BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kan ik weigeren klussenbedrijf buitensporig bedrag te betalen na wanprestatie?

Bijdrage door gebruiker
29-01-2012
7 reacties
Mijn douche-/ toiletruimte is verbouwd.Ik had schimmeloverlast op wanden en plafond door onvoldoende ventilatie en -vochtafvoer.De doucheruimte is LxHXB 2,78 m x 2,28 m x 1,07 m.Mijn verbouwingsvraag was: zorgdragen voor de benodigde sloop,afvoer van puin,wandtegels vervangen,wand tegelen vanaf de vloer tot het plafond.Plafondplaten vervangen.Wastafel vervangen(op dezelfde plaats hangen als de oude).Toiletpot vervangen voor hangtoilet(op dezelfde plaats als waar de oude stond.)Tussen doucheruimte en wastafel een muurtje opmetselen van ongeveer 20 cm breed van de vloer tot het plafond.Vloertegels vervangen(over oude heen tegelen).(Water)leidingen en -afvoer wegwerken achter de muur.Ventilator met schakelaar in doucheruimte.Mijn doelstelling:een goedkope verbouwing, praktisch en esthetisch in orde gericht op waardevermeerdering van het huis bij een eventuele verkoop.De ingeschakelde 'klusjesman met eigen eenmansbedrijf' schatte de werkzaamheden op drie weken á 32 uur per week.De feitelijke werkzaamheden werden vervolgens in overleg iets gewijzigd. I.p.v. het opgemetselde muurtje tussen doucheruimte en wastafel zou nu een raampje verplaatst worden van de lange muur naar de korte muur in het douchegedeelte.Een kant en klaar kleiner raampje en de benodigde stenen om het gat in de buitenmuur waar het oude raampje uit verwijderd werd mee te dichten werden gekocht.Vloer- en wandtegels werden in één partij gekocht voor de mooie prijs van €160,00(tweedehands).De toiletpot werd gekocht,gips- en plafondplaten etc. Wastafel had ik reeds gekocht evenals nieuwe verlichting en de bestaande badkamerradiator zou worden teruggeplaatst.Tot zover alles naar wens.Echter de werkzaamheden bleken na de geplande drie weken 'tegen te zijn gevallen' en de badkamer was op dat moment nog half gesloopt en half in wederopbouw.Het tegelen verliep niet bepaald vlot.Wandtegels waren scheef gezet waardoor de klusjesman niet uitkwam en tegels opnieuw gezet moesten worden.Daarbij sneuvelden zoveel van de gekochte tegels dat extra voorraad moest worden aangeschaft,maar nu dus nieuw(!),terwijl in eerste instantie de 2-de hands aangeschafte tegels ruim voldoende hadden kunnen zijn.Het steeds opnieuw moeten tegelen kostte enorm veel extra tijd.Ook de vloertegels moesten enkele malen opnieuw worden gelegd omdat het water niet alleen afliep naar het doucheputje maar ook in een dun straaltje naar het toilet aan de andere kant van de ruimte.Na herstelwerzaamheden die klusjesman zou uitvoeren zitten de tegels nog steeds niet recht op de muur en vloer.Het nieuwe raampje kan niet open,van de gloednieuwe toiletpot zijn op drie plaatsen stukjes emaile afgesprongen t.g.v. beschadiging door de klusjesman.De spoelknop van het toilet zat aan de muur vastgekit zodat ik niet meer bij de stortbak zou kunnen mocht er iets aan gaan mankeren.Dit losgemaakt,toen bleek dat de spoelknop er met geweld is ingeduwd waardoor gescheurd,er zit nu een kier tussen muur en knop.Rondom de ventilator was lekkage, dit is verholpen maar de voegen van de tegels waar de lekkage zat zijn nu bruin.Ik kan nog een waslijst opnoemen van dingen die niet goed zijn gegaan en gedaan.De klusjesman vraagt nu echter wel een bedrag van €6815,20- voor 'bewezen diensten' incl. materiaal,waarvan €4875,- aan arbeidsloon á 195 uur(!) x €25,00 Een 'vriendenprijsje' ja,maar in dit geval een kat in de zak.Ik voel mij onrechtvaardig behandeld.Wat kan ik doen om de prijs-kwalitietsverhouding tot redelijke proporties terug te brengen?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.