Doorverwijzen Consuwijzer.
Geplaatst door: ikbenik op: 26-10-2010 16:17
Ik zie veel te vaak dat er wordt doorverwezen naar consuwijzer en dat daar dan rechten aan ontleent worden.
Met alle respect, maar van de teksten op consuwijzer mogen totaal geen enkele rechten aan ontleent worden.
Dit staat ook in de disclaimer van consuwijzer: klik
De inhoud van die disclaimer:
[qoute:
We doen ons best om de website van ConsuWijzer zo goed mogelijk te maken. We proberen de teksten ook zo begrijpelijk mogelijk op te schrijven. Vaak hebben we juridische teksten makkelijker gemaakt. Bijvoorbeeld delen van teksten uit de wet. Het is daarom verstandig om ook de originele teksten te lezen van het publieke en private recht. Deze teksten kunt u vinden op [url=http://www.wetten.nl/: http://www.wetten.nl/[/url: . De teksten van ConsuWijzer geven u geen rechten.
[/qoute: klik
Reactie door read op 26-10-2010 17:49
ikbenik
Dat klopt beste collega. Consuwijzer is niet meer dan een adviesinstantie met als doel, de consument zo goed mogelijk te informeren over welke wettelijke rechten en plichten hij heeft.
Pedro.
Reactie door freya op 26-10-2010 17:53
De enige reden waarom er in de disclaimer staat dat je geen rechten kunt ontlenen aan de teksten op de website, is omdat deze teksten een 'aangepaste versie' zijn van de wettelijke teksten. Dit omdat de wettelijke teksten voor de gemiddelde consument onbegrijpelijk zijn. Er is dus een poging gedaan om de wetsartikelen in zo begrijpelijk mogelijk Nederlands neer te zetten.
Je kunt er dus géén rechten aan ontlenen (daar zijn de wetsartikelen voor), maar het wil dus niet zeggen dat daarom de informatie op de website niet juist is. Je mag er dus wel vanuit gaan dat de informatie, zoals die op de website van consuwijzer staat, juist is.
Freya
Reactie door dirk2 op 26-10-2010 20:23
Het is maar net wat je wilt lezen ikbenik:
ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten.
U vindt bij ons onafhankelijke en betrouwbare informatie over uw rechten. Via deze site, ons telefoonnummer of per post.
Reactie door ikbenik op 27-10-2010 00:40
Quote: dirk2 schreef op dinsdag 26 okt 2010, 20:23: Het is maar net wat je wilt lezen ikbenik:
ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten.
U vindt bij ons onafhankelijke en betrouwbare informatie over uw rechten. Via deze site, ons telefoonnummer of per post.
einde Quote
Met alle respect, maar dan moet diezelfde overheid wel de teksten hanteren zoals die in de wetboeken staan en niet zelf veel zaken erbij verzinnen.
Nu zie je dat ook rechters uitspraken doen die gebaseerd zijn op de uitspraken van consuwijzer, terwijl die uitspraken totaal niet gebaseerd zijn op de wetboeken.
Het bekende fabeltje van dat een product probleemloos een x tijd mee moet gaan en ondeugelijkheid, komen daar vandaan.
Nu wordt er ook vaak gezegd dat iedere defect aan het product onder ondeugelijk vallen, terwijl de wetboek de term ondeugelijk totaal niet kent.
Ook de termen wettelijke garantie, probleemloos functioneren e.d. komen niet in de wetboek voor.
Ook de term dat je van een product mag en kunt verwachten dat die langer dan 2 jaar mee moet gaan, is ook zo'n term die niet in de wetboeken voorkomt.
Daarbij vind ik ook de consumentenautoriteit een belachelijke organisatie.
De consumentenautoriteit moet toezien dat de wetsregels goed worden nageleeft en dat de handel op een eerlijke manier gevoerd worden.
Dus de consumentenautoriteit behoort een ONPARTIJDIGE organisatie te zijn die ook voor de ondernemer opkomt.
Dat is dus niet het geval.
De consumentenautoriteit is niets anders dan een veredelde consumentenbond.
