Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorgen om stoplicht op etiket voedingswaren

12-01-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Boodschappen, supermarkt 930x520
Voedselwaakhond foodwatch slaat alarm over een logo dat zes voedingsmultinationals zouden willen introduceren. Ze zouden daarop versluierde informatie gaan geven over de voedingswaarde van de voedingsproducten. ,,De criteria die zij daarbij hebben bedacht, zijn zo slap dat ongezonde producten ineens gezond lijken", moppert de organisatie.

'Verkeerslichten'

Het gaat om een etiket met 'verkeerslichten', met rode lichten voor slechte ingrediënten en groene voor goede. Daar is al lang sprake van en in Groot-Brittannië is het zelfs al ingevoerd. Volgens foodwatch verdwijnen de rode waarschuwingen door de nieuwe maatstaven die de bedrijven nu in gedachte hebben, waarbij ze uitgaan van kleine porties waarbij je minder slechte ingrediënten ineens binnenkrijgt. Dan pakken de verkeerslichten vaak heel anders uit dan wanneer je uitgaat van 100 gram.
,,Dit systeem van Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever zo snel mogelijk van tafel. Snoepjes van 5 tot 10 gram krijgen dan zelfs nog geen rode waarschuwing voor suiker als ze voor 100 procent uit suiker bestaan." ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!