Zorginstellingen slecht bereikbaar bij klacht
12-03-2013
• leestijd 1 minuten
Bij slechts een op de drie zorginstellingen is tijdens kantooruren meteen iemand telefonisch bereikbaar voor klachten. Patiënten zijn vaak ook niet bekend met de klachtenprocedures. Dat blijkt uit dinsdag naar buiten gebracht onderzoek van onderzoeksinstituut voor de gezondheidszorg Nivel.
Bij ziekenhuizen was in 40 procent van de gevallen meteen iemand beschikbaar voor het opnemen van de klacht. Bij zelfstandige behandelcentra en privéklinieken liep dat percentage terug naar 30 procent en in het geval van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg gebeurde dat nog niet in een kwart van de gevallen.
Dubbele functie
Bij acht op de tien ziekenhuizen werken speciale klachtenfunctionarissen of vertrouwenspersonen die zijn opgeleid voor het behandelen van klachten van patiënten. Bij zelfstandige behandelcentra en privéklinieken geldt dat slechts in 20 procent van de gevallen. En dan is de aangewezen persoon vaak ook nog directielid of afdelingshoofd, wat volgens het Nivel een extra drempel kan opwerpen voor mensen die een klacht willen indienen.
ANP