BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Cadeaubon ruilen

Bijdrage door gebruiker
13-08-2013
4 reacties
Enkele dagen geleden heb ik bij een anwb-winkel een Bongo bon gekocht als cadeautje. Echter, iemand anders bleek al wat gekocht te hebben, dus ik wilde de bon retourneren. Dit werd door de winkel geweigerd. Wat de winkel hierbij aanvoerde was:

1. Men had de bon geactiveerd en kon hem zelf niet meer gebruiken.
2. De bon kon bij Bongo zelf voor een andere Bongo bon worden omgeruild.
3. Men verwijst naar de voorwaarden in het Bongo boekje.
4. (Meer algemeen: ruilen is een gunst van de winkelier; geen plicht)

Hier heb ik mijn twijfels bij, want:

1. Op de bon staat: ruilen binnen 14 dagen.
2. Het bongo-boekje zit in cellofaan, dus de voorwaarden zijn niet in te zien.

Ik vraag mij af waar ik als consument recht op heb. Welke verplichtingen heeft de winkelier door de tekst 'ruilen binnen 14 dagen' ? Moet de winkelier in dit geval teruggave van de bon accepteren ? Moet hij dan geld teruggeven ? Of heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan door te verwijzen naar Bongo met als enige optie ruilen voor een andere bon ?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.