BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

In gebreke blijven garage

Bijdrage door gebruiker
18-01-2010
32 reacties
Half december heb ik de eerste APK voor mijn 4 jaar oude Toyota laten uitvoeren bij een Kwikfit garage in Amsterdam. Tijdens de keuring bleek dat mijn remschijven waren verroest en vervangen moesten worden. Wat door Kwikfit is uitgevoerd.
Vanaf het moment dat ik mijn auto ophaal, heb ik problemen met remmen. Aanvankelijk alleen een stevig schrapend geluid en een soort weerstand in de rem, maar in de loop der dagen werd het zo erg dat de remmen deels leken te blokkeren. Op een besneeuwde weg rij ik zeer langzaam, moet remmen en trek naar rechts de weg af. Zowel mijn passagier als ik constateren dat de rem links niet werkte.
In de loop van 3 weken ga ik 3 x terug naar Kwikfit, waarbij ik iedere keer wordt weggestuurd met het antwoord dat ik het verkeerd beoordeel: er is NIETS aan de hand met de remmen.
De derde keer weet de monteur zelfs te melden dat het hoort, dat de remmen schrapen en weerstand geven, omdat de ABS dan werkt. Op mijn vraag waarom dit dan niet zo was voor de APK zegt hij dat de ABS toen niet werkte omdat de remschijven verroest waren.
De maat is voor mij vol: ik besluit dezelfde dag om naar mijn Toyotagarage te gaan voor een goede controle. Ik rij op een voorrangskruispunt aan, rem, en de remmen blokkeren volledig: ik rij zo het kruispunt op. Godzijdank was het stil, maar er had een stevig ongeluk kunnen gebeuren. Om nog maar te zwijgen wat er had kunnen gebeuren als dit op de snelweg was gebeurd.
Ik laat direct mijn auto wegslepen en bel de Kwikfit: dat mijn remmen niet werkten en ik zo een kruispunt op reed. Reactie: het was glad en daarom GLEED u het kruispunt op.
Ter plekke heb ik een klacht ingediend bij Kwikfit, die draait om het volgende: na de APK ben ik verschillende keren terug geweest met een probleem met mijn remmen. Iedere keer word ik met een kluitje in het riet gestuurd, dat ik het allemaal niet goed begrijp er en he-le-maal niets aan de hand is met mijn auto. Ondanks dat ik alles heel duidelijk uitleg, vertel dat mijn linkerrem blokkeerde, blijft de garage volhouden dat er niets is. De reactie heeft een hoog 'Ach, mevrouwtje....' gehalte: zij zijn de experts, en ik begrijp het niet.
Vervolgens blokkeren de remmen, had ik een dodelijk ongeluk kunnen hebben, en dan nog krijg ik een reactie dat ik het niet snap.
Kwikfit heeft mij wekenlang met een auto met ondeugdelijke remmen rond laten rijden. De Toyota garage weet na 10 minuten doorvragen en een half uur controle te melden dat de hoofdremcilinder lekt op de rembekrachtiger, en dat ik daarom deze problemen heb. Kwikfit heeft iedere keer gereageerd dat hun reparatie in orde was, en dat ik me de problemen inbeeld. Zonder te luisteren, zonder ook maar 1 x stil te staan bij de mogelijkheid dat er echt iets mis is met de remmen.
Daarnaast is het voor mij wel zeer toevallig dat dit probleem optreedt op het moment dat de APK is gedaan door Kwikfit. Ik ben een leek op technisch gebied, maar ik vrees dat er tijdens de APK iets is mis gegaan met de hoofdremcilinder.
Ik heb een stevige klacht ingediend bij Kwikfit, waarbij ik a. mijn geld terug wil, b. ik verwacht dat zij de reparatie bij Toyota betalen, en c. ik een stevige tegemoetkoming krijg, vanwege alle gedoe en alle dagen en uren die ik dankzij Kwikfit vrij heb moeten nemen, en vanwege het feit dat ik nu alweer 10 dagen zonder auto zit door toedoen van Kwikfit.
Bod Kwikfit: wij betalen de reparatie terug, en u kunt een gratis grote beurt krijgen. Alsof ik na dit fiasco ooit nog 1 stap bij Kwikfit zet.
Het onweerlegbare feit dat ze mij met een auto met ondeugdelijke remmen de weg op hebben laten gaan, ondanks dat ik iedere keer heel duidelijk heb verteld wat er aan de hand was, is voor mij een heel, heel kwalijke zaak. Zoals gezegd had er een dodelijk ongeluk kunnen gebeuren. Mijn voorstel tot een stevige financiele compensatie is in mijn optiek dan ook niet meer dan redelijk. Wat vindt u?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.