Beste allemaal,
Een vriendin is het volgende overkomen:
Er heeft een interne reorganisatie plaatsgevonden. Gevolg: van functie A is zij in functie B geplaatst. Functie B gaat vanaf half september in.
Haar toekomstige leidinggevende (B) heeft begin augustus, i.v.m. de vakantieperiode, een afspraak ingepland om haar takenpakket te bespreken en mogelijk uit te voeren. Zij heeft deze afspraak geweigerd omdat ze op dat moment nog in functie A zat en een aantal projecten moest afronden. Verplichtingen jegens functie B gaan tenslotte pas vanaf half september in. Bovendien was de afspraak gepland op een middag dat haar vakantie begon (flauw).
Mijn vriendin heeft tijdens haar vakantie van haar toekomstige leidinggevende, per aangetekend, een brief ontvangen waarin zij haar ongenoegen uit over het feit dat ze de afspraak had geweigerd. Volgens haar was deze afspraak niet vrijblijvend. Gevolg: een officiële schriftelijke waarschuwing ondertekend door het management. Geen leuke start dus.
Vraag 1: is deze waarschuwing volgens jullie terecht?
Ik ben van mening van niet omdat leidinggevende B op dat moment niet haar leidinggevende was. En dus niet het recht had dit van haar te verlangen. Als je een nieuwe baan hebt (extern) ga je toch ook niet tijdens je oude baan werkafspraken maken (en uitvoeren)? Dus intern ook niet. Het zijn onzekere tijden maar als werknemer hoef je toch niet met je te laten sollen.
Vraag 2: hoe kan zij zich hier tegen verweren?
PS: ze werkt bij een gemeente-instelling