Colporteurs
Geplaatst door: noa50 op: 09-01-2010 19:22
Ik zie de colporteurs in de ontluisterende reportage bij Kassa. Wat een enorme losers zijn die kerels. Respectloos en te beschamend voor woorden!!
De lul van Nuon spant de kroon.
Ik hoop dat hij never ever meer ergens aan de bak komt.
De druk van de energiemaatschappijen is hoog, want targets moeten behaald. Leve de vrije markt! Ik doe in de toekomst voor geen enkele colporteur de deur meer open!
Reactie door valerius op 09-01-2010 23:06
Maar dan loop je een hoop voordeel mis?
Of zal het ergenis zijn.
Valerius
Reactie door noa50 op 09-01-2010 23:21
Ik heb de sticker al besteld Valerius. Er zijn meer manieren om te ontdekken waar het voordeel ligt. Onafhankelijke websites bijvoorbeeld.
Reactie door darrio op 09-01-2010 23:40
TIP tegen colporteurs.
Laatst kreeg ik ook zo`n uiterst vriendelijke doch doorgaans zeer opdringerige knul van, dit keer, oxxio aan de deur. Ik heb hem gezegd het gesprek op te nemen met mijn mobiel als stok achter de deur voor mijzelf. Hij begreep het en heb een zeer kort gesprek gehad met hem, waarin hij erg vriendelijk bleef en bij een duidelijk `nee` van mij zei: ik begrijp het meneer, nog een fijne dag verder.
Ik zou zeggen probeer het eens, elke telefoon heeft tegenwoordig wel zo`n functie met spraakrecorder :)
Groet,
Darrio
Reactie door rawr op 10-01-2010 07:23
Hmmm... (vanuit een nuon oogpunt)
In december heb ik in een (2e) sollicitatie ronde mee gelopen zoals de verslaggevers in de film namens nuon. Ik weet niet hoe het met de name & shame zit op deze website, dus ik noem verder geen namen.
Wat mij op viel:
1:nuon heeft zeker niet alle colporteurs zelf in dienst, ik werkte in opdracht van een ander bedrijf. Een "marketing" bedrijf waarvan ik de indruk kreeg eigenlijk al het werk voor nuon te doen.
2:Deze mensen zijn zeer zeker target gericht, maar wil niet zeggen dat ze er alles voor doen. Niet dat ik het goed keur wat er in het filmpje gebeurde (zeker niet), het agressief overhalen van mensen keur ik absoluut niet goed, maar zover ik heb gezien werd er wel aan een bepaalde structuur voldaan. nee was ook daadwerkelijk nee, zonder daar al te hard tegen in te gaan dan woorden als "maar u wilt dus niet minder betalen voor uw energie rekening?" etc. waarna het gesprek vlot eindigde. een 2e nee was voldoende ook al wist je dat de persoon nog twijfelde. (niet te opdringerig dus)
3:Over het inkomen: In mijn geval zou het basis inkomen al hoger zijn dan het minimum loon uit diverse bedrijfstakken op mbo niveau. Met een bonus op ieder verkocht product is het zeker aantrekkelijk maar niet noodzakelijk. Iets wat als tegenargument gebruikt werd waar ik het dan niet mee eens was.
4:Natuurlijk zijn er eikels tussen die het te hard opdringen, de "rotte appels" heb je er inderdaad tussen, maar wat mij eigenlijk nog het meest verbaasde was hoe het gesprek in zijn werk ging. Veel van de zinnen die je hoort zijn letterlijk uit een boekje. En ik denk niet dat ze niet de waarheid spreken, de energie maatschappij zal zeker wel goedkoper zijn, en om dit verkoop middel te stimuleren is zo'n actieprijs alleen maar aan de deur geldig. Ik heb het zelf geprobeerd met manieren via internet of telefonisch contact, hetgeen wat deze mensen verkopen: het product, is ook werkelijik wat het beloofd. goedkoper... Je krijgt alleen niet de kans om dit te overdenken en te vergelijken en is blijkbaar gebaseerd op impuls.
Je hebt de colporteurs wet, dat je na 8 dagen nog kunt opzeggen, en daar werd in meerdere gevallen die twijfelde ook op gewezen. Er werd telefonisch het hele contract besproken, geen uitzondering. Of de mensen begrepen hadden wat ze tekende, in alle gevallen was dit zo. Er werden geen feiten verzwegen, dat zeker niet, maar die mensen weten het wel mooi te brengen.
Neemt niet weg dat de nederlander blijkbaar lui/dom/geen idee is. In de meeste gevallen van mensen die nee zeiden hadden als argument "ik heb dit jaar al redelijk veel terug gekregen" Ligt het nu aan mij of gaat het er om wat je nu uiteindelijk betaald? Dit terzijde.
