Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Slechte kwaliteit en service boxspring Swiss Sense

Geplaatst door: xanuex op: 08-04-2013 22:59
In verband met last van rug/schouder is er na 1,5 jaar gebruik gemaakt te hebben van een Swiss Sense boxspring (aanschaf €3000) bij controle van een Swiss Sense Expert een fabrieksfout in de matrassen geconstateerd. Tevens is geconstateerd dat ik FIRM matrassen moest hebben i.p.v. MEDIUM, verkeerd advies in de winkel. Reactie Swiss Sense: sorry garantie is verlopen, voor €200 krijgt u nieuwe matrassen. Onder druk (bed heeft in totaal 120 dagen, bijna 4 maanden leeg gestaan) toch met tegenzin akkoord gegaan om in ieder geval weer te kunnen slapen. Inmiddels nieuwe matrassen ontvangen en €200 euro lichter... Het lijkt me dan ook niet meer dan redelijk dat Swiss Sense als bedrijf de service gaat bieden die hoort bij een product van meer dan 3000 euro en niet de klant de dupe laat zijn van eigen fabrieksfouten en interne organisatorische problemen. Een excuus en mijn €200 euro terug is het minste wat ze zouden kunnen doen, de kosten die gemaakt zijn voor de fysiotherapeut en het feit dat ik 120 dagen niet in het bed heb kunnen slapen wil ik nog net voor eigen rekening nemen. Het bovenstaande lijkt mij een alleszins redelijk voorstel. Vreemd genoeg laat het Swiss Sense allemaal koud. Blijkbaar is ook in deze tijd geld belangrijker dan tevreden klanten en een goede naam... Geen Swiss Sense meer voor mij! Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring?
Reactie door valerius-2 op 08-04-2013 23:24
Ze zijn zo kortzichtig om dat niet te doen.Waarschijnlijk denken dat u er toch nooit meer 1 koopt dus waar zullen ze zich druk om maken.Ik zou ze even er op wijzen dat u het hier bij kassa forum heeft geplaast, misschien dat zij deze antie reclame willen omzetten in een gunstige afwikkeling voor u als ze nadenken.
Reactie door tijger1 op 09-04-2013 13:00
Dus u hebt na anderhalf jaar voor € 200 nieuwe matrassen gehad. Lijkt me alleszins redelijk. Waarom hebt u anderhalf jaar gewacht met het uiten van uw klachten? En wat voor "fabrieksfout" zat er dan in die matrassen? En zat die fout in allebei? Welke matras voor u geschikt zou kunnen zijn, is een "advies". Of dat advies het beste voor u is, is uiteraard nooit gegarandeerd. En waar hebt u die vier maanden dan op geslapen? En uw partner heeft dezelfde klachten?
Reactie door xanuex op 09-05-2013 01:55
@tijger1 Op een bed van meer dan 3000 euro zou een fatsoenlijke garantie én service moeten zitten. 200 euro in rekening brengen voor het verkeerd en met fouten leveren van een product noem ik geen service en zeker geen garantie! Mijn vermoeden is inderdaad dat de boodschap is, een bed verkoop je eenmalig en daarna is de klant niet meer belangrijk. Om een antwoord op je vragen te geven, ik ben voor een jaar in het buitenland geweest en heb geen partner. Het bed is dus nauwelijks gebruikt (en niet gebruikt toen ik in het buitenland zat). De fabrieksfout is door hun eigen expert geconstateerd dus dit is niet iets wat ik zelf verzin. Hij zag dit direct bij het binnenlopen, een probleem met de verlijming van de middelste kamer o.i.d. Ja de fout zat in beide matrassen. Logisch gezien het feit dat ze in dezelfde fabriek op hetzelfde moment zijn gefabriceerd. In de tijd dat Swiss Sense mij heeft laten wachten op nieuwe matrassen heb ik op een tijdelijke matras geslapen. De klachten verminderde wel. Inmiddels met de nieuwe matrassen heb ik er tijdens het slapen geen last meer van, logisch... zoals vermeld de matrassen waren kapot... Ik heb ze meerdere malen gemeld dat ik het hier niet bij zou laten en ook aangegeven dat ik op een andere manier mijn recht ging proberen te halen. Dit is nog steeds work-in-progress, zo gemakkelijk komen ze hier niet vanaf! Mocht Swiss Sense meelezen, neem rustig contact met me op, u heeft mijn gegevens!
Reactie door zoekster op 09-05-2013 08:02
U had nooit akkoord moeten gaan met de 200 euro. Omdat dit een fabrieksfout is, door een expert geconstateerd, had u de keuze moeten worden voorgelegd, repareren of gratis nieuw matras, (en als dat niet lukt, had u uw geld terug kunnen krijgen, maar dat speelt hier niet). U had wel binnen 2 maanden nadat u de fout had ontdekt dit moeten melden bij de verkoper. U had dan een beroep kunnen doen op non-conformiteit. BW 7:17 lid 1 Het verkeerde advies in de winkel legt daarentegen nauwelijks gewicht in de schaal. Een verkoper is geen arts, tenzij je op schrift hebt dat de verkoper heeft vastgesteld dat bij uw klachten dit matras moet worden gekocht. Ik denk niet dat u nu nog wat zult bereiken, juist omdat u al akkoord bent gegaan met de deal. Achteraf daar op terugkomen heeft dan weinig zin. Jammer dat u zich eerder hier op de site hier heeft begeven, dan hadden we u kunnen helpen.
Reactie door zoekster op 09-05-2013 08:09
Ik bedoel natuurlijk: Jammer dat u zich niet eerder hier op de site heeft begeven, dan hadden we u kunnen helpen.
Reactie door xanuex op 09-05-2013 11:27
Hallo Zoekster, Bedankt voor je reactie. In principe heb ik binnen 2 maanden na constatering van het probleem dit gemeld bij Swiss Sense. Het probleem is echter dat ik al langere tijd last had van mijn rug maar dit niet direct in verband heb gebracht met het matras. Ik dacht dat ik een goed product had gekocht... Mijn mening is exact hetzelfde als die van u, of repareren, of vervangen. Omdat ik al 4 maanden niet meer op mijn matras had geslapen ben ik onder voorbehoud akkoord gegaan met de 200 euro. Dit uiteraard onder druk, ik had geen bed en sliep al die tijd op een los matrasje. Bovendien had ik een kamer met een enorm bed dat niet gebruikt werd. Het gewicht van het advies vind ik nog discutabel, het blijkt dat je vanaf 80 kilo op een "firm" matras hoort te liggen, daar onder op "medium". Er zit geen bijzondere berekening aan vast, ik ben een redelijk grote vent, dit had een verkoopster moeten weten. Overigens had ik toen nog geen klachten (de geleverde matras was immers nog heel). Ik weet niet of het geholpen had om mezelf eerder te melden, de gegeven adviezen zijn allemaal geprobeerd. Swiss Sense is wat service betreft gewoon erg langzaam en niet reëel, iets wat in deze tijd vreemd is. Het minste wat ik kan doen is mijn verhaal vertellen zodat anderen ook de service kant van het bedrijf zien voor ze hun keuze voor een boxspring maken. Die keuze moet een ieder voor zichzelf maken, ik zal in ieder geval niemand meer aanraden om een boxspring bij Swiss Sense te kopen.
Reactie door tijger1 op 09-05-2013 13:51
Het advies voor medium of firm hangt echt niet alleen van het gewicht van de persoon af.
Reactie door harriewijnen op 24-02-2014 21:16
Wij hebben exact de zelfde klacht, nl. rugklachten en slapende lichaamsdelen door kuilvorming. Ik ben benieuwd of je nog resultaat hebt gehad na een jaar. Wij hebben er een jurist opgezet, ondanks dat we grote kans maken deze case te winnen worden we echter nu door de jurist gemolken (vraagt veel meer dan hij eerder heeft aangegeven).
Reactie door zoekster op 24-02-2014 21:46
Quote: harriewijnen schreef op maandag 24 feb 2014, 21:16: Wij hebben exact de zelfde klacht, nl. rugklachten en slapende lichaamsdelen door kuilvorming. Ik ben benieuwd of je nog resultaat hebt gehad na een jaar. Wij hebben er een jurist opgezet, ondanks dat we grote kans maken deze case te winnen worden we echter nu door de jurist gemolken (vraagt veel meer dan hij eerder heeft aangegeven).einde Quote Had u zich niet beter tot de Geschillencommissie wonen kunnen wenden, of heeft u daar geen vertrouwen in?
Reactie door harriewijnen op 24-02-2014 22:03
We hebben een advocaat ingeschakeld, omdat via de geschillen commissie veel tijd verloren zou gaan. Wij willen dat dit probleem zsm opgelost wordt. Om de pijn te verzachten vullen wij de kuilen op met handdoeken. Echter de advocaat was niet eerlijk ken transparant in zijn aanbieding. Wij hebben 1000 euro aan betaald. Hij beweert dat we zeer grote kans gaan maken deze case te winnen, echter om het voor de rechter te laten komen kost ons dat nog eens 1500 euro. Dan wordt het bed dat 4000 euro kost wel erg duur. We zijn nu ten einde raad. We hebben na aankoop al 3 nieuwe matrassen en 1 nieuwe topper gehad, alle met de zelfde problemen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen.
