Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kijkshop en garantie

Geplaatst door: dutch1 op: 30-06-2015 20:19
Dag allemaal, Onlangs bij Kijkshop een espresso machine gekocht. Deze bleek binnen een week na de ingebruikneming niet goed te werken. Machine terug gebracht. Er werd mij nu verteld dat het ding niet is te repareren en dat ik de keuze uit 2 mogelijkheden heb. a. Vervangend apparaat 6. Tegoed bon. Ik wil gewoon mijn geld terug. Zijn er mensen met dezelfde ervaringen? dutch1
Reactie door tijger1 op 30-06-2015 20:50
Wat is er tegen een vervangend apparaat?
Reactie door zoekster op 01-07-2015 00:19
Als u het apparaat niet meer wilt hebben, dan zou ik voor de tegoedbon gaan als ik u was. Kijkshop heeft wettelijk het recht om u een vervanger aan te bieden.
Reactie door mahadma op 01-07-2015 13:26
Wordt een defect apparaat direct omgeruild, is dat ook weer niet de wens van de klant, kreeg je altijd maar een nieuwe bij een defect iets, zonder morren of stoten ............
Reactie door valerius-2 op 01-07-2015 19:22
Neem toch een vervagend apparaat, dat is toch een goede oplossing. Of heeft u al spijt van de koop en wilt u er op deze manier vanaf, neem dan een tegoed bon..
Reactie door alfatrion op 01-07-2015 19:51
Er is wel een route om je geld terug te krijgen, maar deze is risicovol en tijdrovend. Een consument heeft in beginsel een vrije keuze tussen herstel of vervanging, tenzij dit onredelijk is gelet op de kosten, het gebrek en overlast. Wat je kunt doen is herstel eisen en een paar maanden later ontbinding. Risico's zijn dat herstel onredelijk is of de verkoper hier toe overgaat. Bovendien moet je waarschijnlijk naar de rechter.
Reactie door testcase op 01-07-2015 22:45
gaat niet lukken. Kijkshop heeft alleen de plicht om te repareren of te vervangen.Tegoedbon is een bonusoptie.U kunt alleen uw geld terugkrijgen als kijkshop in gebreke blijft.
Reactie door 1953 op 02-07-2015 01:26
Tegoedbon hoeft niet geaccepteerd te worden. Kijkshop leverde een ondeugdelijk product.
Reactie door mahadma op 02-07-2015 07:57
2@1953, en wilde direct een vervanger geven, wat is daar mis mee?
Reactie door dutch1 op 02-07-2015 11:43
Allereerst dank voor de antwoorden. Als tweede dacht ik dat ""1953"" gelijk had. Als een produkt kapot is dan moet de klant de keuze hebben geld terug of vervangend apparaat. Echter Kijkshop schijnt hier een uitzondering te zijn. Je gaat natuurlijk bij aankoop accoord met de verkoopvoorwaarden. Maar of die redelijk zijn is een vraag. Ik verbaas me wel eens over alle babbels op zowel de tv-uitzendingen en de fora over doit onderwerp. De praktijk kan heel anders zijn. Nogmaals dank voor de discussie Ik wilde de discussie sluiten. dutch1
Reactie door mahadma op 02-07-2015 11:54
@Dutch1, De opmerking: Als een product kapot is dan moet de klant de keuze hebben geld terug of vervangend apparaat. is nergens op gestoeld qua regelgeving. En niet meer als uw mening. Als een apparaat na een keer of 3 defect gaat dan kan er een ontbindingsprocedure gestart worden, maar na zeg en schrijve één keer is dit niet reeël. De verkoper mag u of onder garantie binnen redelijke tijd of ruiling een werkend product leveren. De kijkshop is geen uitzondering en deed direct wat ze moesten doen, vervangen en boden als extra optie een tegoedbon, niets op aan te merken. Je gaat natuurlijk bij aankoop accoord met de verkoopvoorwaarden. Maar of die redelijk zijn is een vraag. Als u het niet eens bent met de voorwaarden, dan moet u daar niet kopen, eenvoudig toch? U kunt de discussie niet zelf sluiten, maar wel het vinkje weghalen bij 'Stel mij op de hoogte als er reacties zijn'.
Reactie door edrick3 op 02-07-2015 12:04
@dutch1, .....Als een produkt kapot is dan moet de klant de keuze hebben geld terug of vervangend apparaat...... Dat kun je nu wel denken, maar daarom is dat nog niet de waarheid. Recht op een deugdelijk product Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. (Bron)Bron
Reactie door edrick3 op 02-07-2015 12:06
Lees ook eens[url=http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is.html: hier.[/url:
Reactie door dutch1 op 02-07-2015 12:13
dank dutch1
Reactie door van leyden op 03-07-2015 12:08
Edrick 3 heeft het juist. Nog 1 dingetje, er is een limiet aan het aantal keren dat je "genoegen" moet nemen met een nieuw apparaat, drie keer is het maximum.
Reactie door van leyden op 03-07-2015 12:22
Eigenlijk heb je helemaal niets aan aan wetten en regeltjes Als een winkel een beroerde service heeft, dan is dat zo en blijft dat zo. Alleen bij publiciteit doen ze wat en dan noemen ze dat coulance. Ze weten heus wel dat 99,9 procent nooit gerechtelijke stappen zullen ondernemen bij garantiegeschillen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor