Auto wegenbelasting
Geplaatst door: hboxem op: 14-10-2011 14:35
Waarom moet je voor een wagen op LPG g3 van 2003 nog zoveel wegenbelasting betalen?
Volgens mij is dit nog altijd een van de minst vervuilde brandstof!!
En dan ook nog wagens van 25 jaar en ouder vrijstelling geven en dit zijn de grootste vervuilers en wagens met een A label hoeven ook geen wegenbelasting betalen???
Toch wel raar want deze gebruiken toch ook de straat om op te rijden!!
Reactie door naitsoezn op 14-10-2011 15:24
Het is allemaal wel rationeel uit te leggen, maar uit je topic-start krijg ik niet de indruk dat je voor rede vatbaar bent... Toch eens een poging wagen:
- auto's van vóór 1 januari 1987 zijn wegenbelastingvrij (dus vanaf volgend jaar niet meer elke auto van 25 jaar en ouder). Je kunt inderdaad zeggen dat dit niet de zuinigste auto's zijn, maar over het algemeen zullen deze auto's niet gebruikt worden om de meeste kilometers mee te maken. Bovendien is er voor deze auto's dus ook al 25 jaar wegenbelasting betaald. Mag het een keer genoeg zijn?
- Niet elke auto met een A-label zijn wegenbelastingvrij. Het A-label is voor de verkoop geïntroduceerd om een onderscheid te maken binnen een bepaalde auto-categorie (dus zowel een SUV als VW Touareg als een koekblik als VW Fox kunnen in theorie een A-label hebben, omdat ze in verschillende categorieën zitten).
- LPG-rijders betalen al minder accijns, dus je hebt al belastingvoordeel.
Reactie door valerius-2 op 14-10-2011 19:29
De oplossing is een nieuwe autoe kopen die dus wel belastingvrij kan zijn.
Reactie door hboxem op 14-10-2011 19:36
Moet je deze wel kunnen betalen.
Deze zijn alleen weer weggelegd voor mensen die geld genoeg hebben en dus niet voor de gewone burger.
Nee, deze mogen de auto wegenbelasting wel betalen en de mensen die deze auto kunnen betalen rijden belasting vrij!!
Wat leven wij toch in een oplichters wereld!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reactie door tdehond op 16-10-2011 08:23
Mee eens.
Reactie door eva369 op 17-10-2011 14:04
onder de auto's die 25 jaar of meer oud zijn, zitten ook auto's met een historische waarde. Denk bijvoorbeeld aan leger voertuigen van WO II. Men wil dat deze auto’s bewaard blijven en dus wordt er geen wegenbelasting voor betaald. Tevens rijdt men vaak minder kilometers met deze auto’s dan mensen met jongere auto’s.
Reactie door alea op 20-10-2011 14:01
Zelf rijd ik al bijna 40 jaar auto, wat betekent dat ik ook al 40 jaar wegenbelasting betaal en omdat we in een redelijk jonge auto rijden die status B heeft dus ook redelijk zuinig is, een katalysator heeft, niet stinkt en geen herrie maakt + een normale parkeerplaats nodig heeft wordt ook ik geacht wegenbelasting te betalen. Daarom vind ik het zeer onredelijk dat auto's ouder dan 25 jaar, die vaak een ongelofelijke herrie maken, geen katalysator hebben, ongelofelijk stinken, benzine zuipen en 1,5 parkeerplaats innemen geen wegenbelasting hoeven te betalen. Steeds meer jonge mensen die nog nooit wegenbelasting hebben betaald, kopen zo'n z.g. oldtimer. Deze z.g. oldtimers zijn niet om aan te zien verpesten het straatbeeld, dus wat mij betreft snel invoeren die wegenbelasting.
Reactie door piet44m op 20-10-2011 14:22
Quote: alea schreef op donderdag 20 okt 2011, 14:01: Zelf rijd ik al bijna 40 jaar auto, wat betekent dat ik ook al 40 jaar wegenbelasting betaal en omdat we in een redelijk jonge auto rijden die status B heeft dus ook redelijk zuinig is, een katalysator heeft, niet stinkt en geen herrie maakt + een normale parkeerplaats nodig heeft wordt ook ik geacht wegenbelasting te betalen. Daarom vind ik het zeer onredelijk dat auto's ouder dan 25 jaar, die vaak een ongelofelijke herrie maken, geen katalysator hebben, ongelofelijk stinken, benzine zuipen en 1,5 parkeerplaats innemen geen wegenbelasting hoeven te betalen. Steeds meer jonge mensen die nog nooit wegenbelasting hebben betaald, kopen zo'n z.g. oldtimer. Deze z.g. oldtimers zijn niet om aan te zien verpesten het straatbeeld, dus wat mij betreft snel invoeren die wegenbelasting.einde Quote
en als ze wegenbelasting betalen dan nog hebt u een vooroordeel en is het probleem dat u er mee hebt er nog. Lijkt mij meer afgunst
Reactie door wimmi20 op 20-10-2011 16:00
In Frankrijk zijn er provincies waar auto's die op LPG rijden wegenbelasting vrij zijn.
Omdat het de schoonste motorbrandstof is.
Hier betaal ik voor mijn auto op LPG HONDERDTWINTIG EURO PER MAAND !
Reactie door naitsoezn op 20-10-2011 16:46
Ga je lekker in Frankrijk rondkarren... Wat een gezeur!
Reactie door 1paul op 20-10-2011 16:48
Quote: wimmi20 schreef op donderdag 20 okt 2011, 16:00: In Frankrijk zijn er provincies waar auto's die op LPG rijden wegenbelasting vrij zijn.
Omdat het de schoonste motorbrandstof is.
Hier betaal ik voor mijn auto op LPG HONDERDTWINTIG EURO PER MAAND !einde Quote
Ik zou willen dat ik uw auto kon rijden financieel gezien, wat een gezeur als je het niet kunt betalen rij je wel iets anders!!!
Reactie door tar op 20-10-2011 16:52
Quote: naitsoezn schreef op vrijdag 14 okt 2011, 15:24: -Bovendien is er voor deze auto's dus ook al 25 jaar wegenbelasting betaald. Mag het einde Quote
Beste Naitsoezn,
Een deel van uw reactie is ronduit bizar!
Wegenbelasting is een belasting die je betaalt om gebruik te maken van het Nederlandse wegennet!
Het is ronduit een schande en zeer onrechtvaardig dat "oldtimers" van 25 jaar en ouder gewoon mogen worden gebruikt als "dagelijkse" auto zonder dat men wegenbelasting hoeft te betalen!
Het is duidelijk dat u hoogstwaarschijnlijk een auto heeft die 25 jaar of ouder is waar u dagelijks mee rijdt.
Reactie door naitsoezn op 20-10-2011 16:55
Quote: tar schreef op donderdag 20 okt 2011, 16:52:
Het is duidelijk dat u hoogstwaarschijnlijk een auto heeft die 25 jaar of ouder is waar u dagelijks mee rijdt.
einde Quote
Ik zal mijn trouwe Bertha maar even weghouden van dit forum, want als ze erachter komt dat je haar al 25+ schat dan zijn de rapen gaar....
Reactie door naitsoezn op 20-10-2011 16:59
O, hier wil ik nog graag even aan toevoegen, dat het sommige mensen gegeven is om niet totaal en helemaal uit eigen belang te redeneren. Sommige mensen kunnen eigen gewin los zien van de droge feiten, en objectief bepaalde argumenten weergeven... Toegegeven, het is niet voor iedereen weggelegd, en voor degenen die hier wat moeite mee hebben is het misschien wat moeilijker te accepteren, maar het kan echt!
Reactie door tar op 20-10-2011 17:01
Quote: wimmi20 schreef op donderdag 20 okt 2011, 16:00: In Frankrijk zijn er provincies waar auto's die op LPG rijden wegenbelasting vrij zijn.
Omdat het de schoonste motorbrandstof is.
Hier betaal ik voor mijn auto op LPG HONDERDTWINTIG EURO PER MAAND !einde Quote
Exact Wimmi20!,
Hier in dictatuur en olieland Nederland van Shell is LPG niet welkom omdat er gewoon zoveel mogelijk benzine moet worden verkocht!
Als Shell/(de grote oliemaatschappijen) het niet zouden bepalen en dicteren in Nederland zouden wij uiteraard gewoon allemaal op (LPG)/aardgas kunnen rijden en zou de lucht die wij allemaal dagelijks moeten inademen VEEL schoner zijn!
Reactie door tar op 20-10-2011 17:07
Quote: naitsoezn schreef op donderdag 20 okt 2011, 16:59: O, hier wil ik nog graag even aan toevoegen, dat het sommige mensen gegeven is om niet totaal en helemaal uit eigen belang te redeneren. Sommige mensen kunnen eigen gewin los zien van de droge feiten, en objectief bepaalde argumenten weergeven... Toegegeven, het is niet voor iedereen weggelegd, en voor degenen die hier wat moeite mee hebben is het misschien wat moeilijker te accepteren, maar het kan echt!einde Quote
Precies Naitsoezn!,
U verwoordt het perfect!
Als je dagelijks gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet je er gewoon voor betalen!
De oldtimer-regeling is/was bedoeld voor oldtimers!
En is/was niet bedoeld om met deze (vaak verouderde/gevaarlijke) auto's dagelijks te gaan rijden!
Reactie door tar op 20-10-2011 17:16
Quote: eva369 schreef op maandag 17 okt 2011, 14:04: onder de auto's die 25 jaar of meer oud zijn, zitten ook auto's met een historische waarde. Denk bijvoorbeeld aan leger voertuigen van WO II. Men wil dat deze auto’s bewaard blijven en dus wordt er geen wegenbelasting voor betaald. Tevens rijdt men vaak minder kilometers met deze auto’s dan mensen met jongere auto’s.einde Quote
Beste Eva369,
Er zijn tegenwoordig genoeg technische middelen waarmee exact te controleren is of de oldtimer-regeling niet wordt misbruikt.
Dagelijks gaan rijden met een oldtimer is gewoon misbruik maken van een (verouderde/niet goed doordachte) regeling!
Reactie door rosenthal op 20-10-2011 17:55
Wel of geen wegenbelasting = motorrijtuigenbelasting. Het hele systeem vind ik onzinnig. Ik geef alle mensen gelijk als zij de kans hebben om geen motorrijtuigenbelasting te betalen daar gebuik van maken, je bent toch geen dief van je eigen portomonai.
We maken met z'n allen gebruik van het wegennet en dat wegennet moet onderhouden worden en/of verbeterd worden.
Daarom vind ik dat het hele systeem op de schop moet en dat het gebruik van een voertuig betaald dient te worden, als je veel rijdt betaal je meer, als je weinig rijdt, dan betaal je minder..
Of je nu met een motor, auto rijdt met label a, b, c, d of oldtimer doet naar mijn mening niet terzake.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen :)
Reactie door c.kramer67 op 20-10-2011 18:08
Even een reactie op "tar"
Wat je betaalt per maand heet al jarenlang geen "wegenbelasting" meer maar "gebruikersbelasting!"
Een uitgekookt en griezelig ambtenaartje, die een bruine arm bij zijn chef wilde halen, heeft dat waarschijnlijk uitgevonden waardoor de "overheid" (die zich toch al weinig van de burger aantrekt) de geïnde gelden voor van alles en nog wat kon gaan gebruiken!
Vraag maar ens een specificatie van het bedrag dat je maandelijks betaalt!
Ik weet vrijwel zeker dat deze organisatie, in tegenstelling tot het bedrijfsleven, niet in staat zal zijn zo een gespecificeerde rekening te produceren. En waarom niet? Omdat de kosten die men de gebruikers van een auto in rekening brengt gefabriceerd zijn volgen het zgn "Dartboard" principe. Je gooit een pijltje en waar dat belandt bepaalt de prijs.
Lekker landje.
Reactie door dragstar op 20-10-2011 18:09
Beste hboxem,
Niemand betaald nog wegenbelasting, het is jarengeleden veranderd in houderschapsbelasting en daardoor konden ze ook de mensen die een auto op eigen terrein ook belasten. Overigens ik ben het met u eens, een auto die op gas rijdt is geen vervuiler, er is nl. geen meetbare uitstoot van schadelijke stoffen.
Door de ombouw wordt de wagen welliswaar ietjes zwaarder maar dat is in geen verhouding met de verhoging van de houderschapsbelasting.
Tja, wat je ook doet om een schonere auto te hebben, de overheid blijft je achtervolgen en pakt toch de gemiste belastingen terug. De auto's die zg. geen houderschapsbelasting en BPM verschuldigd zijn dat betalen de andere automobilisten door verhoging van de houderschapsbelastingen en de accijnzen op benzine. Beschouw uzelf dat als een kerstje op de taart van de belastingen.
Reactie door tar op 20-10-2011 19:52
Quote: c.kramer67 schreef op donderdag 20 okt 2011, 18:08: Even een reactie op "tar"
Wat je betaalt per maand heet al jarenlang geen "wegenbelasting" meer maar "gebruikersbelasting!"
einde Quote
Beste c.kramer67,
Heel interessant wat de naam is...
Hoe het ook heet, van dit geld wordt het wegennet onderhouden; over het algemeen is het wegennet in Nederland prima.
Reactie door lariekoek op 20-10-2011 22:47
De meeste oldtimers die dagenlijks gebruikt worden rijden op LPG en moeten APK gekeurd zijn dus zijn heel wat schoner als b.v. veel diesels met hun roetwolken.
Reactie door j.a.de witte op 21-10-2011 02:45
Hi,
zelf heb ik 2 old timers, 1 van 35 jaar en 1 van 45 jaar.
De meeste ritten zijn naar/voor de APK en àls het bijzonder mooi weer is !
En dan nog meestal kleine ritjes.
Ook hebben ze een zweedse ML-Dinitrol behandeling gehad waardoor het garage werk zonder wroeten,boren ed. kan geschieden.
Het zijn èchte Mooi weer auto`s..
Ik heb dan ook veel bekijks op de weg ..
En trouwens wordt er door de regering gewerkt aan een zg. "Houderschap"belasting ipv. wegen belasting en die is voor iedereen !
Reactie door wimmi20 op 21-10-2011 03:03
De Witte,
u stelt dat de regering eraan werkt om wegenbelasting te veranderen in houderschapbelasting.
U heeft wel heel lang geslapen.
Het heet al veeeeeele jaren houderschapbelasting.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======
Quote: j.a.de witte schreef op vrijdag 21 okt 2011, 02:45: Hi,
zelf heb ik 2 old timers, 1 van 35 jaar en 1 van 45 jaar.
De meeste ritten zijn naar/voor de APK en àls het bijzonder mooi weer is !
En dan nog meestal kleine ritjes.
Ook hebben ze een zweedse ML-Dinitrol behandeling gehad waardoor het garage werk zonder wroeten,boren ed. kan geschieden.
Het zijn èchte Mooi weer auto`s..
Ik heb dan ook veel bekijks op de weg ..
En trouwens wordt er door de regering gewerkt aan een zg. "Houderschap"belasting ipv. wegen belasting en die is voor iedereen !
einde Quote
Reactie door j.a.de witte op 21-10-2011 16:23
Hi Wimmi20 ,
omdat ik nooit meer wegenbelasting hoef te betalen heb ik er niet zo veel meer mee van te doen,vandaar.
In ieder geval bedankt voor uw correctie, zo blijf ik toch (al is het veel later ) bij !
Reactie door flamoblue op 22-10-2011 02:03
i love oldtimers
Reactie door wimmi20 op 22-10-2011 02:12
Mooi,
mijn opoe zoekt nog verkering !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=
Quote: flamoblue schreef op zaterdag 22 okt 2011, 02:03: i love oldtimers
einde Quote
Reactie door rosenthal op 22-10-2011 09:35
eind goed, al goed
Reactie door klotskop op 22-10-2011 16:34
Beetje jammer allemaal, de oldtimer,er zijn er diverse er staan er hier twee, die lopen dik 1 op 25 en nee geen computer sturing katalisatoren en veel kunstof (want o wat produceren wij kuststof lekker milieu vriendleijk) Gewoon blik weegt weinig rijd ook 120 en jawel je kunt ademhalen als je er achter rijd, wat bij de meeste scooters / brommer niet mogelijk is wegens de fijstof en olie dampen.
De oldtimer meestal een onderdeel avn iemand die er erg voorzichtig mee omgaat en derhalve erg lang met zijn/haar voertuig doet rustiger rijd en zich direct (moet) aanpassen aan het weer. Persoonlijk denk ik dat het heel wat rustiger wordt op de weg als we het moderne spul een tijdje weren.
Wat veel erger is is dat de motor gezien wordt als luxe product en steeds meer en zwaarder bellast wordt. Terwijl er een grote groep pincipieel rijders zijn die deze gebruiken op woon werk verkeer. Gebruiken bijna geen ruimte met parkeren, veroorzaken geen files, vervuilen nauwelijks en stoken derhalve geen grote hoeveelheden brandstof weg. Over het algemeen is de verhouding te verplaatse gewicht (persoon ongeveer 100 kilo en een motor 200 kilo) veel gunstiger tegen de auto mobilist 1500 kilo auto voor een persoon een beetje gunstiger bij de motor.
Ik denk dan ook dat de discussie niet over de oldtimers moet gaan, maar over de mensen die er misbruik van maken, men koopt een nieuwe land rover a 56000 euries laat deze op een oud chassis zetten a 2000 euries dus voor geen 60 000 euries een bealstingvrije rover. Die moeten aangepakt worden, tevens de echte vervuilers en fietsende en motor rijdend en klein zuinig rijdend nederland in de watten leggen. Belast die dikke zakenauto met alle moderne snufjes die 1 op 11 loopt maar aan katalisator of niet.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!