Hierbij wil ik een klacht indienen naar aanleiding van het examen Gewichtsconsulent (GZ3342). Op 28 mei 2014 heb ik examens gedaan voor de vakken:
- Voedingsleer;
- Product- en levensmiddelenleer;
- Praktijkvoering;
- Begeleiden, motiveren en voorlichten.
Deze klacht bestaat uit de onderstaande zaken:
A: Traagheid van de uitslag
Na diverse malen telefonisch geïnformeerd te hebben waarom de uitslag nog steeds niet bekend is, komt er midden in de vakantieperiode, op 30 juli 2014 uiteindelijk een brief binnen met de uitslag. Deze brief is gedateerd op 24 juli 2014 en komt dus méér dan 2 maanden later pas binnen, na het afleggen van de examens.
B: Datum herexamens
Aangezien de uitslag laat en in de vakantieperiode bekend wordt gemaakt, zijn wij met vakantie en is de voorbereidingstijd tot het herexamen van 29 augustus 2014, minder dan 3 weken.
C: Onduidelijkheid mbt herexamens
Aangezien ik voor twee vakken een 5 heb gehaald, een 7 en een 9, is duidelijk dat het diploma niet kan worden uitgereikt. Echter, voor welk vak moet ik nu herexamen doen? In het examenreglement staat dat er maximaal één 5 mag worden gehaald indien het totaal aantal punten voor de vier vakken 24 is. Met deze door mij behaalde cijfers is het totaal aantal punten 26. De hamvraag is dus: Mag één van deze vijven blijven staan, zodat er slechts voor één vak een herexamen benodigd is? Niemand binnen uw organisatie kan hier antwoord op geven met een verwijzing naar het examenreglement. Bij de service desk heb ik uiteindelijk wel te horen gekregen dat mijn behaalde 5-en niet geldig blijven op het moment dat ik een lager cijfer behaal. Dus, bij de uitslag van een 7 en een 4 ben ik alsnog gezakt. Ook al heb ik eerder al een 5 gehaald.
D: Bereikbaarheid medewerkers LOI
Ik heb (zelf en via mijn man) tenminste 7x contact gehad met uw organisatie en uren in de wacht gestaan. Ik bespaar u de details maar er is gesproken met onder andere: Marjolein, Michelle en Tatiana. Het examenbureau weigerde om mij te woord te staan. Vanuit de servicedesk was de mededeling: ‘Iedereen is met vakantie, er zit slechts één iemand en die is steeds in gesprek, stuur maar een brief.’
E: Betrouwbaarheid uitslag examens
Via uw servicedesk medewerkers krijg ik te horen dat de uitslag inderdaad veel te laat bekend is gemaakt. De reden hiervoor is dat de correctoren het niet met elkaar eens waren mbt het nakijken van de examens. U zult snappen dat ik met twee vijfen, hierdoor twijfel aan de juistheid van de cijfers. Via de servicedesk krijg ik te horen dat ik hier ook maar een brief over moet schrijven naar de klachtendesk.
F: Geldigheid examens
In de brief met de uitslag staat dat ik voor twee vakken een vrijstelling heb tot juni 2016. Echter in een andere brief staat dat het laatste examen in augustus 2014 is en dat er een ‘bezemexamen’ in oktober 2014 is, dit omdat deze opleiding in deze vorm komt te vervallen.