Zwarte doos in auto's kan Eurlings bekoren
15-03-2010
• leestijd 2 minuten
Een 'zwarte doos' in moderne auto's, die bijhoudt hoe hard een auto rijdt, zou een middel kunnen zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen. Net als bij een vliegtuigongeluk kan de doos de politie namelijk helpen de schuldvraag te beantwoorden. Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer kan zich wel vinden in het verplichten van een ongevallenregistratiesysteem in auto's, schrijft hij maandag aan de Tweede Kamer.
De zwarte doos staat officieel te boek als een Event Data Recorder (EDR). ,,Hoewel het directe effect van de EDR op de verkeersveiligheid beperkt is, sta ik, vanwege het belang van betere waarheidsvinding, in beginsel positief tegenover het verplichten van een EDR'', staat in de brief.
Hij wijst echter wel op het gegeven dat het verplicht installeren van zo'n systeem niet landelijk, maar alleen Europees kan worden geregeld. ,,Het is niet mogelijk dit via nationale wetgeving te realiseren vanwege de harmonisatie van de wetgeving in Europa voor de interne markt. Er zit wel beweging in. Hoewel er geen verplichting of standaard is, hebben veel moderne auto's al een airbagmodule die ook een EDR-functie heeft.''
De bewindsman reageert met zijn brief deels op een ongeluk dat tweede kerstdag plaatshad in Rotterdam. Een 25-jarige Schiedammer reed toen in zijn Amerikaanse auto, waar de zwarte doos standaard is ingebouwd, vier leden van een gezin dood. De Rotterdamse politie heeft als eerste korps in Nederland apparatuur aangeschaft die EDR's kan uitlezen. De zwarte doos die in de Dodge van de Schiedammer was geïnstalleerd gaf aan dat hij 147 kilometer per uur reed op een weg waar een maximumsnelheid van 30 kilometer geldt.
Eurlings noemt de ervaringen van het Rotterdamse korps met EDR-apparatuur interessant. ,,Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet en zal in Europa informeren naar mogelijke volgende stappen.'' Volgens de CDA'er moeten er echter geen wonderen worden verwacht van het systeem. ,,EDR kan een middel zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, zij het beperkt. Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangrijk dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt en niet alleen na een ongeval.'' ANP