Niks onpartijdig. Niks eerlijke concurrentie!
Reactie door ikbenik op 27-10-2010 01:04
Quote: freya schreef op dinsdag 26 okt 2010, 17:53:
De enige reden waarom er in de disclaimer staat dat je geen rechten kunt ontlenen aan de teksten op de website, is omdat deze teksten een 'aangepaste versie' zijn van de wettelijke teksten. Dit omdat de wettelijke teksten voor de gemiddelde consument onbegrijpelijk zijn. Er is dus een poging gedaan om de wetsartikelen in zo begrijpelijk mogelijk Nederlands neer te zetten.einde Quote
Is begrijpelijk en logisch.
Quote: freya schreef op dinsdag 26 okt 2010, 17:53:
Je kunt er dus géén rechten aan ontlenen (daar zijn de wetsartikelen voor), maar het wil dus niet zeggen dat daarom de informatie op de website niet juist is. Je mag er dus wel vanuit gaan dat de informatie, zoals die op de website van consuwijzer staat, juist is. einde Quote
De teksten kloppen niet.
Ik zal een paar voorbeelden geven:
[quote:
Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper wil hier niks aan doen. Heeft de verkoper gelijk?
Nee. U mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Gaat de computer binnen twee jaar kapot? Dan kan het zijn dat de kwaliteit niet goed is. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk.einde Quote
Dit klopt al niet.
Er staat nergens in de wetboeken dat die computer langer dan 2 jaar mee moet gaan.
[quote: Mijn televisie is kapot en de fabrieksgarantie is net verlopen. Moet ik de reparatie nu zelf betalen?
Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is.einde Quote
Klopt ook niet.
Ten eerste moet een product aan de overeenkomst voldoen, dus aan de koopovereenkomst.
Staat er in de koopovereenkomst 1 jaar garantie, dan heeft de koper ook maar 1 jaar garantie.
Ten tweede:
De wetsregel wordt door consuwijzer totaal verkeerd uitgelegd.
Een product die buiten de garantietermijn kapot gaat en de koper kan bewijzen dat het product tijdens de koop niet goed was en dat het defect tijdens de koop niet kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn, kan de koper bij de verkopende partij aankloppen.
[quote: In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.einde Quote
Ook weer niet waar.
In artikel 17 staat dat het product volgens de overeenkomst geleverd moet zijn en dat het product die eigenschappen moet bezitten welke volgens de overeenkomst had moeten bezitten voor normaal gebruik.
[quote: Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.
einde Quote
Ook weer totaal geen woord van waar.
De wetboek omschrijft dat het product moet voldoen aan de overeenkomst: dus aan de koopovereenkomst.
Als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, dient de verkopende partij er kosteloos voor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst wordt.
Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers bepaalde garanties, dan moet duidelijk worden aangegeven wat die garanties inhouden en wat de rechten van de koper zijn. Geeft de verkopende partij of zijn voorverkopers ook in de media op wat voor manier dan ook aan dat het product bepaalde levensduur zou moeten bezitten of dat bepaalde gebreken uitgesloten worden, dienen zij daar zich aan te houden.
Dus wat consuwijzer beschrijft is echt onzin.
Geen woord van waar dus.
Consuwijzer is niet gebaseerd op de wetboeken, maar op uitspraken van de diverse commerciële consumentenorganisaties.
Quote: freya schreef op dinsdag 26 okt 2010, 17:53:
Je mag er dus wel vanuit gaan dat de informatie, zoals die op de website van consuwijzer staat, juist is. einde Quote
Klopt, maar het tegendeel is helaas de waarheid.
Reactie door dirk2 op 27-10-2010 07:17
Quote: ikbenik schreef op woensdag 27 okt 2010, 00:40:
De consumentenautoriteit is niets anders dan een veredelde consumentenbond.
Niks onpartijdig. Niks eerlijke concurrentie!einde Quote
ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten.
Ikbenik, de website die U zoekt heet antwoord voor bedrijven link
Antwoord voor bedrijven is hét startpunt van de overheid voor ondernemers. U ziet in een oogopslag met welke regels, vergunningen en belastingen u te maken krijgt en de subsidies die u kunt aanvragen.
