schade aan huurauto onterecht beschuldigd
Geplaatst door: sanderdnr1 op: 23-09-2014 18:09
Zaterdag (20 sept.) heb ik 's ochtends een bus gehuurd bij het Bo-rent filiaal in Helmond. Deze bus heb ik diezelfde (zater)dag om 19.11 uur zonder schade (aangebracht tijdens mijn huurperiode) geretourneerd. Vanochtend (22 sept) werd ik gebeld dat er (bovenhoofdse) schade is geconstateerd en wel ter waarde van 650,- excl. BTW aan de bus die ik huurde. Ik word hiervoor verantwoordelijk gehouden. Ergens in de periode tussen zaterdagavond en vanochtend is er schade ontstaan waar ik nu de schuld van krijg??? Wellicht zelfs dat de schade er al voor mijn huurperiode heeft gezeten en dat deze gewoon niet aan mij is medegedeeld. De betreffende medewerker heeft de bus ook niet nagekeken voor verhuur. Dit werd aan mij overgelaten. Op zich vreemd aangezien ik de bus niet eens helemaal kon bekijken op het terrein (omdat die totaal dichtgebouwd was door een hek zoals te zien in de bijlage) Met de medewerker ben ik er niet uitgekomen om tot een geschikte klantvriendelijke oplossing te komen. Het enige wat daar werd meegegeven was dat ik moet betalen. Als ik in gebreke blijf sturen ze een deurwaarder??? Wat te doen?
Reactie door zoekster op 23-09-2014 18:31
Is er getekend voor ontvangst van de bus toen u hem afleverde zaterdagavond?
Reactie door sanderdnr1 op 23-09-2014 18:51
Nee, Bo-Rent was gesloten en ik moest de sleutel in een kluis doen en de kilometerstand SMS'en naar een nummer. Ik heb de bus op een terrein van Bo-Rent achter moeten laten.
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 19:10
Ik neem aan dat u borg betasld hebt en dat nu niet terugkrijgt?
Altijd dat idiote gedreig met een deurwaarder. Kunnen ze niets beters verzinnen.
Reactie door zoekster op 23-09-2014 19:12
Lastig geval. Wat u allereerst kunt doen is schriftelijk ontkennen dat u de bus schade heeft toegebracht. Je merkt het echt wel als je met een bus onder een te lage brug doorrijdt, o.i.d. neem ik aan.
Legt u deze zaak eens (gratis) voor aan een juristenforum.
klik HIER
Vertel er wel meteen bij dat er niet is getekend voor ontvangst van de bus. Dat is echt een omissie in uw verhaal, waardoor u meteen een stuk zwakker staat. Het is me echter niet duidelijk in hoeverre Bo-Rent zelf een risico op zich neemt door u, zonder voor ontvangst te tekenen, de bus te laten inleveren en daardoor niet meer bij u kan claimen. Of dat de bewijslast van de schade nog steeds bij de huurder ligt.HIER
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 19:28
Een tijdje terug was hier toch ook een vraag over, dwaas dat er ingeleverd kan worden zonder controle.
Krassen van taakken van bomen bovenop worden ook bovenhoofse schade genoemd.
Het lijkt haast wel vooropgezet plan van de verhuurder.
Reactie door sanderdnr1 op 23-09-2014 19:48
Ik heb reeds contact gehad met Klacht.nl, klachtenforum, radar en een aantal juridische fora. Tot nu toe nog niet veel resultaat (maar mijn berichten richting deze partijen zijn pas van gisteren). Bedankt iig wel voor het meedenken. Ik ga eens kijken op de link die hierboven genoemd wordt.
Reactie door zoekster op 23-09-2014 20:28
Quote: sanderdnr1 schreef op dinsdag 23 sep 2014, 19:48: Ik heb reeds contact gehad met Klacht.nl, klachtenforum, radar en een aantal juridische fora. Tot nu toe nog niet veel resultaat (maar mijn berichten richting deze partijen zijn pas van gisteren). Bedankt iig wel voor het meedenken. Ik ga eens kijken op de link die hierboven genoemd wordt.einde Quote
Het gaat er vooral hoe u er vanuit juridisch oogpunt voorstaat. Van daaruit kunt u verder. Als u weet dat u sterk staat, dan kunt u het met een schriftelijke verklaring naar Bo-rent het wel redden. Ik krijg het idee dat u geen borg heeft betaald aangezien ze dreigen met een deurwaarder.
Dat is altijd een beter uitgangspunt dan dat u geld van hun moet zien lost te peuteren. Zit u goed vanuit de wet gezien, dan zal Bo-rent het er op een gegeven moment erbij laten zitten.
Heeft Bo-rent wel een goede zaak, hoeft u ook niet meteen de handdoek in de ring te gooien, maar dan moet u wel flink uw zaak bepleiten en hopen dat dat genoeg is.
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 20:40
Volgens mij krijg je geen bus mee zonder borg.
Reactie door zoekster op 23-09-2014 20:44
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 23 sep 2014, 20:40: Volgens mij krijg je geen bus mee zonder borg.einde Quote
Maar waarom dan dat dreigen met een deurwaarder? Ze kunnen dan toch gewoon de borg inhouden?
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 20:52
Geen idee, veel mensen worden dan bang, zoals bekend.
Meestal wordt de huurprijs van dat weekend verrekend met de borg, dan zal er waarschijnlijk niet zoveel overblijven voor die zogenaamde schade.
Bo-rent moet natuurlijk aantonen dat de Ts die schade heeft veroorzaakt. Door hun systeem van niet controleren, en niet ipersoonlijk in ontvangst nemen, verspelen zij wel hun rechten.
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 20:58
Ik lees nu dat de borg het eigen risico is plus de te verwachten huurbedragen. Dus het nut van die dreigementen zie ik ook niet.
Reactie door sanderdnr1 op 23-09-2014 21:02
Dag samen, De borg die ik betaalde was 300 euro. Die hebben ze sowieso gehouden. Ook is er een eigen risico van 300 euro (normaal is die 1300 euro of zo). Ik heb een verlaagd eigen risico gekocht (vandaar dat die 300 euro is). Omdat het een bovenhoofdse schade is telt het eigen risico volgens Bo-Rent niet. Dus de berekening is als volgt
300 euro borg
650 euro schade
-----------
Totaal 950 euro (waarvan al 300 euro is ingehouden aan borg). Ik moet het overige bedrag volledig betalen.
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 21:05
Die andere kwestie hier ging ook over Bo-rent dat men later ineens met schade kwam.
Linken lukt helaas niet, probleempje na de update.
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 21:08
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/gerelateerde-vragen/vadetail/bekeuring-met-huurauto/?tx_varakassavraagenbeantwoord%5Boffset%5D=10&cHash=763c1b444aabb22139aaae5fc06e326c&vHash=c749c73j
Dan manar even zonder link, sorry.
Reactie door zoekster op 23-09-2014 21:13
Je bedoelt deze?
klik HIER
Er is dan wel sprake van tekenen na ontvangst. HIER
Reactie door tijger1 op 23-09-2014 21:24
Ja inderdaad, maar het gaat me om het systeem.
Bij die oude kwestie durven ze zelfs te claimen terwijl er getekend is. En bij deze wordt dus van te voren niet samen rond de auto gelopen ivm met enige schade en kan die bus gewoon ingeleverd worden zonder controle.
Mijn zwarte ziel zegt mij dat dit een aardig verdienmodel is voor de verhuurder.
Vooral omdat de schade "bovenhoofds" zou zijn. Zij weten dat de Ts er niet op geklommen is voor hij hem huurde. Ze kunnen dus van alles beweren.
Reactie door sanderdnr1 op 23-09-2014 22:06
Ik heb net contact gehad met een jurist. Deze geeft o.a. het volgende aan; "De verhuurder moet bewijzen dat de schade niet aanwezig was voor en na de huurovereenkomst op het tijdstip van inlevering wel. Dit betekent in ieder geval dat de schade, zonder dit bewijs, geacht wordt niet aanwezig te zijn geweest toen u de bus huurde maar ergens na de inleverperiode is ontstaan, of zoals u stelt al aanwezig was.. Verhuurder is aansprakelijk voor schade ontstaan op eigen terrein".
Reactie door zoekster op 23-09-2014 22:41
Ik zie het, ik zie dat je antwoord hebt gekregen van de de site die ik je heb aangeraden. Wat ik wel jammer vind is dat je mijn advies om erbij te vermelden dat er niet is getekend voor ontvangst, in de wind hebt geslagen.
En waarom niet, vraag ik me af. Dat is juist de angel in je verhaal.
Ik vraag me verder af of je ergens hebt getekend toen je de borg betaalde dat de bus op dat moment schadevrij was.
Ga je nu met die juriste in zee?
Reactie door sanderdnr1 op 24-09-2014 16:05
De jurist heeft aangeboden de zaak op te pakken tegen betaling. Ik heb haar het hele verhaal verteld incl. het (niet) tekenen voor ontvangst. Ik heb getekend voor alle schades die op de auto zaten die ik zelf gezien heb. Deze schade stond daar niet bij. Bo-Rent gaf aan dat ik verantwoordelijk was voor de bus vanaf het moment dat ik de bus van de parkeerplek weg zou rijden. De bus, stond dusdanig geparkeerd dat bepaalde delen van de bus niet te zien waren. Ik heb daar ook een foto van gemaakt.
Reactie door zoekster op 24-09-2014 16:42
En wat zijn je vervolgstappen?
Reactie door sanderdnr1 op 24-09-2014 16:49
Ik moet een overzicht maken met alle informatie, foto's, documenten e.d. Dat heb ik net gedaan. Nu moet ik een definitieve offerte afwachten.
Reactie door zoekster op 24-09-2014 17:43
Quote: sanderdnr1 schreef op woensdag 24 sep 2014, 16:49: Ik moet een overzicht maken met alle informatie, foto's, documenten e.d. Dat heb ik net gedaan. Nu moet ik een definitieve offerte afwachten.einde Quote
Met het inschakelen van een jurist heb je kans dat je ook nog de borg terugkrijgt. Ze is een van de meest betaalbare juristen, als je het mij vraagt. Ik hoop dat je te zijner tijd laat weten hoe e.e.a. is afgelopen.
Succes!
Reactie door sanderdnr1 op 25-09-2014 07:57
Prima, ga ik doen. Bedankt voor alle tips.
Reactie door hilbrandt op 25-09-2014 13:19
Als hun terrein niet is afgesloten dan kan iedereen naar binnen rijden en schade aanrichten toch?
Reactie door sanderdnr1 op 25-09-2014 13:37
Exact Hilbrandt... Dat dacht ik ook. Inmiddels heeft een jurist een brief opgesteld (tip van een van de reacties hierboven). Deze wordt vandaag verzonden.
Reactie door pieterwolters op 25-09-2014 16:53
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 23 sep 2014, 19:28: Een tijdje terug was hier toch ook een vraag over, dwaas dat er ingeleverd kan worden zonder controle.
einde Quote
Je kunt ook zeggen dat het dwaas is dat iemand een auto inlevert zonder controle. En ;m accepteert zonder volledige controle.
Reactie door tijger1 op 25-09-2014 17:09
@pieterwolters
Inderdaad. Maar dat inleveren terwijl er niemand was, zal wel een dag huur gescheeld hebben. Misplaatste zuinigheid.
Jaren geleden één keer een bus gehuurd, maar voordien en nadien volkomen nagelopen.
Reactie door sanderdnr1 op 25-09-2014 20:27
Helaas uw beider veronderstellingen kloppen niet. Ik heb de bus tot en met zondagochtend gehuurd. Op zaterdagavond was ik klaar en heb hem ingeleverd omdat ik klaar was (en de zondagochtend kon besteden aan de inrichting van mijn woning...). Ik heb de bus nagelopen en geen door mij aangebrachte schade aangetroffen. Je kunt als je bij Bo-Rent een bus huurt op zaterdag en je hebt hem zondag mogelijk ook nog nodig (maar voor maandag moet terugbrengen ivm werk) niet terugbrengen met controle van Bo-Rent. Ze werken dan niet! Toch leuke zulke positieve invulling...
Reactie door tijger1 op 25-09-2014 20:50
Dus alles wat op zaterdagavond en zondag wordt ingeleverd wordt dus niet gecontroleerd.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat verl van die bussen "bovenhoofdse schade" zullen hebben.
Succes met uw strijd.
Reactie door pieterwolters op 25-09-2014 21:23
Dat je m terugbrengt op een tijdstip dat Bo-rent dicht is blijft eigen risico. Uiteindelijk is het niet hun probleem dat je m niet op maandagochtend kan terugbrengen.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!