Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Geen coulance van IKEA te verwachten.

Geplaatst door: juano op: 09-03-2015 19:52
Mijn bericht aan IKEA: Vorige maand was ik aan Uw retourbalie om 2 onderlegbladen 'skrutt' te ruilen voor goede exemplaren. Van de 3 gekochte bladen waren 2 stuks langs de randen gaan golven en daardoor onbruikbaar geworden. De IKEA reactie was klip en klaar, geen aankoopbon, dan niet ruilen. Mijn verweer dat ik van kleine aankopen geen bon bewaar zette geen zoden aan de dijk. Onverbiddelijk was ze de IKEA dame, ze erkende de foute levering maar zonder bon niet ruilen. Gisteren probeerden we het weer, om 16.15uur bij Marcel op de keukenafdeling. Ook hij was onverbiddelijk, geen bon dan wordt het foute product niet vervangen. In feite betekent dit dat IKEA producten met een prijs van zeg 15 tot 20 euro niet gegarandeerd zijn. Want wie bewaart er nou bonnen van die artikelen. Wij geven het op na 2 maal proberen bij IKEA. Dit lijkt ons nu echt een geval voor de belbus van VARA KASSA>. We overwegen het serieus. Ikea heeft vandaag via mail laten weten dat zonder het bonnetje het ondeugdelijke artikel niet vervangen zal worden. Niet te bevatten, IKEA herkent het gekochte artikel, erkent de fout in het artikel maar eist dat het bonnetje van € 4,95 getoond moet worden anders wordt niet tot vervanging van het onbruikbare artikel overgegaan. Pas dus op met aankopen bij IKEA, bewaar elk onbenullig bonnetje of koop elders. Bij BLOKKER had ik jaren geleden een klantvriendelijker ervaring.
Reactie door komsja op 09-03-2015 20:08
@juano Denk dat u toevallig een dame heeft getroffen die thuis een paar slechte dagen achter de rug had,want normaal gesproken doen ze daar niet zo moeilijk.
Reactie door tijger1 op 09-03-2015 20:11
Dan in het vervolg maar naar Blokker. Maar daar dan geen dure pannen kopen die niet goed zijn, want dan wordt u met bon en al het bos ingestuurd. En hoelang geleden had u die bladen gekocht?
Reactie door edrick3 op 09-03-2015 20:34
Mijn verweer dat ik van kleine aankopen geen bon bewaar zette geen zoden aan de dijk. En dat is m.i. terecht. Ikea is zéér coulant in het retourneren van goederen, MITS er een bon bij is! Zie de Voorwaarden. (En nee, ik werk niet bij Ikea). .....Dit lijkt ons nu echt een geval voor de belbus van VARA KASSA..... Lijkt me toch niet. ;-)
Reactie door aurora1 op 09-03-2015 20:44
Weet u echt niet dat bewijzen van de aankoop vereist zijn voor zoiets? Svp een volgende keer niet de naam van medewerkers noemen, lees eens "Hoe werkt dit" links op deze pagina.
Reactie door mahadma op 09-03-2015 20:48
De IKEA reactie was klip en klaar, geen aankoopbon, dan niet ruilen. Ik kan me voorstellen dat mits bon er geen enkel probleem zal zijn, maar ze zullen waarschijnlijk door de schade en schande wijs geworden zijn in het verleden en deze regel zal strak worden uitgevoerd. Het is geen bewijs, maar misschien dat ze de bankoverschrijving (mits pin betaling) voor deze keer geaccepteerd gaat worden.
Reactie door komsja op 09-03-2015 20:55
Mijn ervaring bij de ikea in duiven is dat ze daar niet zo moeilijk doen als er zonder bon een product word terug gebracht of omgeruild moet worden (mits aannemelijk) want er zijn natuurlijk een hoop consumenten die de boel proberen te flessen. Maar blijf erbij dat als je toevallig een werknemer treft die bijvoorbeeld een slecht weekend achter de rug heeft hij of zij niet zo welwillend naar de klant zal zijn. En wat voorwaarden betreft:over voorwaarden kan ook onderhandeld worden,mits je niet te maken heb met iemand die een paar slechte dagen of problemen heeft in de prive sfeer,of met een streepjes jager (CQ) hielenlikker want dan kan men het vergeten.
Reactie door pieterwolters op 09-03-2015 22:08
Vergeet ook niet dat (sommige?) IKEA vestigingen van franchisenemers zijn. Die willen natuurlijk wel weten of het product in hun winkel is gekocht of dat ze op moeten draaien voor de kosten die eigenlijk door een collega franchisenemer zou moeten worden genomen.