Reactie door tijger1 op 24-02-2014 22:03
Quote: harriewijnen schreef op maandag 24 feb 2014, 21:16: Wij hebben exact de zelfde klacht, nl. rugklachten en slapende lichaamsdelen door kuilvorming. Ik ben benieuwd of je nog resultaat hebt gehad na een jaar. Wij hebben er een jurist opgezet, ondanks dat we grote kans maken deze case te winnen worden we echter nu door de jurist gemolken (vraagt veel meer dan hij eerder heeft aangegeven).einde Quote Dus straks ook nog naar een "geschillencommissie" voor uw klacht over de jurist.
Reactie door zoekster op 24-02-2014 22:59
U heeft dus geen gewone jurist ingeschakeld, maar een advocaat. Ja, die uurtarieven zijn huizenhoog. U had het beter wel voor kunnen laten komen bij de geschillencommissie wonen, of een goedkope jurist moeten inschakelen. De kosten van de advocaat worden bij lange na niet terugbetaald bij het winnen van een proces. Slechts een klein gedeelte. Ik weet nu ook niet meer goed wat u moet doen. U bent half over de streep, als u stopt is het verloren geld, als u doorgaat heeft u nog meer kosten. Heel lastig. Maar verwacht geen wonderen van dit forum. Misschien kunt klik HIER nog advies vragen hoe nu verder. Leg uw zaak daar eens voor. Vermeld wel meteen in uw vraag of u een gewone jurist heeft ingeschakeld of een advocaat.HIER
Reactie door erwinjansen op 13-04-2014 18:43
Ik wil juist eens reageren hoe blij wij zijn met ons Swiss Sense bed. Per toeval kwamen we in juli 20012 in een Swiss Sense outlet store terecht. Wij waren er klaar voor nu eens een ontzettend goed bed te kopen, wat dat ook zou kosten. Swiss Sense zei ons niet erg veel maar omdat we op een woonboulevard bedden in de etalage zagen staan toch eens in Zutphen naar binnen gelopen. Dat bleek dus een Swiss Sens winkel te zijn. We werden netjes geholpen en na veel aanhoren en modellen vergelijken kochten we een showroommodel bed dat de week erop al geleverd kon worden. ( we hadden geen bed omdat we in het buitenland hadden gewoond en net weer terug in NL waren) Het was een bed van Euro 5000,- dat nu de helft koste. Preventum traagschuim matrassen met een Preventum traagschuim topper. Het lag heerlijk. ( Traagschuim wordt bij Swisse Sense verkocht onder de naam Preventum medical) Helaas ging na een maand een elektromotor kapot. Deze werd vervangen door een vernieuwd exemplaar. Helaas was de aansluiting van de stekker iets anders waardoor de motor het vaak niet deed en we eerst de stekker goed moesten aanduwen onder het bed. Voor de 2e keer gebeld en we zouden nu beide motoren nieuw krijgen met eveneens nieuw model bedieningsschakelaars. In ben zelf techneut en kon mij de storing goed voorstellen en we werden netjes geholpen. Helemaal tevreden. Helaas begon ik na een maand of 3 á 4 minder lekker te liggen, het leek wel of het bed ging 'doorliggen'. Ik heb toen de dikte van het 8cm dikke Preventum topper en het Preventum matras eens goed bekeken. Ik had het idee dat het matras op de ligplek dunner werd. De topper was zeker weten in het midden dunner geworden. Daardoor kreeg ik steeds meer rugpijn. Ik heb toen vrij snel Swiss Sense gebeld en er zou iemand komen kijken. In totaal de derde keer sinds we het bed hadden. De medewerker constateerde redelijk normale dikte afname door het liggen. Ik heb aangegeven dat ik er geen goed gevoel bij had en we graag andere matrassen wilden en een andere topper. We hebben een afspraak gemaakt met een Swiss Sense dealer in Zwolle, vertelden ons verhaal van de matrassen en zei zeiden dat we eigenlijk beter andere matrassen hadden kunnen nemen. Traagschuim was in ons geval niet de beste keus en er werd onderbouwd waarom niet. Nu moet ik wel zeggen dat tijdens ons eerste bezoek aan Swiss Sense Zutphen we ook op een Latex matras lagen met een Talalay latex topper en ik dat het fijnste vond. Echter waren dat bedden van Euro 7500,- dacht ik en het bed dat we voor Euro 2500,- 'direct' konden meenemen was een logische keus. Ik wilde eigenlijk wel graag