Let wel, mensen boven een bepaalde leeftijd (64 dacht ik), die geen Nederlands beheerste of geestelijk gehandicapt over komen, mocht je ook niet intekenen/contracteren. Werd er ook nadrukkelijk bij vermeld, niet alleen bij mij maar ook de 8 sollicitanten waar we mee op pad waren.
5:90% van de gesprekken (ze lijken allemaal op elkaar) zijn terug te lezen in een handboekje wat ik mee gekregen had. Daarin staat echter niets over het moeten liegen. Maar ik weet zeker dat bij een soort van training, die wel meer als een dag zou duren dan bij de Kassa uitzending word beweerd, we zeker bepaalde overtuigings methodes zouden hebben geleerd. Dit blijkt namelijk uit dezelfde handboekjes die ook volledig op de manier van het verkopen voor nuon gericht was.
Tussendoor: Onderzoek bij het bedrijf wees uit dat gemiddeld iedereen in Nederland 3 keer per jaar met een van hun mensen in aanraking komt.
6:Mijn conclusie na deze uitzending:
Ik denk nog steeds dat het product, de energie, die ik namens de nuon toen verkocht heb een eerlijk was. Mensen die nu overgestapt zijn zijn ook goedkoper uit op dit jaar (langere contracten werden ook niet verkocht) verschil zat tussen de 150 tot 400 euro minder.
Ik denk alleen wel dat de methode en de zeer doordachte verkooptechnieken niet eerlijk zijn ten opzichte van de klant die zich vaak wat overvallen voelt. Men word geforceerd direct te ondernemen zonder of er nauwelijks over na te kunnen denken
anders zou de "aanbieding" niet door gaan.
Dit is in ieder geval zoals ik het van de kant van nuon heb ervaren, doe er mee wat je wil. Als iemand meer informatie wilt laat maar horen.
Rawr!
Reactie door tdehond op 10-01-2010 09:30
Ik heb al een sticker op de deur waaruit blijkt dat ik geen prijs stel op gesprek met colporteurs. Ik verwijs ze naar de sticker, wens ze verder een goede dag en doe de deur ( die met een kierstandhouder erop is open gedaan) weer dicht.
Reactie door jacob39 op 10-01-2010 11:08
Als juridisch adviseur heb ik veel voor gemeenten gewerkt op het terrein van lokale regelgeving. Opvallend is dat onder het mom van deregulering (vaak op advies van kvk's en ondernemersverenigingen) veel gemeenten ventvergunningen hebben afgeschafd of versoepeld. Terwijl een ventvergunning een prima instrument is om op te treden tegen malafide colporteurs. Enige tijd geleden kwam bij mij (regio Rotterdam) een verkoper van rioolabonnementen aan de deur van een bedrijf dat was gevestigd in de achterhoek. Op de vraag hoe snel zij aanwezig konden zijn in geval van een calamiteit bleef het even stil, maar dan kon toch zeker wel wat uren duren of misschien pas de volgende dag. Achteraf bleek dat ze helemaal niet in het bezit waren van een ventvergunning. Maar ik zou zeggen gemeenten neem uw verantwoording weer en controleer stevig op ventvergunningen en trek de ventvergunning in, in geval van misleiding en dwang.
Reactie door raadgever op 10-01-2010 11:34
Als u goederen huis aan huis verkoopt, dan krijgt u te maken met de Colportagewet.
Deze wet beschermt consumenten tegen colporteurs die de consument bijvoorbeeld misleiden of onder druk zetten.
De colporteur wordt in de wet omschreven als 'iemand die als ondernemer door persoonlijk bezoek of door aanprijzing van goederen of diensten in een groep, een consument probeert te bewegen een overeenkomst te sluiten'. Voorbeelden zijn huis-aan-huis verkoop, huiskamerverkoop en bustochten.
Let op:
Onder 'persoonlijk bezoek' valt niet het bezoek dat voornamelijk plaatsvindt op initiatief van degene die wordt bezocht. Bijvoorbeeld als de klant een verkoper uitnodigt via een bon uit een advertentie.
Colporteurs moeten een gemeentelijke ventvergunning hebben.
Dat is dus het eerste waar u naar vraagt. Dat geeft veelal een schrikeffect bij uw ongenode bezoeker.
Daarnaast gelden de volgende regels als u wil colporteren (venten):
U moet er op toezien dat de overeenkomst die u heeft afgesloten in tweevoud in een schriftelijke akte vastleggen.
De beide partijen moeten de akte ondertekenen en hiervan een exemplaar ontvangen.
Als dit niet gebeurt, dan is de overeenkomst niet geldig.
Dit geldt niet voor overeenkomsten waarbij de koopsom lager is dan 34 euro.
Door een wetswijziging worden colportageovereenkomsten die zijn aangegaan vanaf 28 december 2009 niet meer gedagtekend door de Kamer van Koophandel.
Ontbindingstermijn
De koper heeft het recht om de overeenkomst binnen 8 dagen te ontbinden, zonder opgaaf van reden. Deze periode geldt alleen voor colportage-transacties met een waarde vanaf € 34,-.
De afkoelingsperiode van 8 dagen gaat in op het moment dat u een ondertekend exemplaar van de akte heeft overhandigd aan de klant.
Mijn advies, ga niet te krampachtig om met colporteurs. Maar weest wel op uw hoede.
Reactie door raadgever op 10-01-2010 11:36
Correctie: Als u goederen huis aan huis verkoopt, dan krijgt u te maken met de Colportagewet moet uiteraard zijn koopt.
Reactie door bachanaal op 10-01-2010 14:48
colportage is al zo oud als de weg naar rome. vroeger deden ze dat met potten en pannen en vloerkleden en band en garen. tegenwoordig is het energie en telecom enz.
Nuon doet trouwens ook verkoop van woning beveiligings contracten via agressieve colportage. hier hebben ze het hele dorp zo'n beveiligingscontract aangesmeerd.
Reactie door valerius op 10-01-2010 15:20
Ik heb al jaren een sticker vlak naast de bel en toch hebben ze het lef om aan te bellen.
Als ik dan open doe wijs ik erna, dan krijg je de smoes heb ik niet gezien,
Dan deel ik ze mede dat er om de hoek een brillen zaak is.
Groet Valerius
Reactie door read op 10-01-2010 18:44
@@@
Colportage-afpoeieren
Zelf heb ik de volgende strategie ontwikkeld:
1)ik groet eerst vriendelijk
2)dan vraag ik op papier (heb ik altijd klaarliggen) de naam, het adres en het telefoonnummer
3)vervolgens vraag ik het identiteitsbewijs, de handtekening en het bankrekeningnummer
4)daarna vraag ik naar de vergunningenkaart van de gemeente
5)tot slot vraag ik wat hij/zij wil verkopen
6)vervolgens zeg ik dat ik geen interesse heb, groet vriendelijk en sluit de deur.
Note: vrijwel alle colporteurs haken bij stap 2 of 3 af.
Pedro.
Reactie door read op 10-01-2010 19:43
Dag raadgever,
Je schrijft: Door een wetswijziging worden colportageovereenkomsten die zijn aangegaan vanaf 28 december 2009 niet meer gedagtekend door de Kamer van Koophandel.
Met dank voor de tip, dit was me even ontgaan.
Met collegiale groet, ReadAC.
Reactie door edrick3 op 11-01-2010 18:22
Hallo,
Sticker plakken. Hier te downloaden!
Met vr.gr.Hier
Reactie door raadgever op 11-01-2010 19:05
Quote: read schreef op zondag 10 jan 2010, 19:43: Dag raadgever,
Je schrijft: Door een wetswijziging worden colportageovereenkomsten die zijn aangegaan vanaf 28 december 2009 niet meer gedagtekend door de Kamer van Koophandel.
Met dank voor de tip, dit was me even ontgaan.
Met collegiale groet, ReadAC.einde Quote
Geen dank uiteraard.
Blijkbaar weet niet iedereen de bijdrage te waarderen, zie alweer een rode duim (hahaha)
Reactie door gerard55 op 11-01-2010 20:49
Zo kreeg ik ruim een maand geleden een Enecoturk aan de deur met zijn ronddraaiende dikke maatje die een paar meter achter hem bleef staan. "Bij welke energiemaatschappij bent u ?". "Bij Greenchoice", zei ik. "Veel te duur, ik heb een beter aanbod voor u". Na 5 minuten was het of ik maar wilde tekenen. "Dacht het niet", zei ik bij de hand. "Waarom niet zij de Enecoturk, ja sorry het was een Turk, kan er ook niets aan doen. "Daarom niet, ik kijk altijd eerst op internet, om zaken te controleren." Na een kwartiertje vergelijken, bleek dus dat hij de boel belazerde met de verschillen bij het vastrecht. Hij rekende geen transportkosten mee. Tja en zijn soms een derde van de betalingstermijn. Ik ben hem achterna gegaan, maar vond hem niet meer in de buurt. Kennissen en buren gelijk geïnformeerd. Voor mijn buitenlandse over buuf was het al te laat, zij had al getekend. De Turk was handiger met Nederlands dan mijn overbuuf en luisde haar erin.
De ene schurkenmethode wordt nog niet verboden of de andere dient zich al aan.
Reactie door gerard55 op 11-01-2010 20:55
Geen dank uiteraard.
Blijkbaar weet niet iedereen de bijdrage te waarderen, zie alweer een rode duim (hahaha)
Krijg je van mij een dikke groene duim, want je hebt helemaal gelijk. Mensen moeten zelf ook een beetje opletten. Vanaf nu zal ik ze niet vriendelijk meer mijn tuinhekje wijzen. Wieberen dus met die eikels.
Reactie door tdehond op 12-01-2010 09:00
quote Gerard 55: [["De Turk was handiger met Nederlands dan mijn overbuuf en luisde haar erin.": :
Jammer dat u het land van herkomst v.d. colporteur betrekt in uw verhaal.
Bij verkoop aan de deur kan geannuleerd worden op grond van de betreffende wet binnen 8 dagen.
Reactie door gerard55 op 12-01-2010 15:22
Quote: tdehond schreef op dinsdag 12 jan 2010, 09:00: quote Gerard 55: [["De Turk was handiger met Nederlands dan mijn overbuuf en luisde haar erin.": :
Jammer dat u het land van herkomst v.d. colporteur betrekt in uw verhaal.
Bij verkoop aan de deur kan geannuleerd worden op grond van de betreffende wet binnen 8 dagen.
einde Quote
tdehond: Het land van herkomst is niet genoemd, maar alleen te herleiden en zelfs dat is nog niet zeker. Mogelijk was het een Armeniër of een Afghaan, misschien wel een Irakees, maar zeker geen Chinees. Waar het om gaat is dat de taal slecht beheersen bij zo'n situatie een extra handicap is. Er wonen in NL nog al wat mensen die de taal slecht beheersen, dus..............naast mensen die niets weten van de colportagewet ook nog bosjes mensen die erin kunnen stinken vanwege hun taalhandicap.
Reactie door hidde_koerts op 18-02-2010 11:58
op http://www.geengeleuraanmijndeur.nl kun je een sticker bestellen die niet alleen beschermd tegen colporteurs maar ook tegen vervelende geloofsovertuigers en goede doelen. goede doelen doneer ik via overboeking zoals bij haiti onlangs, of als ik daar reclame van zie op tv of hoor via de radio, en dan besluit IK en niet dat figuur aan de deur waar ik me bijna verplicht voel om aan te geven anders krijg je ook zo' n krenterig gevoel. daar spelen ze op in. verder lees je steeds vaker in het nieuws dat ook de top van de goede doelen organisaties wordt gefraudeerd. bestuurders die enorme handdrukken mee krijgen bij vertrek. bij mij iig niet meer aan de deur, eureka!:)
Reactie door tdehond op 18-02-2010 12:09
Quote: gerard55 schreef op dinsdag 12 jan 2010, 15:22: Quote: tdehond schreef op dinsdag 12 jan 2010, 09:00: quote Gerard 55: [["De Turk was handiger met Nederlands dan mijn overbuuf en luisde haar erin.": :
Jammer dat u het land van herkomst v.d. colporteur betrekt in uw verhaal.
einde Quote
------------------------------------------------
-------------------------------------------
[[ tdehond: Het land van herkomst is niet genoemd, maar alleen te herleiden en zelfs dat is nog niet zeker.van de colportagewet ook nog bosjes mensen die erin kunnen stinken vanwege hun taalhandicap.: : einde Quote
Quote uw oorspronkelijke bijdrage:
gerard55 maandag 11 jan 2010, 20:49:
{ Zo kreeg ik ruim een maand geleden een Enecoturk aan de deur met zijn ronddraaiende dikke maatje die een paar meter achter hem bleef staan. "Bij welke energiemaatschappij bent u ?". "Bij Greenchoice", zei ik. "Veel te duur, ik heb een beter aanbod voor u". Na 5 minuten was het of ik maar wilde tekenen. "Dacht het niet", zei ik bij de hand. "Waarom niet zij de Enecoturk, ja sorry het was een Turk, }
U schreeft dus: sorry, het was een Turk.
Zullen we het maar op een ongelukkige woordkeuze houden?
Reactie door tdehond op 18-02-2010 12:11
Quote: hidde_koerts schreef op donderdag 18 feb 2010, 11:58: op http://www.geengeleuraanmijndeur.nl kun je een sticker bestellen die niet alleen beschermd tegen colporteurs maar ook tegen vervelende geloofsovertuigers en goede doelen. goede doelen doneer ik via overboeking zoals bij haiti onlangs, of als ik daar reclame van zie op tv of hoor via de radio, en dan besluit IK en niet dat figuur aan de deur waar ik me bijna verplicht voel om aan te geven anders krijg je ook zo' n krenterig gevoel. daar spelen ze op in. verder lees je steeds vaker in het nieuws dat ook de top van de goede doelen organisaties wordt gefraudeerd. bestuurders die enorme handdrukken mee krijgen bij vertrek. bij mij iig niet meer aan de deur, eureka!:)einde Quote
Deze aanvraag is ook bij VaraKassa online mogelijk.
Reactie door gerard55 op 18-02-2010 15:49
Nee, hoor TdeHond, niks ongelukkige woordkeus. Ik zou niet weten waarom. Omdat u dat wil? Lees de linkse les maar aan je kinderen, maar niet aan mij. Waarschijnlijk bent u een echt PvdA'er en vindt u dat u politiek correct moet bezig zijn. Heb ik geen last van. Ik zeg en schrijf wat ik vind. Het blijft een Enecoturk al was het maar om mij te verzetten tegen het geitenwollensokken geneuzel van types zoals u. Om nog duidelijker te worden: ik lust ook graag negerzoenen en jodenkoeken. Gek hè, dat niemand zich stoort aan de term indianenverhalen of poepchinees. Gek hè, Klukkluk mag wel, maar negerzoenen niet en Enecoturk blijkt nu helemaal vloeken in de kerk. U heeft vast geen vrienden van allochtone oorsprong en al helemaal geen familie. Ik wel en ze hebben er geen enkele moeite mee. Alleen foute linkse rakkers hebben dat. Let wel: foute. Echte socialisten kunnen niet fout zijn. Snap je al een beetje waar ik heen wil?
Reactie door tdehond op 18-02-2010 16:44
Quote: gerard55 schreef op donderdag 18 feb 2010, 15:49: Nee, hoor TdeHond, niks ongelukkige woordkeus. Ik zou niet weten waarom. Omdat u dat wil? Lees de linkse les maar aan je kinderen, maar niet aan mij. Waarschijnlijk bent u een echt PvdA'er en vindt u dat u politiek correct moet bezig zijn. Heb ik geen last van. Ik zeg en schrijf wat ik vind. Het blijft een Enecoturk al was het maar om mij te verzetten tegen het geitenwollensokken geneuzel van types zoals u. Om nog duidelijker te worden: ik lust ook graag negerzoenen en jodenkoeken. Gek hè, dat niemand zich stoort aan de term indianenverhalen of poepchinees. Gek hè, Klukkluk mag wel, maar negerzoenen niet en Enecoturk blijkt nu helemaal vloeken in de kerk. U heeft vast geen vrienden van allochtone oorsprong en al helemaal geen familie. Ik wel en ze hebben er geen enkele moeite mee. Alleen foute linkse rakkers hebben dat. Let wel: foute. Echte socialisten kunnen niet fout zijn. Snap je al een beetje waar ik heen wil?einde Quote
Nee
Reactie door tdehond op 18-02-2010 16:45
Quote: gerard55 schreef op donderdag 18 feb 2010, 15:49: Nee, hoor TdeHond, niks ongelukkige woordkeus. Ik zou niet weten waarom. Omdat u dat wil? Lees de linkse les maar aan je kinderen, maar niet aan mij. Waarschijnlijk bent u een echt PvdA'er en vindt u dat u politiek correct moet bezig zijn. Heb ik geen last van. Ik zeg en schrijf wat ik vind. Het blijft een Enecoturk al was het maar om mij te verzetten tegen het geitenwollensokken geneuzel van types zoals u. Om nog duidelijker te worden: ik lust ook graag negerzoenen en jodenkoeken. Gek hè, dat niemand zich stoort aan de term indianenverhalen of poepchinees. Gek hè, Klukkluk mag wel, maar negerzoenen niet en Enecoturk blijkt nu helemaal vloeken in de kerk. U heeft vast geen vrienden van allochtone oorsprong en al helemaal geen familie. Ik wel en ze hebben er geen enkele moeite mee. Alleen foute linkse rakkers hebben dat. Let wel: foute. Echte socialisten kunnen niet fout zijn. Snap je al een beetje waar ik heen wil?einde Quote
Reactie door tdehond op 18-02-2010 16:47
Er ging weer wat fout met het venster, wat niet automatisch delete na verzenden. Ik heb dit al doorgegeven en er wordt naar gekeken.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!