Reactie door carola.83 op 09-03-2015 22:24
........In feite betekent dit dat IKEA producten met een prijs van zeg 15 tot 20 euro niet gegarandeerd zijn. Want wie bewaart er nou bonnen van die artikelen. ....... Ik bewaar inderdaad ook geen bonnen van een paar euro, maar ben dan ook niet zo kleinzielig hierover een topic te gaan openen op fora. Dus: geen bonnen bewaren, moet je helemaal zelf weten, maar dan niet gaan lopen ze*ken over een paar euro!
Reactie door tijger1 op 09-03-2015 22:52
En dan ook nog twee keer terugrijden naar Ikea.
Reactie door joentje1978 op 09-03-2015 23:38
Goh, weer iemand die vind dat hij/zij grote onrecht wordt aangedaan terwijl de fout toch echt bij zichzelf ligt. Het is algemeen bekend dat je in geval van garantie of omruilen altijd een aankoopbon moet kunnen tonen, ongeacht of het artikel 4,95 EURO of 495,00 EURO heeft gekost. Je moet kunnen aantonen dat het artikel daar gekocht is. Dat zijn de regels en werknemers moeten zich daar ook aan houden. Dat de ene winkel daar makkelijker mee omgaat dan de ander dat kan maar over het algemeen betekend geen bon, geen omruiling of garantie.
Reactie door valerius-2 op 10-03-2015 00:12
Een heel normale gang van zaken is dat de kassabon nodig is dat de koop daar is gedaan, ook voor garantie doeleinden wordt meestal vermeld een copy van de kassabon dus dit is niets vreemd.
Reactie door tot15karakters op 10-03-2015 09:08
Als je de Ikea pas gebruikte kunnen ze de bon terug zien dus zonder die Familie pas jammer.... Regels zijn regels en soms komen mensen jaren later met heel erg schoongemaakte iets claimen.... En 1 kopen en je hebt weer een bon voor inleveren en ruilen...
Reactie door mahadma op 10-03-2015 10:17
By the way, coulance is een gunst en geen recht.
Reactie door van leyden op 10-03-2015 13:35
Wie beweert er nou bonnen van zo n bedrag...? Ik, Heb de vervelende gewoonte om alle bonnen in mijn portemonnee te doen, ongezien zelfs ..zei de controlefreak. Elke maand even uitmesten, valt mee te leven.
Reactie door van leyden op 10-03-2015 13:37
beweert = bewaart,
Reactie door van leyden op 10-03-2015 13:41
Quote: tijger1 schreef op maandag 9 mrt 2015, 22:52: En dan ook nog twee keer terugrijden naar Ikea. einde Quote Ze was ook twee tientjes kwijt voor de benzine.
Reactie door pino123 op 10-03-2015 14:24
U verwacht dat een ander zich aan de regels moet houden, als u zich niet aan de regels houdt, aparte manier van denken..... en daarnaast houdt Ikea zich wel aan de regels (omruilen) als u zich ook aan de regels houdt (bonnetje inleveren). Vrij duidelijk volgens mij.
Reactie door jukwis op 10-03-2015 16:54
IKEA heeft volgens de regels gehandeld, maar niet slim, naar mijn oordeel. IKEA heeft naar ik begrijp de foute levering erkent en besloot toch niet te ruilen omdat het bonnetje van 4,95 euro ontbrak. Ik heb er van geleerd en velen met mij denk ik.
Reactie door tijger1 op 10-03-2015 16:59
@juksis Inderdaad. bonnetje bewaren.
Reactie door mahadma op 10-03-2015 17:13
IKEA heeft volgens de regels gehandeld, Als het in uw voordeel was geweest, had u blij geweest als ze volgens de regels gehandeld hadden.
Reactie door van leyden op 11-03-2015 19:50
Quote: jukwis schreef op dinsdag 10 mrt 2015, 16:54: IKEA heeft volgens de regels gehandeld, maar niet slim, einde Quote Niet slim omdat ze een bonnetje eisen? Het gaat slechts om een paar tientjes, helemaal niks dus. leer er van, wat is nou de moeite om een baar bonnetjes te bewaren? Bovendien gaf ts al aan dat ze het niet de moeite waard vond om voor zo n luttel bedrag een bonnetje te bewaren, haar probleem. (maar wel twee keer heen en weer rijden...) Denk dat ze dat doen om derving tegen te gaan, zou ik ook eisen als ondernemer. Hou je nou gewoon aan de regels, dan is er niks aan de hand, want toevaliig is Ikea wel een topzaak, ben zelfs blij dat ik er wat mag en kan kopen.
Reactie door van leyden op 11-03-2015 20:10
Bewaar gewoon alle bonnetjes, eens in de maand mest je je portemonnee uit. bonnetjes van de supermarkt kunnen de prullenbak in, anderen bewaar je, want veel bonnen zijn ook meteen het garantiebewijs. Orde en regelmaat voorkomen veel problemen en kan je geld besparen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor