BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Onduidelijk en agressief incasso-traject Regionale Belastinggroep RBG bij afwijzing verzoek om kwijtschelding

Bijdrage door gebruiker
24-09-2014
15 reacties
Vandaag werd ik geconfronteerd met het incasso-traject van de RBG na een afwijzing van een verzoek om kwijtscheldingsverzoek.

Wanneer een verzoek om kwijtschelding is afgewezen, stuurt de RBG daaromtrent uiteraard een brief. In die brief staat: "Omdat u uitstel van betaling hebt, hoeft u nu niet te betalen. Let op dat u op tijd betaalt volgens de afspraak die de RBG met u heeft gemaakt."

Het is volstrekt onduidelijk op welke 'afspraak' wordt gedoeld. De vervaldatum kan het niet zijn, want die is immers allang verstreken na een kwijtscheldingsverzoek en de afwijzing daarvan.

De afwijzingsbrief bevat verder geen
- betaaldatum
- bankrekeningnummer
- betalingskenmerk

Hierdoor is het niet onlogisch dat men na deze afwijzingsbrief verwacht dat er nog een brief zal komen met daarin:
- het huidige bedrag (vanwege de rente)
- een uiterste betaaldatum
- een bankrekeningnummer
- een betalingskenmerk

De RBG laat echter na de afwijzingsbrief 4 maanden de rente oplopen, om vervolgens het incassotraject te hervatten met een dwangbevel.

De telefoniste gaf aan dat dit de standaardprocedure is bij de RBG...

Een cynicus zou denken dat de RBG bewust onduidelijkheid zaait om zodoende rente, aanmaningskosten en kosten voor dwangbevellen op te strijken.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.