accu vervangen sparta ion
Geplaatst door: malhy2 op: 02-02-2011 17:39
Mijn schoonouders hebben beide een sparta ion m-gear waarvan van beide fietsen het accugedeelte is of vervangen moet worden.
De kosten hiervan zijn 400 Euro.
De fietsen zijn allebij ongeveer 3 jaar oud en hebben 3000 km gereden.
Verdere naspeuring op internet geeft discussies dat de accu's helemaal niet kapot zijn , slechts de printplaat die in het accugedeelte zit is kapot en blijkt zoals aangegeven door electronica experts een fabrikagefout te bevatten waardoor deze printplaat na ong 3 jaar kapot gaat.
KM prijs voor deze fietsen wordt dan wel erg hoog.
Wat kunnen wij als consumeneten hier aan doen ????
Ed
Reactie door toolboy op 02-02-2011 23:05
Wat u kunt doen:
Naar een onfhankelijke gaan.
Uw posting is ook dermatig warrig dat hier niks mee te beginnen is
Reactie door malhy2 op 03-02-2011 08:21
Nou,
Ik heb mijn vraag nog eens doorgelezen maar kan er eigenlijk niet veel aan verbeteren.
Het probleem is dat de accupacks vervangen moeten worden anders doet de fiets het niet meer MAAR er is niets aan de hand met de accu's zelf , slechts de printplaat met de prijs van enkele euro's is kapot en zoals het er naar uitziet komt dit door een ontwerpfout.
zie ook : http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/1/accu+vervangen+sparta+ion
Je kunt met een sparta fiets niet naar een "onafhankelijke" gaan omdat het accupack en het rpintje er voor zorgen dat alles aangemeld moet worden.
Er zit software op het printje dat fraude tegegaat.
Zelfs een schterband vervangen gaat niet zelf omdat asl het wiel eruit is geweest deze weer aangemeld moet worden bij de fiets.
Zijn zeker monopoly prakttijken iets voor de EU misschien ??
Misschien iets voor het programma radar.
Gr Ed
Reactie door ceeslettele op 24-09-2011 20:17
Tja, ik heb een zelfde probleem, maar dan met een Batavus Padova, deze komt van de zelfde fabrikant. En geeft melding E0003, de fietsenmaker zegt: "Accu kapot volgens de lijst".
Nu heb ik op verschillende fora gelezen, dat het printje boven de accupack meestal de oorzaak is en de accu nog goed is.
Helaas het printje is niet apart van de accu te verkrijgen, dus zit je aan het vervangen van de hele pack (€400).
Je kunt zelfs niet eigenhandig een achterband vervangen, want dan moet de stekker los en dan moet de hele electonica weer aangemeld worden door de fietsenmaker.
Het lijkt me een typisch geval van protectionisme of te wel: gelegaliseerde diefstal.
Groet,
Cees
Reactie door trappist op 24-09-2011 21:10
lijkt mij simpel: e-fietsen van Sparta en Batavus voortaan links laten liggen, dit geldt voor alle apparatuur waar geen losse onderdelen voor verkrijgbaar zijn of waarvan software-instellingen niet voor elke reparateur beschikbaar zijn...
Reactie door c.meijne op 24-07-2012 11:28
Ik heb in december 2010 2 Spatra Ion RX+ fietsen gekocht. De fietsen staan in een garage en, volgens voorschrift, continu onder lading. Gemiddeld om de 3 maanden is van mijn fiets de accu kapot terwijl die van mijn vrouw zonder problemen werkt. De accu's zijn al 4x onder garantie vervangen en ook de aansluiting voor de accu is vervangen. De fiets is nu, sinds 16 juli 2012, voor de 5e keer terug naar de dealer weer met een defecte accu. De fiets is nu voor een test naar Sparta gestuurd. Ik ben hem voor onbepaalde tijd kwijt. De dealer zegt dat hij de fiets wil omruilen maar hij zou dat van Sparta niet mogen. Weet iemand wat hierbij mijn rechten zijn? Sparta is voor consumenten niet bereikbaar.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!