BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telfort

Bijdrage door gebruiker
26-11-2008
3 reacties

Mijn vraag over Telfort bestaat uit twee punten:

1 opzegtermijn2. ondoorzichtigheid wat kost een 0900 nummer en kosten gebruik mobiele telefoon bij een 0900 nummer. 1. Op 12 december loopt mijn abonnement af. Ik wil opzeggen. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik een opzegtermijn heb van drie maanden, terwijl ik danniet eens meer een contract heb. Absurd, vind ik. Daar komt nog bij dat ik wanneer ik zelf opzeg, mijn nummer niet kan behouden. Dat kan alleen mijn nieuwe provider doen. Ik moet dus drie maanden van te voren weten naar welke andere provider ik ga om het telefoonnummer dat al 10 jaar of langer van mij is te behouden.

2. Ik ben niet tevreden over Telfort omdat ik telkens over mijn belminuten heen ga. Dat wil zeggen ik moet telkens veel meer betalen dan in mijn contract is afgesproken. Dat heeft met 0900 nummers te maken, waarvoor de provider kosten rekent voor gebruik van de mobiele telefoon. Ik vind dat dit niet mogelijk moet zijn. Waarom mogen providers zelf beslissen wat ze voor deze nummers vragen? Dat beslist toch degene die die nummers uitgeeft? Dan is het voor niemand duidelijk wat het bellen naar een publiek telefoon nummer echt kost. Dat is toch raar? Voorbeeld: informatiepunt BSN in de zorg en landelijk EPD rekent 1 eurocent per minuut, omdat ze wel iets moeten vragen voor het nummer, maar het liever helemaal gratis hadden gedaan. Ik denk (ik heb net een kwartier op de website van Telfort gezocht, maar ik kon het alleen bij benadering vinden) dat ik daar nog 0,25 eurocent bij moet tellen. Dus alle goede bedoelingen ten spijt: dit is echt niet gratis of 1 eurocent, maar kost klanten van Telfort (met een abonnement, want als je prepaid belt wordt je nog eens extra beboet) iig. 0,26 cent per minuut.

Vanavond heb ik ongeveer 25 minuten bij Telfort in de wacht gestaan en kwam ik tijdens het wachten erachter dat ik hiervoor 40 eurocent per minuut moet betalen.Namelijk 15 eurocent per minuut en de kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon.Gelukkig heeft Telfort wel de kosten verlaagd naar 15 eurocent per minuut, dat staat heel blij op hun website. Maar pas vanaf 15 eurocent per minuut moet een maximumtarief worden bepaald. En is dat dan in of exclusief die kosten voor het mobiel bellen, wat natuurlijk helemaal belachelijk is, aangezien Telfort dat zelf aanbiedt. Klanten van een mobiele provider worden dus nog eens extra beboet omdat ze daar klant zijn en met hun mobiel bellen naar de klantenservice van hun eigen provider.

Natuurlijk moet ik ook zelf goed opletten wat er in mijn contract staat en wanneer het afloopt en welke rechten ik dan heb en wat het uberhaupt kost om te bellen. Maar ik denk dat hier toch ook van een bepaalde redelijkheid uit mag worden gegaan. Die redelijkheid is klaarblijkelijk niet in contracten terechtgekomen en dus hoop ik dat door middel vangoede wet- regelgeving de redelijkheid in deze contracten kan worden vastgelegd.

Komt deze redelijkheid op korte termijn?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.