Ik ben erg misleid door de zogenaamde 'Vrienden'loterij'. Gisterenavond werd ik gebeld door de Vriendenloterij. Een telefoniste vertelde mij dat ik een gratis lot kreeg voor de maand juli zonder haken en ogen, maar ik moest er wel rekening mee houden dat ik zelf op tijd moest opzeggen i.v.m. automatisch incasso.
Aangezien ik meestal erg wantrouwend ben, vroeg ik of ik eerst alle voorwaarden op de site van de Vriendenloterij grondig mocht doorlezen. Dat mocht en de telefoniste vroeg om 17:05 aan mij of ze mij een uur later weer mocht opbellen. Dat mocht en vervolgens belde ze mij om 18:10 weer. Ik vertelde meteen aan haar dat ik op de site had gelezen dat de opzegtermijn een maand is en dat ik daarom geen gebruik wilde maken van het gratis lot om kosten (voor de volgende maand) te voorkomen. Zij verzekerde mij vervolgens dat ik daar geen zorgen over hoefde te maken, aangezien het ging om een speciale actie. Vanwege het gratis lot, zou ik mij kosteloos voor 4 augustus kunnen uitschrijven, zodat ik niks zou hoeven te betalen. Vervolgens vroeg ik op welke dag er normaalgesproken afgeschreven zou worden. Ik kreeg te horen dat dat elke maand op de 25e gebeurt. Daarom vertelde ik meteen aan de telefoniste dat ik de volgende dag zou uitschrijven. Dat was prima.
Ik was op dat moment nog steeds erg wantrouwend, maar ik ging er vanuit dat ik in het ergste geval twee loten zou krijgen voor de prijs van één. (twee loten, waarvan één gratis, voor tien euro). De dag erna bleek het helaas nog erger dan mijn 'worst-case scenario'.
De volgende dag, dus binnen 24 uur, belde ik rond 13:00 naar de Vriendenloterij om mezelf weer uit te schrijven/'mijn lidmaatschap' op te zeggen. Ik belde bewust niet eerder, omdat de gegevens eerst geregistreerd moesten worden voor het zogenaamde gratis lot.
Aan de telefoon kreeg ik te horen dat de gegevens nog niet geregistreerd waren en dat ik de volgende dag zou moeten terugbellen om op te zeggen. Aangezien ik erg wantrouwend ben, vroeg ik of ze een notitie/kanttekening kon maken met mijn NAW-gegevens, zodat ik zonder problemen zou kunnen opzeggen. Dat was niet mogelijk en daardoor begon ik nog meer te vrezen waar ik al bang voor was. Daarom belde ik 's avonds weer naar de zogenaamde 'Vrienden'loterij'. Nadat ik mijn gegevens had doorgegeven, kon ik worden uitgeschreven. Ik kreeg toen 'reclametroep' te horen over extra kansen met het/hun jubileum en dat het goed zou zijn om goede doelen te steunen. De telefoniste raadde mij aan om nog een aantal maanden lid te blijven.
Vervolgens gaf ik weer aan dat ik er zeker van was dat ik mezelf wilde uitschrijven. Toen begon ze weer over winkansen te praten, hoe meer loten, hoe groter de kans dat ik 100.000 win of een vakantie op Curacao. Tijdens het reclameverhaaltje zei ze iets in de trant van 'uw lot' of 'met uw ene lot'. Daaruit bleek dus dat het ging om één lot. Aangezien ik nogal wantrouwend ben, vroeg ik of er nog geld van mijn rekening afgeschreven zou worden. "Nee, dat is al gedaan", zei ze giechelend. "Voor de maand augustus". Toen vroeg ik hoeveel loten ik in totaal had. Ze vertelde mij dat er slechts één heb. Van binnen werd ik toen uiteraard boos, maar aan de telefoon bleef ik rustig en kalm praten. Ik vroeg of ze kon zien in haar systeem of ik een gratis lot had. Zij vertelde dat ik slechts één betaald lot had en dat er geen sprake was van een gratis lot! Ze kon me niet verder helpen.
Durft Kassa de strijd aan te gaan met de Vriendenloterij?