Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Coulance na garantie bij Siemens en Bosch - een peperdure "service"

Geplaatst door: schimaa op: 26-03-2009 11:32
Ik merk een praktijk op bij de technische dienst van de producenten Siemens en Bosch die in mijn ogen oplichterij is. Achter de term "Coulance na garantie" schuilen peperdure kosten voor een bezoekje door de technische dienst.Het begon met mijn Siemens combi-magnetron die nog tijdens de garantieperiode afsloeg en een foutmelding gaf. De technische dienst van Siemens kwam langs en een stuurelement werd vervangen - uiteraard geen kosten. Enkele weken na afloop garantie - de magnetron slaat af, zelfde foutmelding. De dealer stelt me gerust - na afloop garantie geeft Siemens wel nog coulance en het is immers ook dezelfde fout als toen. De Siemens service belt en maakt een afspraak - geen woord over kosten, ik ga er dus van uit: coulance betekent gratis. Dat vind ik ook wel zo netjes, het gaat om dezelfde fout die ze tijdens de garantie hadden moeten verhelpen. De technische dienst komt langs en schroeft de top van de magnetron af en brengt enkele draadjes even netjes op orde (dat had hij toch ook de afgelopen keer al kunnen doen?) en presenteert een factuur voor voorrijkosten en werkloon van bijna €100,00!! Nu heb ik exact hetzelfde verhaal met mijn Bosch condensdroger. Tijdens de garantieperiode stopt die en het reservoir lampje knippert terwijl het reservoir keurig leeg is en de filter netjes schoon. De technische dienst van Bosch vervangt (nog binnen de garantie) de afvoerpomp. 10 dagen na afloop garantie - exact dezelfde fout doet zich voor. De dealer stelt me gerust: Bosch geeft coulance na afloop garantie. Deze keer ben ik alert door het geintje met Siemens. Als de technische dienst van Bosch belt om een afspraak te maken (opnieuw geen woord over kosten) vraag ik meteen door. En inderdaad €69,00 per uur, €56,00 voorrijkosten, maar (en dat is het "coulance"-gedeelte) wat ze ook doen: ik zal niet meer betalen dan €240,00. Sorry? Ik heb een 2 jaar oude Bosch droger voor € 479,00 die één keer per jaar gewoon ermee stopt en nu mag ik voor de fout die Bosch binnen de garantieperiode niet heeft verholpen nog eens € 240,00 betalen? En dat noemen ze coulance? Ik heb geinformeerd bij andere witgoed reparatiediensten en terwijl Siemens en Bosch voor even langskomen en kijken alvast € 100,00 willen zien, komen andere klusjesmannen al vanaf €30,00 per uur langs zonder voorrijkosten. Zijn ze dan zoveel beter bij Siemens en Bosch? En zo ja, hoezo hebben ze de fouten niet de eerste keer voorgoed hersteld?Als ik van mijn dealer de term "coulance na garantie" verneem en de technische dienst van Siemens en Bosch vervolgens geen woord over peperdure uurloon en voorrijkosten laat horen, dan wordt ik op het verkeerde been gezet als ik de technische dienst gerust langs laat komen.Ik vraag me af of dat gaande praktijk is.
Reactie door onbekende gebruiker op 24-06-2009 14:36
Ook wij hebben slechte ervaring met BSH. Garantie en Coulance zijn niet aan de orde. Men doet het simpel af, alsof het aan derden ligt maar niet aan de prijs/kwaliteit van het product. De communicatie slecht is. Men niet  reageert op e-mails. Pas als je belt men wel in aktie komt, maar de reactie van de garantie niet na behoren wordt behandeld. Zeker niet door het personeel dat er niet over gaat en niets mag beslissen, zo lijkt het en door het management blijkbaar wel als prettig wordt ervaren. Pas op ! Men verkoopt meerdere merken. Dus probeer eens een ander merk dan Bosch, Siemens, Gaggenau die ook recent is overgenomen. Dan zit je in hetzelfde wespennest van service. Miele is ook nog en vele andere merken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor