janbiere schreef op donderdag 26 jan 2012, 12:48: Zelf ben ik lid bij de ING. Nu moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben over het internet bankieren. Alles gaat direct en precies zoals ik dat wil. einde Quote Bij vele anderen niet, zie bijv. https://twitter.com/#!/search/ing%20werkt%20niet [quote: En dat automatiseren banen kost, dat is echt niet waar. Alleen in bepaalde gevallen kan dat zo zijn. Zelf vermoed ik dat er over het algemeen meer banen door automatisering vrij komen. ( in het geval van een echte kapitalistische organisatie, wordt er met extra winst geinvesteerd. )einde Quote Laat ik nu bij banken (ja meervoud) hebben gewerkt. Daar zijn banen verdwenen. Minder mensen, zelfde- of meer werk. [quote: Naar mijn idee is internet bankieren wel gevaarlijk voor mensen die niet aan computers gewent zijn. Het is namelijk zo dat criminelen middels fishing e-mails aan inlogcodes proberen te komen. Dit kan vervelend uitpakken, wanneer de fisher ook aan de benodigde TAN codes komt.einde Quote TAN is sowieso ouderwets, maar als 'backup' kan het wel dienen bijv. Hoe dan ook, systeem plat: klant/burgers de dupe.
Reactie door pauls0 op 26-01-2012 13:18
Het is toch algemeen bekend, dat de meeste bankzaken risicovol zijn. Of u nu internet-bankiert, of gaat pinnen uit een pin-automaat, pinnen in winkels, het maakt allemaal niets uit, de klant is altijd de dupe van, terwijl dat banken ons dit allemaal maar opdringen, maar geven zich niet thuis als er wat gebeurt... Banken denken alleen maar om veel winst maken, steeds maar groter worden, en zo nu en dan veroorzaken zij een crisis, zodat men later het handje kunnen ophouden, om weer geholpen te worden door de belastingbetaler..
Reactie door jorisw op 26-01-2012 13:45
Het grootste gevaar is nog altijd de persoon achter het toetsenbord...
Reactie door valerius-2 op 26-01-2012 16:03
Volgens mij moet een gedeelte van de mensen nog steeds hier aan wennen, dat zij goed op moeten letten, het is vooral de oudere generatie die nog niet op deze betalingswijze kennis van hebben. Ik zie het als ik boodschappen doet dat zij contant betalen en de meeste mensen waar ik dan mee praat hebben moeite om met pincode te onthouden. Mijn echtgenote had daar ook moeite mee. En zo zijn er nog wel meer zaken die slecht te begrijpen zijn voor de oudere genaratie. Het zal voo de personen die nu in het computer tijdperk groot gebracht zijn in de toekomst wel steeds eenvoudiger zijn om hiermee om te gaan.
Reactie door tot15karakters op 26-01-2012 16:56
De kleine banken als Triodos en ASN zijn zelden in de problemen, en als er iets is als onderhoud of storing melden ze dat netjes. Zelfs de DSB bank, hoewel ik kort klant was nog nooit een storing gehad tot DNB de stekker uit deze trok. Ik heb het dus niet over de rest van DSB maar de betaalrekening was tot het einde betrouwbaar. Daarom, stap over op een kleinere bank, betaalbaar en soms erg goedkoop. De kosten van €18,- per jaar zijn bij ASN zelfs terug te verdienen omdat ze zelfs 1% rente geven over Uw Positieve saldo!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!