Zorgorganisaties: Patiënt moet zelf kunnen kiezen voor digitale zorg
26-07-2021
•
leestijd 1 minuten
•
1900 keer bekeken
•
Als patiënten digitale zorg willen, dan moeten ze daar zelf voor kunnen kiezen. Bijna een derde van de polibezoeken was door corona al op afstand. Dat zeggen Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Patiëntenfederatie in het AD.
Tijdens de eerste lockdown in 2020 blijkt dat zeventig procent van de consulten digitaal ging. Dat was in het eerste kwartaal van 2021 nog ruim dertig procent. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
Voordelen
Patiënten moeten het recht krijgen om zelf te kiezen wat voor zorg ze willen, fysiek of digitaal. Dat vinden Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland. "Zelfs met een moeilijk gesprek kan het fijn zijn om dat via een
beeldscherm thuis te doen, want dan kan je bijvoorbeeld iedereen erbij
hebben. Dat past soms niet eens in een spreekkamer", zegt ZN-directeur
Petra van Holst. Bovendien scheelt het reistijd, hoeven patiënten niet
altijd een dagdeel vrij te nemen voor een artsenbezoek en neemt de druk
op de zorg af.