een Latex matras en een 8cm dik Talalay topper. De verkoper vond dat ook een betere keus en heeft contact gelegd met Uden. Hun voorstel was Euro 300,- bijbetalen en dan zouden de matrassen geruild worden. En dan nu geen medium maar een firm, ook al zijn we geen zwaargewichten. Na een week of 8 werden de matrassen geleverd. Onder het matras heb ik overigens al bijna sinds de aanschaf een opgevouwen handdoek liggen omdat het middelste vaste stuk een millimeter of 5 lager is dan het verstelbare voeteneind en hoofdeind. Een constructie die van mij in de basis vlakker had gemogen. Al met al ben ik erg tevreden over de service van Swiss Sense en hebben we nu het geluk dat we voor Euro 2800,- op een bed slapen dat ook zomaar Euro 6 of 7 duizend had kunnen kosten. Omdat we nu de duurdere Royal matrassen hebben. En eerlijk is eerlijk, wij hebben nog nooit zo lekker geslapen als op dit bed. Nu ruim een jaar en nog geen spoortje van doorzakken te ontdekken. Elke ochtend dat we wakker worden neem ik mij voor dit eens op internet te schrijven, Zo lekker slaapt het. Helaas schrokken wij ook na aanschaf van het bed en na het zoeken op internet wat we nu hadden gekocht. Veel negativiteit en wij hebben een hele andere ervaring over hun service. Ik heb wel wat opmerkingen aan Swiss Sense over wat beter kan als een verkoper een bed wil adviseren, maar we zijn echt erg blij met onze toevallige keuze. En altijd erg netjes geholpen. Ik weet nu dat je wat meer moet uitgeven en niet te snel voor traagschuim moet kiezen, hoeveel positiefs je daar ook over leest. Latex en Talalay latex zijn duidelijk een klasse beter. Tenminste , onze mening. Koop dus niet een ‘prijs’ maar een bed, zoals later een verkoper van Swiss Sense tegen ons zei.
Reactie door slobberbone op 13-04-2014 21:19
Leuk verkoop praatje van @erwinjansen net alsof op een goedkoper bed niet kan slapen. Hier ook in de weer geweest met een nieuw bed en beste waarop ik slaap was nog geen 400 euro bij elkaar :) Dat hele dure bedden spookje daar verdienen de merken enorm veel net als een merk Hastens is na merkbekendheid de prijs 5 keer over de kop gegaan.
Reactie door harriewijnen op 13-04-2014 23:32
Ja, inderdaad lijkt op een verkoop praatje, vast een medewerker van swisssense zelf. Vertrouwen zakt steeds verderweg, gelijk met de kuilvorming van het bed. .
Reactie door harriewijnen op 12-05-2014 21:54
Aanvulling op bovestaande: Het probleem is allerminst opgelost. Een onafhankelijk servicebureau? Betaald door Swiss Sense en waarvan de medewerker niet de bevindingen in het rapport mag vermelden? Sorry moeten ze mij toch uitleggen. Dat het bed geen technisch mankementen heeft als scheuren of beschadigingen daar hoeft geen expert voor te komen (al hoewel de kleur is verschoten en de ritssluiting defect is geraakt). Het is alsof je een Mercedes koopt en je een golf krijgt. Je verwacht voor die prijs dat die auto veilig en comfortabel brengt naar je bestemming en niet dat je vermoeid en met lichamelijke klachten uit die auto stapt. Wat ze met hun rapport zeggen is “De auto rijdt toch” wat zeur je. Het onafhankelijk bureau heeft geconstateerd dat dit bed wat Swiss Sense verkoopt onder de naam Boxspring (Vrij vertaald is een boxspring een "bak met springveren". Het is dan ook een matras die is gevuld met een verenkern en heeft daardoor de nodige loze ruimte. De loze ruimte zorgt voor extra ventilatie in de matras. De binnenkant van de matras is afgedekt met schuim. Een boxspring is opgebouwd uit een boxspringonderstel, een boxspring matras en vaak ook een topdekmatras. De combinatie van deze matrassen zorgt ervoor dat de ondersteuning van het lichaam optimaal is en beter te reguleren dan in een enkel matras) niet meer is dan een plank met daarop een matras. Door het ontbreken van een onderbodem (bijvoorbeeld een lattenbodem) is er geen tegendruk. Het gevolg dat het matras met hardere randen zich gedraagt als een hangmat. Daarnaast bestaat de topper (geadviseerd door Swiss Sense) uit watten en andere vulling die gaan ophopen naar de zijkant waardoor het hangmat-effect versterkt wordt (aldus het bureau). Nou, iedereen heeft wel eens op een hangmat gelegen, wat gebeurd er namelijk: als je erop ligt wordt het doek gespannen en voelt dan hard aan dat zelfde gebeurd met de tijk om de topper, de tijk die zacht lijkt voelt dan hard aan. Dat is merkbaar doordat drukplekken van je lichaam ( zoals schouder, heupen, knieën, enkels) pijn gaan doen, door gebrek aan conformerend gedrag. Al bovenstaande bevindingen zijn door de medewerker van het bureau bevestigd echter hij mocht dit niet vermelden in het rapport. Daarbij heeft hij bij de controle als zodanig de topper niet meegenomen in zijn rapport. Terwijl de combinatie houtenplank, matras en topper lijden tot de niet comfortabiliteit waarvoor betaald hebben. Al met al, zijn en blijven wij zeer zeer ontevreden. Zolang wij lichamelijke klachten veroorzaakt door het bed (bij andere bedden uitgeprobeerd en geen klachten ondervonden) houden zullen wij dit blijven aanvechten. Tip/Advies aan potentiele bedden kopers, voor het geld wat je betaald aan Swiss sense kun je bij Ikea 13 jaar lang elk jaar een nieuw matras kopen die wel aan de voorwaarden van comfortabiliteit voldoen. We worden door swiss Sense aan het lijntje gehouden en zullen nu ook niet meer schromen ander middelen als kranten te informeren en jurist in te zetten.
Reactie door tijger1 op 12-05-2014 22:06
Wat hebben wij aan uw uiteenzetting van wat een boxspring is? Dat mag toch gevoeglijk bekend worden verondersteld. U wist dit blijkbaar niet, dat u zich daar nu zo laatdunkend over uit laat. En een topper gevuld met watten? Nog nooit gezien.
Reactie door sweesy op 15-08-2014 12:05
Wij hebben dezelfde fout gemaakt. Voor eerst op internet de bevindingen van andere klanten te bekijken over Swiss sence. Want er zijn er zat die zich negatief uitlaten over dit bedrijf. Wat, op zn zachtst gezegt, een verschrikkelijk slechte service!!!!!! Hebben wij ondervonden na het bed te hebben besteld. Op dit moment hebben wij het bed nog (steeds) niet maar willen het liefst van de koop af. We hebben echter al een aanbetaling gedaan en het bed is binnen voor levering..
Reactie door jannyencor op 11-09-2015 14:03
Pffff, wij hebben begin dit jaar een boxspring van swiss sense aangeschaft (met een latex topper). Hadden we die Swiss Sense winkel nou maar voorbij gelopen......... Na een tijdje matrassen omgeruild; was voor mij een medium matras geleverd, maar die was echt veel te zacht (en ik weeg bij lange na geen 80 kg). Omgeruild voor firm matrassen met een latex toplaag voor meer comfort. Deze hebben we nu een kleine 4 maanden. Maar hoe je het ook wendt of keert, ook hier krijg je kuilvorming....... Bovendien zijn de latex topper/matras super warm. Al met al in onze optiek een flinke miskoop waar we iedere dag spijt van hebben...... Het enige voordeel is dat het (door de hoogte) lekker gemakkelijk opmaakt.
Reactie door van leyden op 11-09-2015 14:38
Quote: erwinjansen schreef op zondag 13 apr 2014, 18:43: Ik wil juist eens reageren hoe blij wij zijn met ons Swiss Sense bed. Al met al ben ik erg tevreden over de service van Swiss Sense en hebben we nu het geluk dat we voor Euro 2800,- op een bed slapen dat ook zomaar Euro 6 of 7 duizend had kunnen kosten. einde Quote Het gaat niet goed met Swiss Sense als ze nu ook al de huistrol langs sturen. E ik maar denken dat die zooi 3000 euro te duur is omdat er Swiss opstaat, Nou moet ts 200 euro bijbetalen vanwege een (fabrieks)fout. Toch om je te bescheuren, voor dat geld koop je een nieuw matras bij de ikea. Of die lekker slaapt weet ik niet, wel dat je 25 jaar garantie krijgt. Mensen wordt toch wijzer, de prijs zegt niets over een matras. (Bericht gemeld als trollen.)
Reactie door van leyden op 11-09-2015 14:45
3000 moet 2000 zijn, typfoutje. De matrasjes zijn wel wat waard.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor