Ik heb een vakantiehuis (20-6-2020/04-07-2020) geboekt bij Atraveo in januari en ruim 400 euro aangebetaald. Het restant zou ik moeten betalen voor 11 mei 2020, maar dat ben ik niet van plan want de reis zal zeer hoogst waarschijnlijk niet door kunnen gaan: we zouden naar het Como-meer in Italie. Nou valt Atraveo volgens mij onder Duits recht. Ik krijg van hun een voorstel om zelf te annuleren en akkoord te gaan met een kortingsvoucher (geldig tot 31-12-2021) van 15% op een volgende boeking. Om de aanbetaalde 400 eur (ca. 25% van de reissom) een beetje te verzachten. Ik denk dat als ik niet annuleer ik (wettelijk) verplicht ben de rest van de reissom te betalen. Momenteel geldt er een negatief reisadvies voor Italie. Ik weet niet natuurlijk niet of dat in juni nog is. Ik heb vaker bij Atraveo geboekt en hier goede ervaringen mee in het verleden.
Het is me nu wel duidelijk geworden dat het een beetje ondoorzichtig is: atraveo is de website, Bohlscheid de aanbieder, Wolters Reisen de service-aanbieder en ik krijg een kortingsvoucher van e-domizil AG?
Ik heb een paar vragen:
1. als er in juni nog een negatief reisadvies is voor Italie, moet Atraveo dan zelf annuleren en mij iets anders aanbieden? (duits recht?) of valt dit onder NL recht om het een Nederlandse website is (atraveo.nl).
2. moet ik akkoord gaan met een voucher van 15% op de netto-huurprijs voor een volgende boeking van E-domicil AG die verder nergens in de papieren genoemd wordt?
3. is het verstandig het reisadvies af te wachten of te annuleren?
4. wie weet meer over Duits consumentenrecht in deze situatie?
Alvast bedankt voor het meedenken.