Het is dus niet zo dat er niets voor U gedaan wordt. link
Reactie door ikbenik op 27-10-2010 09:39
Quote: dirk2 schreef op woensdag 27 okt 2010, 07:17:
ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten.
Ikbenik, de website die U zoekt heet antwoord voor bedrijven link
Antwoord voor bedrijven is hét startpunt van de overheid voor ondernemers. U ziet in een oogopslag met welke regels, vergunningen en belastingen u te maken krijgt en de subsidies die u kunt aanvragen.
Het is dus niet zo dat er niets voor U gedaan wordt.einde Quote
Daar gaat het niet om.
Al is consuwijzer een loket voor bedrijven, dan nog dient consuwijzer wel de juiste informatie te verstrekken, wat zij dus niet doen.
Daarnaast heeft de consumentenautoriteit totaal niets met de consumentenbond te maken.
[quote: De Consumentenautoriteit is de toezichthouder op consumentenrecht en eerlijke handel. De Consumentenautoriteit bevordert eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten, met als uitgangspunt de economische belangen van consumenten. Het aanpakken van collectieve inbreuken en het vergroten van kennis over rechten en plichten zijn daarbij de belangrijkste taken. De Consumentenautoriteit is een dienst van het Ministerie van Economische Zaken.
bron: http://www.consumentenautoriteit.nl/Homepage
einde Quote
Eerlijke handel????
Vergeet het maar!
Tegen de ene winkelketen treden zij hard op dat die winkelketen de consument niet mag doorverwijzen naar de fabrikant, terwijl andere ketens dat wel mogen doen.
De vakhandel wordt afgestraft, terwijl de niet vakhandel de consument rustig mogen doorverwijzen.
Toezicht op consumentenrecht??
Welke consumentenrecht??
Zij hanteren eigen regels en een eigen consumentenrecht die gebaseerd is op de uitspraken van de consumentenbond en consumentenorganisaties en niet op de wetboeken!
Reactie door read op 27-10-2010 11:05
ikbenik
Ik vind nu echt dat je een beetje doorslaat. Nogmaals: Consuwijzer is een voorlichtingsinstantie, die de consument informatie verstrekt over de rechten en de plichten die hij heeft. Dat daarbij ook de rechten en plichten van de verkoper aan de orde komen, is natuurlijk een logische zaak. Uiteraard is die informatie gebaseerd op de vigerende consumentenwetgeving, maar er kunnen natuurlijk geen rechten aan ontleend worden, niet door de koper en ook niet door de verkoper.
Bovendien is het ook nog zo, dat de positie van de verkoper in principe sterker is dan de positie van de koper. Een bedrijf heeft meestal expliciet algemene voorwaarden opgesteld en zolang die niet in strijd zijn met de wet, heeft de koper en de verkoper zich aan die voorwaarden te houden. Problemen voor de koper ontstaan meestal, als er in die algemene voorwaarden (bewust?)artikelen zijn opgenomen die strijdig zijn met de wet en op grond daarvan onredelijk bezwarend. Met voorgaande wil ik aangeven dat je nu toch echt spijkers op laag water gaat zoeken en dat is helemaal niet nodig. Mijn inschating is, dat 9 van de 10 overeenkomsten probleemloos worden afgesloten en nagekomen. Bij maximaal 10% zullen wat juridische vlekjes moeten worden weggewerkt.
Met collegiale groet, Pedro.
Reactie door ikbenik op 27-10-2010 12:39
Quote: read schreef op woensdag 27 okt 2010, 11:05: ikbenik
Ik vind nu echt dat je een beetje doorslaat. Nogmaals: Consuwijzer is een voorlichtingsinstantie, die de consument informatie verstrekt over de rechten en de plichten die hij heeft. Dat daarbij ook de rechten en plichten van de verkoper aan de orde komen, is natuurlijk een logische zaak. Uiteraard is die informatie gebaseerd op de vigerende consumentenwetgeving, maar er kunnen natuurlijk geen rechten aan ontleend worden, niet door de koper en ook niet door de verkoper.
einde Quote
En daar gaat het ook om.
Het gaat hierbij mij totaal niet om wat de rechten van de verkopende partij is.
Mij gaat het erom dat de overheid op consuwijzer geen onzin neer moeten zetten.
Dat met consuwijzer de consument wordt voorgelicht heb ik totaal geen enkele moeite mee, maar laat het dan wel volgens de wetboeken zijn en niet volgens de uitspraken van de consumentenorganisaties.
Al kunnen er geen rechten aan ontleent worden, dan nog dient het wel de zaken van de wetboek te bevatten en niet vol staan met fantasieverhalen.
En zoals je al eerder aangaf zou de teksten op consuwijzer juist moeten zijn en vanuit kunnen gaan dat de teksten juist zijn, wat helaas niet zo is.
Ik ben dan ook van mening dat de overheid de juiste informatie moet verstrekken of anders consuwijzer offline halen.
Reactie door ikbenik op 27-10-2010 22:42
Hmm, de rode duimen drukkers zijn ook weer lekker bezig.
Lekker anoniem.
Nogal huichelachtig.
Reactie door birdies op 28-10-2010 06:13
.......Ik ben dan ook van mening dat de overheid de juiste informatie moet verstrekken of anders consuwijzer offline halen.........
Jammer voor jou, maar jouw mening hierover doet er niet toe!
Ik mag wel hopen dat je a.s. klanten eerst informeert over jouw afwijkende mening v.w.b. de garantie?
Reactie door birdies op 28-10-2010 06:14
P.S. Bij deze nog wat rode duimen van mij!
Reactie door ikbenik op 28-10-2010 09:00
Quote: birdies schreef op donderdag 28 okt 2010, 06:13: .......Ik ben dan ook van mening dat de overheid de juiste informatie moet verstrekken of anders consuwijzer offline halen.........
Jammer voor jou, maar jouw mening hierover doet er niet toe!
Ik mag wel hopen dat je a.s. klanten eerst informeert over jouw afwijkende mening v.w.b. de garantie?einde Quote
Je gaat wel voorbij aan het feit dat consuwijzer wel de juiste informatie moet verstrekken.
Ook is het zo dat de informatie die op consuwijzer staat voornamelijk afkomt van uitspraken van de commerciële consumentenorganisaties in plaats van de wetboek.
Notabene vermeldt consuwijzer wel dat voor de juiste teksten naar de wetboek moet worden uitgeweken, en die teksten haal ik nu steeds aan.
Voor alle duidelijkheid:
Ik kijk hier niet door de bril van de ondernemer.
En waarom is het toch altijd zo dat als ik iets beschrijf wat ten nadelen van de consument is, dat ik dan gelijk door de bril van de ondernemer kijk, terwijl dat helemaal niet zo is?
Reactie door freya op 28-10-2010 09:43
Quote: ikbenik schreef op donderdag 28 okt 2010, 09:00: ....
Voor alle duidelijkheid:
Ik kijk hier niet door de bril van de ondernemer.
....einde Quote
Dat kun je wel zeggen, maar dat gelooft natuurlijk niemand. Je hebt zelf vaak genoeg laten blijken dat je 'ondernemer' bent en je hebt er dus alle belang bij om de regels als 'ondernemer' te benaderen en niet vanuit het perspectief van de consument.
Ik ben ook van mening dat mensen vaak teveel eisen, maar jij draaft wel heel erg door....
Freya
Reactie door ikbenik op 28-10-2010 09:55
Quote: freya schreef op donderdag 28 okt 2010, 09:43: Quote: ikbenik schreef op donderdag 28 okt 2010, 09:00: ....
Voor alle duidelijkheid:
Ik kijk hier niet door de bril van de ondernemer.
....einde Quote
Dat kun je wel zeggen, maar dat gelooft natuurlijk niemand. Je hebt zelf vaak genoeg laten blijken dat je 'ondernemer' bent en je hebt er dus alle belang bij om de regels als 'ondernemer' te benaderen en niet vanuit het perspectief van de consument.
Ik ben ook van mening dat mensen vaak teveel eisen, maar jij draaft wel heel erg door....
Freya
einde Quote
Ik mag nu dan wel erg doordraven, maar waar het misgaat is in het informatiegebeuren naar de consument toe.
Veel te vaak worden zaken gezegd wat in het voordeel van consumenten is en wat consumenten bij geschillen graag willen horen.
En daar ben ik op tegen.
Waarom moet het altijd op die manier?
En nog een punt:
Als de overheid steeds voor de juiste teksten naar de wetboeken verwijzen, waarom zetten zij dan steeds op hun informatiewebsites (waar geen rechten aan ontleent mogen worden) totaal andere teksten dan wat in de wetboeken staan??
Dat consumenten bij problemen op zoek gaan naar de juiste antwoorden is niet meer dan logisch.
Echter moeten die informatiekanalen wel voorzien zijn van de juiste informatie.
En wat steeds naar voren komt is dat men mij ongelijk geeft en waarde hecht aan de teksten van consuwijzer (is van de overheid, dus die informatie zal wel kloppen), terwijl diezelfde overheid wel doorverwijst voor de juiste teksten naar de wetboek, terwijl diezelfde overheid op de informatie sites totaal andere informatie zet dan welke in de wetboeken staan.
Dan zeg ik dat die teksten op die sites niet kloppen en dat de overheid de juiste informatie dient te gebruiken (welke toevallig anders zijn dan wat de meeste commerciële consumentenorganisaties steeds uiten), ben ik dus de oplichter en meneertje verkeerd voorlichting!!!!
En dat ik niet steeds de ondernemer moet uithangen!
Reactie door read op 28-10-2010 13:24
ikbenik
Geef eens een aantal konkrete voorbeelden die je van consuwijzer plukt met de daarbij behorende wettelijke teksten die dan volgens jou een andere inhoud hebben.
Pedro.
Reactie door ikbenik op 28-10-2010 13:57
Quote: read schreef op donderdag 28 okt 2010, 13:24: ikbenik
Geef eens een aantal konkrete voorbeelden die je van consuwijzer plukt met de daarbij behorende wettelijke teksten die dan volgens jou een andere inhoud hebben.
Pedro. einde Quote
Ik had al voorbeelden gegeven, echter zonder doorverwijzing naar de wetsartikelen.
[quote: Mijn televisie is kapot en de fabrieksgarantie is net verlopen. Moet ik de reparatie nu zelf betalen?
Nee. Als de fabrieksgarantie is afgelopen, hebt u nog steeds rechten. De verkoper moet ervoor zorgen dat u uw televisie een aantal jaren gewoon kunt gebruiken. Ook als de garantie al voorbij is. Dit staat zo in de wet. In de wet staat dat een verkoper verplicht is om een product te repareren of een nieuw product te geven. Dit moet hij doen als het product niet goed is.einde Quote
Klopt ook niet.
Ten eerste moet een product aan de overeenkomst voldoen, dus aan de koopovereenkomst.
Staat er in de koopovereenkomst 1 jaar garantie, dan heeft de koper ook maar 1 jaar garantie.
Ten tweede:
De wetsregel wordt door consuwijzer totaal verkeerd uitgelegd.
Een product die buiten de garantietermijn kapot gaat en de koper kan bewijzen dat het product tijdens de koop niet goed was en dat het defect tijdens de koop niet kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn, kan de koper bij de verkopende partij aankloppen.
Artikel 17, 6a, wetboek 7.
[quote: In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.einde Quote
In de wet staat totaal niet omschreven hoelang dat het product gebruikt moet kunnen worden. Volgens artikel 17 van wetboek 7 dient het product aan de overeenkomst te beantwoorden.
Consuwijzer gaat uit van hoelang dat een product normaal gesproken probleemloos mee moet gaan, terwijl de wetboek 7 uitgaat van de koopovereenkomst.
De precieze uitleg zal ik nog geven.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!