Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

slechte service garantiegeval SRAM

Geplaatst door: jeffreyvink op: 30-05-2013 14:07
ik heb een SRAM force groep op mijn racefiets, nu is rond 9 februari de bus waar je de trapper in vastdraait losgeraakt. nu raak ik verwikkeld in een vervelende situatie waarin SRAM geen verantwoordelijkheid neemt, er is besloten om een nieuw crankstel te leveren maar er wordt geen levertijd vastgesteld wel is er een leencrankstel aangeboden maar dit geeft naar mijn mening geen recht om vervolgens een halfjaar te moeten wachten. momenteel wacht ik al ruim 4 maanden op mijn nieuwe crankstel. terwijl de grote distributeurs (agu en junker) dit onderdeel gewoon op voorrraad hebben. vandaag de druppel die de emmer deed overlopen het moment waarop een sram medewerkster van het hoofdkantoor in nijkerk de telefoon erop gooide na menig maal te hebben verteld niks te kunnen doen en bij mijn dealer moest zijn. op de vraag waarom SRAM degene die het crankstel moet leveren nu niks meer wil doen en alleen maar verwijst naar mijn dealer werdt de verbinding verbroken. zeker i.v.m het feit dat ik nationaal wedstrijden rijdt heb ik mijn crankstel gewoon hard nodig maar daar schijnt nu voorlopig geen vooruitgang in te zitten. en een mailtje met de levertijd rond eind juni is mij veel te vaag zeker gezien het feit dat al meerdere keren een richtlijn voor de levertijd niet nagekomen is.
Reactie door tot15karakters op 31-05-2013 12:49
Niet SRAM maar de verkoper van de gehele fiets moet de garantie afhandelen! Deze delen zijn gewoon online te bestellen en binnen 2 werkdagen thuis! Wel bestaat de kans dat het geen fabrieksfout maar montage fout is. Bij niet goed vast of te vast kan het vervormen en schade veroorzaken. Dus pas na vervanging kunnen zij zien of de claim bij de Montage van de Fiets of SRAM hoorde. Dat hoorde de verkoper van de Fiets te regelen dus nooit rechtstreeks zaken proberen te doen. Alleen als je leverancier niet meer bestaat mag dit rechtstreeks maar dan moet je bewijzen of het door montage of productie fout is ontstaan.
Reactie door jeffreyvink op 31-05-2013 23:39
SRAM heeft bevestigd dat het om een productie fout gaat en dat er een nieuw crankstel geleverd wordt. ik heb een losse groep bij mijn vereniging gekocht en ben met de kapotte producten naar de fietsenmaker gegaan die de vereniging sponsert, hier geduldig afgewacht maar na 2 maanden wist mijn dealer nog steeds geen leverdatum van sram dealerservice mijn dealer heeft er meerdere keren over gebeld maar er werd geen vooruitgang geboekt. dit was dan ook het punt waarop iedereen met een logisch verstand direct naar de leverancier belt om uit te horen waar zijn of haar product blijft. echter is mijn dealer het tweewielerhuis barneveld mij zeer goed van dienst maar wordt niet duidelijk geinformeerd over levertijd dit is het punt waarop mijn dealer afhankelijk is van SRAM dealerservice om dit te ontvangen echter kan ik hier niet zelf heen bellen omdat ik geen dealer ben dus blijft alleen de optie om te bellen naar het hoofdkantoor.
Reactie door zoekster op 01-06-2013 12:19
Zo gaat het in een normale situatie tussen verkoper en koper. U moet bij de verkoper zijn van de fiets. Daar heeft u de koopovereenkomst mee. U stuurt de verkoper een ingebrekestelling per aangetekend per brief, waarin u het volgende neerzet. Het product, de prijs, wanneer er wat mis mee bleek met de fiets en dat gemeld heeft bij de verkoper en hoe lang het wachten op de reparatie inmiddels al duurt. Wijs op het het wetsartikel BW 7:21 lid 3 waarin staat dat binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, de fiets danwel hersteld of vervangen moet worden. Stel een termijn waarbinnen de fiets hersteld (=gerepareerd) dan wel vervangen moet zijn. Vervangen betekend dus de totale fiets voor een nieuwe dezelfde. Verzoek en sommeer de verkoper binnen 2 weken de fiets te herstellen of te vervangen. Daarna is de verkoper in verzuim en heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden. Wat betekent dat de verkoper de defecte fiets terugneemt en u het aankoopbedrag. Verzoek om een reactie binnen 2 weken. Lukt het de dealer niet om de fiets binnen 2 weken te repareren of te vervangen, dan ontbindt u de overeenkomst ook per brief. De dealer kan de eventuele schade die hem dat oplevert verhalen op zijn voorschakel (regresrecht) in dit geval SRAM. Maar in uw geval is me totaal niet duidelijk wat u nu bij de vereniging gekocht heeft en bij de dealer. U weet dat wel, dus zie dan maar wat u met mijn informatie doet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor