Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nieuwe regeling roetfilter

Geplaatst door: emile123456 op: 18-06-2015 23:50
2015 "Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen" "Dat staat in een plan van staatssecretaris Eric Wiebes " Er zijn plannen voor een nieuwe wegenbelasting: een auto die niet fabriek-af een roetfilter heeft gaat fors (?) meer belasting betalen. Dit zijn de nieuwe plannen voor het komende periode. Zie: http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2015/6/Fors-meer-belasting-voor-vieze-diesels-1779126W/ Nu is de wegenbelasting op diesels al niet weinig –een beetje stationwagen heeft al gauw 100 euro per maand te pakken- maar het grootste probleem is dat er na de oldtimerregeling nu weer een verandering komt terwijl mensen al die auto in bezit hebben, wat een enorme schadepost kan opleveren. Een auto met veel belasting is of onverkoopbaar geworden of je moet duizenden gaan afschrijven om dat te compenseren. We hebben dat eerder gezien bij de oldtimerregeling. Er is toen veel geld verdampt door de nieuwe regels. Je kunt immers niet de auto verkopen en daar een andere voor terug nemen want het geld komt niet terug. Het geld is verdwenen. En dat in crisistijd. Nog gekker is het dat niet zo lang geleden er tijdelijk subsidie was voor het inbouwen van een roetfilter. Inmiddels moeten we dat weer zelf betalen,.Nu lijkt het er op dat auto’s die fabriek-af geen roetfilter hebben de volle laag gaan krijgen. Had het dus geen zin om achteraf een roetfilter in te bouwen? Het gaat toch om het milieu? I 2007 besloot het Europees hof dat roetfilters verplicht stellen niet mag. Daarom gaat het nu via een belastingverhoging. Alsof we voor de lol zonder filter rondrijden. En wat moeten de mensen die nu op het punt staan een 2e hands auto te kopen? Of nog erger; die er net een gekocht hebben? Hoe weet je dat je moeizaam bijelkaar gespaarde autootje fabrieks-af een roetfilter heeft of via de subsidieregeling een latere inbouw heeft van een paar jaar terug? Het lijkt erop dat mensen met een kleine beurs weer eens de klos zijn omdat tijdens een lopende generatie auto’s de regels worden veranderd. Zo goedkoop zijn auto's nou ook weer niet. Niet alleen voor de nieuwe. Zie ook: http://www.elsevier.nl/Zoeken/?q=roetfilter Hier kunnen we als burger geen wijs uit worden. Kan ik nu wel of geen goedkopere diesel nemen? En wat is er mis met achteraf inbouwen van een roetfilter, ook al kost je dat een rib uit je lijf. 2011 "Verplichte roetfilter op auto wordt afgeschaft" 2011 "Het vorige kabinet stopte de subsidie voor roetfilters voor vrachtwagens per direct toen uit berekeningen van TNO bleek dat de filters nauwelijks functioneren. " 2009 "Roetfilters blijken nutteloos; Cramer stopt subsidie" 2007 "Grote twijfel over werkzaamheid roetfilters" 2007 "Nederland mag roetfilter niet verplicht stellen" 2006 "Brussel verbiedt verplichte invoering roetfilter"
Reactie door emile123456 op 19-06-2015 00:36
Evengoed briljant gevonden melkkoetje; je zal maar net een diesel hebben gekocht voor een 9000 euro. Verkopen kan niet meer, want niemand wil de auto hebben, dus dan maar wegenbelasting betalen. Kan je em wel verkopen, dan met veel verlies ter kompensatie van de belastingen en gaat iemand anders die wegenbelasting betalen. Hoera voor de schatkist. De burger heeft pech en krijgt de klappen. Maar dat verlies heeft gevolgen, want voorlopig is er geen of minder geld voor andere dingen die goed voor de economie zijn. Met milieu heeft het niets te maken, dan had je het achteraf inbouwen van een roetfilter goed gevonden.
Reactie door edrick3 op 19-06-2015 10:17
.....Met milieu heeft het niets te maken, dan had je het achteraf inbouwen van een roetfilter goed gevonden....... Dat zie je helaas wel vaker; het gaat blijkbaar alleen om inkomen voor de staatskas.
Reactie door gerboe op 19-06-2015 15:47
Als er nieuwe regels komen is er vaak een groep die daar de nadelen van ondervindt. Zo is een auto wegenbelastingvrij, zo weer niet weet ik helaas uit eigen ervaring. Zo kon je als particulier goedkoop grijs rijden, zo weer niet. Enzovoort. Het gaat de overheid natuurlijk om het ontmoedigen van het rijden in oude diesels want die zij erg vervuilend. Bij de oldtimerregeling is veel geld 'verdampt' schrijft u maar ik vrees nog veel meer diesel van mensen die dachten 'handig' gebruik te maken van de 'subsidie' op gemotoriseerd erfgoed door een goedkope stok-oude Mercedes aan te schaffen. Het gaat niet om mensen met een 'kleine beurs' want ook die kunnen net als mensen met een 'dikke beurs' kiezen voor wel of niet dieselen. Van wijzigingen voor een 'lopende generatie diesels' is volgens de logica altijd sprake. Mensen die een 2e hands auto aan willen schaffen kunnen het beste voor een benzineauto kiezen want daar gaat de wegenbelasting voor omlaag en dat is goed nieuws.
Reactie door pieterwolters op 19-06-2015 17:41
Zolang er nog altijd meer fijnstof in de lucht zit dan wat goed is voor mensen is er een hoop voor te zeggen om het veroorzaken daarvan te ontmoedigen.
Reactie door emile123456 op 19-06-2015 20:25
De ANWB heeft ooit een lijstje gemaakt van auto's die fabriek af een roetfilter hebben: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/kiezen-en-kopen/auto-roetfilters-leverbaar-346658.pdf Daarin is te zien dat auto's zo rond 2005-2007 -dat is al weer 10 jaar geleden- roetfilter optioneel hadden en er zelfs zijn die niet eens met Roetfilter leverbaar waren. "De Aygo en de Yaris zijn niet leverbaar met roetfilter. " "In de Auris is er ook een 1.4 D-4D 66 kW motor, die heeft geen roetfilter." "In de Avensis wordt de 2.2 D-4D motor met 110 kW zonder roetfilter geleverd" "Onder andere in de Polo (1.9 TDI 96 kW) en de Sharan (1.9 TDI 85) zijn ook motoren leverbaar die niet kunnen worden voorzien van een roetfilter." "In de VW Caddy en de VW Fox zijn op dit moment geen dieselmotoren leverbaar die kunnen worden voorzien van een roetfilter." "De oude Fabia was niet met roetfilter leverbaar, bij de nieuwe Fabia (april 2007 geïntroduceerd) zijn 2 van de 3 leverbare diesels (de 1.4 TDI 51 kW niet) tegen meerprijs te voorzien van een filter. " "Ook bij de Roomster wordt de 1.4 TDI 51 geleverd zonder filter mogelijkheid." "Bij de Superb zijn de 1.9 TDI 85 kW en de V6 2.5 TDI 120 kW motoren niet leverbaar met roetfilter." "Op de Megane sedan wordt de 1.5 dCi 105 (FAP) (76 kW) motor zonder roetfilter geleverd" "Mazda 2 niet leverbaar met roetfilter (RRT)" "De 2.0 dCi 16V 150 FAP Aut (110 kW) motor in de Scenic en Grand Scenic is alleen in combinatie met automatische transmissie voorzien van een roetfilter." "In de (gewone) Cherokee is geen dieselmotor met roetfilter leverbaar. " "De 2.0 CRD 103 kW in de Compass is voorzien van een open roetfilter. Dit is een minder effectief filter dat niet aan de 5 mg/km grens voldoet en dus niet voor subsidie in aanmerking komt." "De Kia Cee'd is geïntroduceerd met een 1.6 CRDi zonder roetfilter." etc etc Nu zijn dit oudere modellen, maar je moet oppassen met de RDW-gegevens als wil nagaan wat voor auto het betreft. Soms staat er dat er een roetfilter in zit, maar dat klopt niet altijd. Verder gaat het erom of de diesels fabriek-af een roetfilter hebben. https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Veelgestelde-vragen-over-kentekenregistratie.aspx Mijn auto heeft geen roetfilter maar uit jullie gegevens blijkt dat er wel een roetfilter is geïnstalleerd. Hoe kan dat? Met de modernste motortechnieken is het mogelijk om de roetuitstoot zonder roetfilter sterk te verminderen. Is uw auto dusdanig gebouwd dat de roetuitstoot ónder de 0,005 gram/km blijft, dan registreert de RDW voor dit voertuig wel een roetfilter. Mijn auto heeft een roetfilter maar uit jullie gegevens blijkt dat dit niet zo is. Hoe kan dat? Het kan zijn dat bij uw auto in de fabriek wel een roetfilter is ingebouwd, maar dat uw voertuig daarmee toch nog meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoot. De RDW registreert in dit geval dan geen 'Affabriek roetfilter', maar 'Nee'.
Reactie door emile123456 op 19-06-2015 20:36
Quote: gerboe schreef op vrijdag 19 jun 2015, 15:47: Het gaat niet om mensen met een 'kleine beurs' want ook die kunnen net als mensen met een 'dikke beurs' kiezen voor wel of niet dieselen..einde Quote Mensen met een kleine beurs sparen maar langzaam en kopen auto's die 5-10 jaar oud zijn. Dat zijn meestal niet de duurdere leaserijders die een mooie hybride kunnen betalen -die ze vervolgens aftrappen want ze betalen de brandstof niet zelf- maar dat niet doen omdat ze een luxere zwaardere wagen willen rijden. Krijgen de mensen me weinig geld te maken met een waardeval van hun auto, dan herstellen ze daar zeer langzaam van. En dat geld moet ergens anders worden bezuinigd... Het gaat erom dat gedurende het 'spel' de regels worden veranderd. Dat kun je niet maken als er grotere bedragen mee gemoeid zijn. De auto is door de RDW op de weg gezet. Wil je schonere auto's stop dan met op kenteken zetten van auto's met veel uitstoot, maak er geen budgetkwestie van. Wat de import van oude Duitse diesels betreft gaat het vooral om het mislopen van BPM ivm afschrijving en misschien ook wel wegenbelasting. Het is jammer dat de mensen die al een oldtimer hadden daar de klappen van krijgen, en op LPG nog schoon kunnen rijden ook. Ze hadden ook een importstop/stoppen met op kenteken zetten van auto's tussen de 25 en 40 jaar. Dan waren deze mensen ontzien.
Reactie door gerboe op 19-06-2015 22:52
Hallo emile123456, sorry, maar daar snap ik niets van. Je kunt toch kiezen voor een tweedehands benzineauto of tweedehands dieselauto? Of een dito nieuwe? Zowel dunne als dikke beurzen laten zich wel of niet pakken. De keuze is aan een ieder. Zoals ik al eerder zei, bij iedere wijziging van een beleid hebben sommige mensen voordeel en anderen misschien niet. Iedere wijziging is tijdens 'het spel', anders kun je nooit wat wijzigen. De wegenbelasting en de BPM gaan omlaag. Wat wil je nog meer?
Reactie door emile123456 op 20-06-2015 14:37
Quote: gerboe schreef op vrijdag 19 jun 2015, 22:52: Hallo emile123456, sorry, maar daar snap ik niets van. Je kunt toch kiezen voor een tweedehands benzineauto of tweedehands dieselauto? Of een dito nieuwe? Zowel dunne als dikke beurzen laten zich wel of niet pakken. De keuze is aan een ieder. Zoals ik al eerder zei, bij iedere wijziging van een beleid hebben sommige mensen voordeel en anderen misschien niet. Iedere wijziging is tijdens 'het spel', anders kun je nooit wat wijzigen. De wegenbelasting en de BPM gaan omlaag. Wat wil je nog meer? einde Quote Je ziet het punt niet. Het gaat om de mensen die die auto op dit moment hebben en waar nog best wat restwaarde op zit. Je hebt er bijvoorbeeld 9000 euro voor betaald. Die breng je niet naar de sloop. Als je een diesel zonder fabriek-af roetfilter hebt moet je meer belasting gaan betalen. Wil je dat niet of kun je dat niet, dan moet je de auto gaan verkopen. Echter, dan zal in de restwaarde van de auto de extra wegenbelasting mee gaan tellen. Je kan de auto alleen met extra verlies verkopen. Als je em al kan verkopen. De nieuwe eigenaar gaat dan ook weer de hogere wegenbelasting betalen. In beide gevallen loopt de hogere wegenbelasting door. Maar waar komt dat geld vandaan? Samengevat: de belastingopbrengst is meer, maar de huidige eigenaren van de dieselauto met roetfilter betalen dit links- of rechts om en hebben geen keus. Betalen moet je. Er valt niets te kiezen,want de huidige eigenaren hebben die auto gekocht op basis van de lopende regels.. Het is dan ook een tijdelijke oplossing, want mensen kopen hun auto op basis van budget. Alleen verdwijnt er geld in de vorm van restwaarde bij een deel van de autobezitters. De auto blijft gewoon doorrijden in Nederland -zonder roetfilter- dus daar heb je ook geen effect. Alleen diesels weinig restwaarde zullen sneller total loss zijn. Die verdwijnen naar het buitenland bijvoorbeeld, omdat ze daar nog geld waard zijn. De autohandel heeft er ook niets aan, want mensen moeten eerst weer die schade inlopen voor ze iets anders kunnen kopen. En dat gaat weer ten koste van andere uitgaven die de economie moeten helpen aanzwengelen. Ahankelijk van de verhoging van de belasting zal de schade groter of kleiner zijn. Bij de oldtimer-regeling zijn er mensen duizenden, soms meer dan 10.000 euro kwijtgeraakt. Dat kom je niet zomaar te boven.
Reactie door emile123456 op 20-06-2015 14:40
Quote: gerboe schreef op vrijdag 19 jun 2015, 22:52: Hallo emile123456, einde Quote Ik bedoel natuurlijk: Samengevat: de belastingopbrengst is tijdelijk meer, maar de huidige eigenaren van de dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betalen dit links- of rechts om en hebben geen keus.
Reactie door curly op 20-06-2015 15:24
Militaire voertuigen, vliegtuigen kunnen gewoon door gaan met roeten, landbouw voertuigen eveneens. Deze laatste categorie hoeft zelfs geen wegenbelasting te betalen. Maar Jan met de Pet en vele kleine zelfstandigen wordt de rekening gepresenteerd. Als er een opkoop regeling voor oude diesels was, kan ik het nog begrijpen. Helaas de (groene) politici / de overheid heeft toch wel flink roet in hun ogen !
Reactie door curly op 20-06-2015 15:42
Kennelijk heeft deze regering voor ogen dat alle mensen met een modaal inkomen, zich (extra) in de schuld steken om een schonere auto te kopen. Of net als in India, met een handkar spullen of olifant gaan vervoeren of op de fiets naar het werk gaan. Denk dat ik maar een paard koop. Zucht.olifant
Reactie door gerboe op 20-06-2015 18:05
Hallo emile123456, ik snap het punt wel hoor. Ik hoop dat u mijn punt ook snapt. We hebben in elk geval een leuke discussie. Voorbeeld: ik had ooit als particulier een bestelauto gekocht op grijs kenteken. Dat was toen goedkoop rijden qua wegenbelasting. Maar toen werd die regeling voor particulieren afgeschaft. Ik moest fors meer wegenbelasting betalen. En mijn auto was heel lastig te verkopen omdat de markt voor particuliere grijs-rijders was verdwenen. Een verandering tijdens de looptijd van een regeling. Sneu geld vond ik toen maar ik begreep de veranderde mening va de overheid wel. Ook een verandering tijdens 'de lopende regels'. Ik snap u dus heel goed. Maar er verandert zoveel in de wet- en regelgeving van de overheid. Dat is mijn punt. Bezitters van oldtimers hebben jarenlang kunnen profiteren van het niet betalen van wegenbelasting terwijl ze net als anderen gewoon gebruik maakten van het Nederlandse wegennet. Zo kun je het ook zien toch? Er is meer veranderende regelgeving: zo zijn er mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft met subsidie terwijl anderen dat niet konden. Er zijn mensen met een hybride-auto die straks ineens meer belasting moeten gaan betalen. Er zijn mensen die hun huis met 6% BTW lieten verbouwen terwijl anderen dat niet konden. Zo gaan de dingen en voor sommige mensen is dat nadelig, voor anderen weer voordelig. Maar als je iets aan een schoner milieu wilt doen moet je ergens beginnen.
Reactie door emile123456 op 20-06-2015 19:33
Quote: gerboe schreef op zaterdag 20 jun 2015, 18:05: Zo kun je het ook zien toch?einde Quote Nee, want de lasten komen bij een groep uit die er niets aan kunnen doen. Zoals je aangaf kiezen mensen op het moment van aanschaf. Dat doen ze meestal op budget en dus door uit te zoeken wat de kosten gaan worden met de dan actuele regelingen en wat ze me de auto willen. Dat is inclusief restwaarde over 3-4-5 jaar. Dat was ook zo bij de aanschaf van een gijs kenteken auto. Wat bij de oldtimers speelde was dat mensen het verschil in wegenbelasting in de (LPG-) tank deden (dus meer brandstof-accijns!), omdat ze hadden uitgevonden dat dat te doen is met meestal veel gesleutel en soms echtelijke ruzie. Dus is een auto dan bijvoorbeeld 10.000 euro waard. Door een belastingregeling te veranderen is die auto opeens niets meer waard. Maar de auto moet weg want belasting is niet meer op te brengen. Ik ken een paar mensen met een oldtimer en er is iemand op die manier 8000 euro kwijt geraakt. Daar kun je niets tegen doen, het is gewoon weg. Dat is toch om gek van te worden. En dat allemaal omdat een paar handige jongens met auto's uit Duitsland de bpm voor een groot deel ontliepen. Verander de bpm-regel dan door bij import de diesel-bpm anders te berekenen, dan pak je de oorzaak aan. En dan verander je het aan de poort en daar kunnen mensen wel kiezen, zoals je aangaf is dat prima en eerlijk. Mensen die eenmaal rondrijden volgens de regels draaiden er voor op. Daarvoor is het echt teveel geld. Dit is ook zoiets. Deze nieuwe belasting wordt alleen (!)betaald door de mensen die op dit moment een diesel zonder fabriek-af roetfilter hebben. Niet door de mensen die een auto gaan kopen en iets te kiezen hebben, terwijl dat het doel zou moeten zijn, die kopen straks alleen auto's met roetfilter. De huidige eigenaren betalen deze extra wegenbelasting zelf of via extra afschrijving restwaarde bij doorverkoop. Het is dus een afgedwongen selectieve belastingverhoging die mensen raakt die bij aanschaf de actuele regels volgden.Na de doorverkoop blijven de inmiddels flink goedkopere diesels zonder filter gewoon doorrijden dus voor het milieu heeft het geen effect. Als het echt om het milieu gaat, laat dan auto's met te hoge Co2/km gewoon niet op meer kenteken zetten. Dus inclusief de Ferrari's en Hummers. En laat het niet afkopen.
Reactie door emile123456 op 20-06-2015 19:52
Een andere reden is dat er geld uit de economie verdampt door de waardevermindering van de diesels zonder roetfilter. Dit lijkt me niet het juiste tijdstip. Daar heeft uiteindelijk iedereen last van, zelfs de mensen die niet een auto hebben.
Reactie door costnix op 21-06-2015 20:28
Heeft u er al aan gedacht om in een Geen auto te gaan rijden? Mij bevalt deze erg goed.
Reactie door tot15karakters op 26-06-2015 12:08
Het probleem is de RDW. In Duitsland kun je een Euro 3 ombouwen naar Euro 4 en dus groene sticker met roetfilter. In NL dus niet, Utrecht kijkt naar bouwjaar, een van dec. 2000 is strafbaar, E180,- en dezelfde van jan. 2001 mag doorrijden... Dit komt omdat de Euro norm niet bij RDW duidelijk aangegeven word! In België nog erger! Antwerpen gaat daar naar 2006 voor diesels en word er ook niet naar voertuig gekeken. Het Duitse systeem is beste, de 1985 Audi 100 met A4 motor is dus zelfs Euro 5 en dus mag deze met groene sticker centrum in. Het word tijd dat we RDW gegevens gaan aanpassen. Vergeet niet dat er nu diverse niet meer roesten voertuigen zijn. Naast de Audi A8 de A2 ook, vol Aluminium en aanpasbaar van Euro 1&2 naar 4 of hoger! U kunt op het forum www.audi-a2.nl lezen hoe deze nu erg populair is geworden, vanaf 2000 tot 2005 verkocht en er rijden er nu 25% meer dan ooit door importeur Ben Pon ooit zijn verkocht! Dat kunnen maar weinig auto's na doen! Ook daar de 2000 problemen, en Belgen die al hun diesels weg doen en een benzine kopen en op LPG3 over gaan.... Helaas vergeet onze regering dat de Utrecht maatregel krom is door hun eigen regels... een roetfilter is het begin, maar ook onderhoud van iets oudere is meer werkgelegenheid, die beloofde 100.000, en als we geen mini kopen uit Limburg? Ja, een oude recyclen is goed maar langer gebruiken is gezien de energie die voor een nieuwe nodig is vaak voordeliger en milieu vriendelijker, en we krijgen hoogwaardige werkgelegenheid in herstel en onderhoud waar niets mis mee is. Jammer voor de verkopers maar minder exporteren en langer gebruiken kan voor NL dus de economie een impuls geven en omdat het ook voor ons burgers goedkoper is kunnen we door geen elke 5 jaren een nieuwe te kopen elders in ons land investeren..... Daarom, de RDW de Euro norm laten vastleggen en de Utrecht datum vervangen door Euro 3 of 4, ook voor Amsterdam & Rotterdam makkelijker als we het nu regelen en dan helpen we elkaar! Protesteer niet hier maar via plaatselijke afdeling voor Den Haag, als alle partijen vragen gaan stellen en dit overnemen kunnen we onze vertrouwde auto houden en worden roetfilters achteraf weer rendabel en interessant, ook als we de wegenbelasting niet zouden mee rekenen!
Reactie door slobberbone op 27-06-2015 15:39
WB is al zo fors van een diesel.Laten ze de echte vervuilers aanpakken bv de massale houtstoken in Nederland.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor