keurmerk leveranciers scootmobielen
Geplaatst door: joopsomeren op: 15-12-2012 20:30
Zelf helaas afhankelijk geworden van een voertuig voor mensen met beperkingen.In die vijf jaar van gebruik goede en uitermate slechte ervaringen opgedaan. Op diverse blog's kom ik dezelfde problematiek tegen.
Zie ook mijn betoog bij "Vraag & Beantwoord.
Na vele jaren onderzoek, blijkt dat minstens 30% van de opgegeven specificaties bij aankoop van een scootmobiel veel te commercieel te zijn gekleurd. In de praktijk niet kloppen. Ik noem bijvoorbeeld de actie-radius die meestal niet kloppen met hetgeen in de rooskleurige folders en websites aangegeven. Daar sta je ( zit je) dan met een uitgevallen scootmobiel 10 km van huis. Lopen is er niet bij.
Serviceverlening is van goed tot werkelijk bar en boos bij sommige leveranciers.
Kortom, wordt hetgeen tijd dat er een keurmerk komt voor deze branche en de malafide handelaars buiten spel worden gezet.
Vooral de meest zwakke partij de ( hoog) bejaarden zijn veelal de dupe van dit soort praktijken. Veel geld kwijt en nog aan huis gebonden.
Reactie door ew op 21-12-2012 08:57
Allereerst wil ik graag reageren op uw laatste zin waar u schrijft: Vooral de meest zwakke partij de ( hoog) bejaarden zijn veelal de dupe van dit soort praktijken. Veel geld kwijt en nog aan huis gebonden.
Mijn vrouw is niet bejaard maar ook afhankelijk van de genoemde voorziening. Je leest vaak dat de Oudere zich tot slachtoffer maken. Ik ben van mening dat dit niet leeftijd gebonden is. Tot zover.
U heeft een punt dat de service van bedrijven in deze sector vaak ronduit slecht zijn. Beloofde afspraken worden niet of half nagekomen. Leveringen kloppen niet comform de beschikking .
Nu heeft de instellingen welke deze middelen beschikbaar stellen hier wel een schuld in. De prijzen worden dusdanig uitgekleed dat je er eigenlijk niet eens meer een roestige fiets met lekke banden voor kan leveren.
Mijn vrouw had een scootmobiel ter beschikking gekregen met als leverancier Welzorg. Bij voor informatie bij Welzorg was alles mogelijk en kon de levering iets worden aangepast aan wens. Mijn vrouw is nog relatief jong voor een hulpmiddel als een scootmobiel. Ze wilde deze indien mogelijk iets gepimd hebben. Alles was mogelijk. Als het niet kan geeft dat niet maar geef dat dan gewoon aan. Bij de daadwerkelijke toekenning was er niets meer mogelijk en was de levering zo standaard als maar mogelijk. Maar ook was de scootmobiel flink beschadigd. We weten dat deze worden hergebruikt,maar het mag er toch wel een beetje netjes uitzien. Uiteindelijk bleek de levering een ware ramp met veel problemen van technische aard. Om een lang verhaal kort te maken kwamen wij na alles terour te hebben gegeven terecht bij Harting Bank te Amsterdam. We zijn daar geweldig geholpen. Mijn vrouw heeft een super mooie scootmobile gekregen. Dit alles binnen het budget. Het kan dus wel..
Reactie door jpm op 21-12-2012 16:02
Ook ik ben, tot begin dit jaar, klant geweest bij Welzorg. Ik gebruik een elektrische rolstoel (een Balder, nu al mijn tweede). Omdat ik als eerste bij Welzorg in mijn woonplaats zo'n Balder verstrekt kreeg, wisten ze helemaal niets van dit merk.
Door een toeval kwam ik op de beurs bij de importeur met een klacht. Het hele zitgedeelte wiebelde wat en de importeur van toen heeft er op de beurs nog naar gekeken. Ik mocht niet meer bij de beurs vandaan totdat een monteur vanuit Hoorn naar de Supportbeurs in Utrecht was gereden om de rolstoel te maken. Er was al eerder een modificatie doorgegeven, waarbij was aangegeven dat deze onmiddellijk moest worden doorgevoerd, c.q. er moest een dikkere draagbout gemonteerd worden.
De monteur vertelde me bij die gelegenheid dat ik, dankzij het slechte onderhoud van Welzorg, het risico had gelopen om diezelfde dag met deze rolstoel achter het stuur van mijn busje de bout finaal af te breken. Het gevolg zou zijn dat ik tussen mijn stoel en het stuur naar de bodem van mijn busje gevallen zou zijn. Het zal je maar gebeuren met een gangetje van 100 km/u.
Gelukkig heeft de gemeente waar ik woon via inschrijving nu drie andere contractanten. Ik zit nu bij Meyra en dat bevalt een stuk beter. Andere klachten over die Welzorgvestiging houd ik maar voor me, er zijn er genoeg.
Reactie door valerius-2 op 21-12-2012 19:25
De enige remedie hier is om een persoon mee te nemen die weet waar hij overpraat, dus die verstand er van heeft.Dat is met al soort producten eigelijk een noodzakelijkheid.Net zoals andere motorische producten.
Reactie door ew op 22-12-2012 07:48
Weet wel dat u het recht heeft om zelf een leverancier te kiezen. Ook als deze niet in de lijst van uw vertrekker voor komt.
Reactie door jpm op 10-01-2013 15:33
Quote: ew schreef op zaterdag 22 dec 2012, 07:48: Weet wel dat u het recht heeft om zelf een leverancier te kiezen. Ook als deze niet in de lijst van uw vertrekker voor komt.einde Quote
Dit nu is, althans in onze stad, niet mogelijk. De gemeente heeft een contract (via inschrijving) met een of meerdere leveranciers. In kleinere plaatsen zal dat er maar één zijn. Als je de voorziening via de WMO verstrekt krijgt valt er niet veel te kiezen. Je wordt ingedeeld bij een gecontracteerde leverancier, zijn er meerdere dan kan je direct na contractering van leverancier nog wel verzoeken naar de andere leverancier te mogen overstappen.
Reactie door wwwillem op 16-05-2013 12:18
Om hier even op te reageren.
Keurmerk voor scootmobielhandelaars: volledig mee eens!
MAAR:
- Specificaties: Het begint allemaal met misverstanden en niet goed lezen. De actieradius die wordt aangegeven is een theoretisch maximum. Dus enkel onder ideale omstandigheden is dit te halen. Bij lagere temperatuur, heuvels, wind, hogere belasting, slecht wegdek, veel optrekken en remmen e.d. neemt die actieradius af. Veel mensen denken echter dat de genoemde actieradius altijd haalbaar is.... Ander misverstand is het verschil tussen draaicirkel en draaistraal. Die worden zelfs door de fabrikanten door elkaar gehaald, terwijl het verschil factor 2 is. Als je de meeste aanbieders moet geloven, zijn alle scootmobielen goed geveerd. In de praktijk zijn er echter maar een paar merken en modellen die écht goed geveerd zijn (Handicare, Life & Mobility, Mini Crosser). Dit zijn ook de betere en duurdere merken. Het "goedkope" spul uit azië is allemaal slecht tot niet geveerd.
- Service: Waar kies je als koper voor? Veel mensen verwachten topproducten en topservice voor een bodemprijs. Scootmobielen zijn duur, want de geproduceerde aantallen zijn relatief klein en de verkoopkosten zijn hoog. Wil je weinig geld uitgeven, dan kom je meestal bij een bananenverkoper terecht met garantie tot aan de voordeur. Handelaars zonder showroom, die vanuit een oude schuur verkopen, hebben meestal geen dealerschappen, geen werkplaats en ook geen mogelijkheden tot service op locatie. Als klant heb je ook zelf een verantwoordelijkheid om verder te kijken dan alleen de prijs. Natuurlijk weten de meeste mensen niet waar ze op moeten letten als het de scootmobielen zelf betreft, maar dan nog kun je er vanuit gaan dat een beter merk zijn lokale dealers op z'n website vermeld, de goede dealers een fatsoenlijke werkplaats en nette shworoom hebben en bovenal ook voldoende keuze. met 3 of 4 modellen aan keuze kun je nooit een goede keuze maken. Een goede handelaar of dealer stemt het product ook qua instelling en aanpassingen af op de specifieke wensen en beperkingen van de gebruiker.
Eigen verantwoording:
Als je als koper niet verder kijkt dan de eerste 2 hits op google bij het zoekwoord "scootmobiel", dan weet je 1 ding zeker: je krijgt wat je niet zoekt voor veel teveel geld in je maag gesplitst en wordt tot in de eeuwigheid op servicekosten geschoren. Waarom? Omdat die bedrijven heel veel geld kwijt zijn (tot 150.000 per maand) aan google en allerlei advertentiekosten en dat moet worden terugverdiend!
Ook de jongens die met een bus aan huis komen met daarin 4 modellen, vertrekken niet voordat ze hun slinkse verkooptaktieken hebben gebotvierd totdat er verkocht is. En dan zijn er nog diverse webshops waar je voor uitgeklede prijzen een scootmobiel in het "winkelmandje" kunt zetten en na betaling maar hopen dat ze hem ook komen brengen...... Wat kun je aan service verwachten van iemand die verkoopt vanaf een webshop, achter een computer op een zolderkamertje, vanuit een tussenwoning zonder schuur? Uitgeklede prijzen? Uitgeklede service!
Als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, niet critisch zijn, niet zelf nadenken, geen vragen stellen en iedere knurft op z'n woord geloven, dan worden ze voor de gek gehouden en betalen ze teveel voor chinese rotzooi. Mijn punt: mensen hebben ook zelf een verantwoordelijkheid en die kunnen ze natuurlijk ook delegeren aan bijvoorbeeld de kinderen.
PGB:
Vrijwel iedereen denkt dat de gemeente jou je scootmobiel moet leveren via een WMO-leverancier. Niks is minder waar. Iedereen die recht heeft op verstrekking van een scootmobiel in natura, heeft ook recht op een Persoons Gebonden Budget (PGB) voor een scootmobiel. Juridisch gezien MOET de gemeente je de keuze voorleggen. In de praktijk gebeurt dat bijna nooit. Als je een PGB aanvraagt, kun je zelf gaan shoppen en zelf kiezen wie je welke scootmobiel levert. De PGB voor scootmobielen blijft voorlopig overeind!!!
Aanbieders:
Er zijn een aantal partijen in de markt die niet te vertrouwen zijn. Ik noem met name:
- Practicomfort: geeft scootmobielen een eigen naam zodat je niet kunt vergelijken en verdubbelen vervolgens de prijs
- Quingo: die 5 wielen is bullshit. Iedereen die enig verstand van natuurkunde heeft weet dat als de scootmobiel niet breder gemaakt wordt, het voor de stabiliteit niet uitmaakt of er 4, 5 of 28 wielen onder zitten. Voorvering bij Quingo is nul en de prijzen.... 350% marge!
- Mobiel garant: Chinese rommel voor dubbele prijzen
- Mango: idem als mobiel garant
- Schipper: onderdeel van Molenaar
- Molenaar: De naam klinkt lekker vertrouwd, maar er is geen meneer Molenaar, puur een marketing techniek. Chinese rommel voor idioot hoge prijzen.
Dan zijn er de grote WMO partijen zoals Welzorg, Harting bank, Doove, Ligtvoet, Meyra, etc. Die zijn te vertrouwen, hebben goede producten maar werken stroperig en de prijzen zijn hoog doordat ze veel overhead-kosten hebben voor het instandhouden van de organisatie.
Er is ook een hele categorie met hobby-handelaren en handige harries. Die werken vanuit een schuurtje, hebben meestal alleen 2e hands spul en geen toegang tot onderdelen. Die mannen bedrijven enkel koude handel voor lage bedragen. Kwaliteit onbekend, service erg wisselend, maar lage prijzen.
Waar kun je best wel terecht?
Middelgrote, onafhankelijke, regionaal georiënteerde aanbieders met dealerschappen van minimaal 5 merken en/of een assortiment van minimaal 15 verschillende types. Dit zijn partijen die geen zaken doen met gemeentes, volledig op de gebruiker zijn gericht en hun service apparaat op orde hebben en eerlijke prijzen hanteren. Er is zo alleen slechts een beperkt aantal handelaren in NL.
Reactie door tot15karakters op 17-05-2013 11:57
Helaas is U gebonden aan welke Uw gemeente wil vergoeden en verstrekken en welke te koop zijn.
Er is meestal een beperkte keuze en klagen over matige service bij de gemeente die WMO uitvoerde en raadsleden op de hoogte stellen is vaak voldoende om matige aanbieders te laten stoppen.
Er is geen keurmerk en vaak is de plaatselijke handelaar belangrijker dan merk.
Dus houd het plaatselijk want daar zijn helaas grote verschillen.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!