Columbus magazine adverteert op haar website met een abbonementsactie van 10 euro voor 4 nummers en een gratis Reisplanner cadeau. Bij het invullen van de adresgegevens staat de zin "Klik hier als je een abonnement cadeau wilt doen". Ik heb hier destijds niet op geklikt, omdat ik zelf van deze actie gebruik wilde maken.
Nog voordat ik mijn aanvraag indiende las ik de abbonementsvoorwaarden waar duidelijk vermeld stond dat cadeau-abonnementen automatisch aflopen en niet hoeven worden opgezegd.
Na de 4 nummers te hebben ontvangen zie ik op mijn bankrekening dat er ineens bijna 39 euro wordt afgeschreven voor een volledig abonnement. Ik boek dit terug en lees de voorwaarden nog eens na... geen automatische verlenging.
Een tijd later krijg ik van 'Abonnementenland' een incasso waarin gevraagd wordt naar opnieuw de 39 euro voor een jaarabonnement van Columbus Magazine. Ik bel hierop Abonnementenland.
Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat ik geen cadeau-abonnement heb afgesloten maar een standaard-proefabonnement. Als je op de website op de tekst klikt om een abonnement cadeau te geven, blijkt daar een heel ander abonnement achter te zitten, wat specifiek cadeauabonnement genoemd wordt.
Bij het aanvragen van het abonnement was het voor mij niet duidelijk dat er twee verschillende proef/start/cadeauabonnementen bestonden. Ook werd dit niet duidelijk uit de actievoorwaarden, waarin met name over het cadeauabbonement gesproken werd en andere abonnementen niet bij naam genoemd werden.
Naar mijn inziens probeert Columbus Magazine klanten moedwillig op het verkeerde been te zetten, door niet duidelijk te maken dat er GROTE verschillen bestaan tussen een cadeau-abonnement en een proef abonnement waarbij je een cadeau krijgt. Als er in de betreffende link naar het cadeau-abonnement bij de adresgegevens vermeld stond: "Cadeau-abonnement" in plaats "abonnement cadeau geven" zou het duidelijk zijn dat er sprake is van twee verschillende soorten abonnementen.
Abonnementenland is het hier niet mee eens en verwerpt mijn protest.
Daarnaast geldt er voor tijdschriften dat een proefabonnement niet stilzwijgend verlengd mag worden. Ik heb dit bij hen aangegeven en ze zeggen dat dit wel mag, alleen dat ik er niet aan een jaarabonnement vastzit als ik opzeg. Dat deed ik tijdens het telefoongesprek en ze zeggen dat ik nu het eerstvolgende nummer vanwege het opzegtermijn gewoon moet betalen. Hiermee beeindigde we het gesprek. Maar ik zie nu op Consuwijzer.nl dat opzeggen niet nodig is. Dan kan er toch ook geen opzegtermijn zijn??
Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande casus?
1. De onduidelijkheid over het bestaan van 2 soorten cadeauabonnementen, ondanks grote verschillen.
2. De opzegtermijn van het opzeggen, ondanks verbod op stilzwijgende verlenging.
Ik hoor het graag.