BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kan ABN zomaar dwingen een rekening af te sluiten?

Bijdrage door gebruiker
29-06-2018
8 reacties

Mijn haren staan inmiddels rechtovereind en ik wordt gek van de geweldige non-service van de ABN.

In 1999 heb ik een huis gekocht. Een hypotheek gestart bij de Fortisbank. Omdat mijn salaris toen te laag was had ik geen recht op een NHG. Mijn ouders hebben toen aangegeven borg te willen staan. In de notariële akte blijkt nu dat ze ook als schuldenaar zijn aangeduid. Dat wil zeggen dat bij elke wijziging zij beide toestemming moeten geven.


Toen de eerste rente vaste periode afliep heb ik met de bank gesproken en opnieuw vast gezet, Fortis was toen al overgenomen door ABN, er is toen nooit sprake geweest dat mijn ouders hier ook ineens mee moesten tekenen. Toen de 2e periode verlopen was en ik deze opnieuw vast wilde zetten moesten mijn beide ouders ineens meetekenen als ook mijn partner? Ik heb toen aangegeven dat mijn vader inmiddels was overleden. Het heeft vele maanden gekost om dit overlijden te regelen doordat de ABN mij van het kastje naar de muur stuurde intern. Geen enkele afdeling nam verantwoordelijkheid tot het daadwerkelijk oplossen van dit probleem. Na tussenkomst van de medewerkster waarmee we gesproken hadden aangaande het opnieuw vastzetten kwam er eindelijk schot in de zaak.

Als jaren werd ook trouw het geld van mijn rekening gehaald voor de betalingen en dat ging altijd goed. Echter bleek dat de hypotheek niet zichtbaar was onder mijn rekening. Na een telefoontje met de helpdesk bleek dat ik het beste naar de bank gaan met mijn partner, niets werd gezegd dat mijn moeder hier ook bij moest zijn. Een dag later was ik hier en legde mijn probleem uit. Er werd toen pas gezegd dat mijn moeder ook een rekening moest openen en dan via de calculator toestemming moest gegeven zodat ik de hypotheek kan inzien, althans was er in de gespaarde potten zit. Ook zou ik dan pas de jaarafschriften digitaal kunnen downloaden. Mijn moeder is 83, bankiert al jaar en dag bij de ING en zal nooit iets met deze rekening doen dus dat vond ik een niet zo realistische oplossing en bood aan of ze wellicht met een schriftelijk verklaring kon regelen. De bank verschuilde zich weer actief achter de regeltjes ipv actief mee te denken. Hierop heb ik een klacht ingediend omdat ik het simpelweg onzin vind om 45 euro per jaar te moeten betalen om alleen inzage te hebben in de gespaarde potten onder mijn internetbankieren. De bank stuurde een mail terug een paar dagen laten met het zelfde antwoord en weigerde elke medewerking en dwingt nog steeds de omslachtige kostbare methode af. Je betaald je al suf aan de bank qua kosten maar blijkbaar vinden ze het belangrijk om een arm uit te draaien ipv service te verlenen.

Een andere oplossing was om mijn moeder van de hypotheek te halen maar daar worden dan ook weer honderden of meer dan 1000 euro voor gerekend. Geen enkele oplossing in het belang van mij en alleen maar kostbare oplossingen waar de bank beter van wordt.

Is er nog iets mogelijk om dit op een fatsoenlijke manier op te lossen?

Groet Joris

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.