Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zorg niet vergoed? Vanaf 1 september moet arts hier verplicht voor waarschuwen

  •  
21-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
15259 keer bekeken
  •  
zorgkosten 1280 zorgverzekering fysiotherapie

Heeft jouw zorgverzekering geen contract met een zorgverlener? Dan kun je onverwachts voor hoge zorgkosten komen te staan als je hier niet van op de hoogte bent. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) scherpt daarom per 1 september de informatieplicht voor zorgaanbieders aan. Heeft een arts of andere zorgverlener geen contract met jouw zorgverzekering, dan moet deze vóór de start van de behandeling jou hierop wijzen.

Nog te vaak worden patiënten en cliënten geconfronteerd met onverwachte bijbetalingen voor ontvangen zorg, stelt de NZa. Patiëntenfederatie Nederland is tevreden over deze aanscherping. Nu krijgen patiënten nog te vaak achteraf te maken met hoge rekeningen door onbewust gebruik te maken van ongecontracteerde zorg die niet of maar gedeeltelijk wordt vergoed.

Wat wordt er anders? Zorgaanbieder moet 'actief' en 'aantoonbaar' informeren

Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is het belangrijk dat mensen vooraf geïnformeerd worden als zij gebruik gaan maken van zorg die niet wordt vergoed door hun zorgverzekeraar. Daarom heeft de NZa de Regeling informatieverstrekking door zorgaanbieders aangescherpt.

Zorgaanbieders die geen contract hebben, moeten per 1 september mensen vooraf actief en aantoonbaar informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding.

Actief betekent dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder, is niet voldoende.

Aantoonbaar betekent dat de zorgaanbieder moet kunnen laten zien dat hij de informatie actief heeft gedeeld. Aan het vereiste van aantoonbaarheid wordt volgens de NZa voldaan als de informatie per post, per e-mail of via het patiëntenportaal aan de patiënt gestuurd wordt.

Voor de exacte hoogte van wat er wel en niet vergoed wordt, mag de zorgaanbieder verwijzen naar de zorgverzekering van de patiënt en hoeft de zorgaanbieder alleen te vermelden dat het eigen risico (mogelijk) wordt aangesproken. Indien nodig kun je daar navraag over doen bij je eigen zorgverzekering.

Patiëntenfederatie Nederland gaat na 1 september nauwgezet volgen of zorgaanbieders zich aan de aangescherpte informatieverplichting gaan houden.

“Patiënten vaak niet op de hoogte van welke zorg wordt vergoed”

De informatie vanuit zorgverzekeraars en zorgverleners richting patiënten over welke zorg in welke polis vergoed wordt, schiet op dit moment nog tekort, vindt de Patiëntenfederatie. Het is zo ingewikkeld geworden voor patiënten dat de belangenvereniging spreekt over een black box.

Vorig jaar zomer deed de Patiëntenfederatie navraag onder ruim 12.000 patiënten. Daaruit kwam naar voren dat mensen er vaak niet van op de hoogte zijn dat hun verzekeraar geen contract heeft met een zorgverlener. Dat gold voor 49 procent van de respondenten die de naar een niet-gecontracteerde medisch specialist, wijkverpleegkundige of zorgverlener binnen de GGZ waren gegaan. 44 procent kreeg informatie hierover pas te horen toen de zorg al bezig was, 35 procent toen de zorg al was afgerond. Een aanzienlijk deel van de patiënten zou een andere keuze gemaakt hebben als ze dit van te voren wel hadden geweten.

bronnen: NZa, Patiëntenfederatie Nederland

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (4)

Déjà vu
Déjà vu
10 okt. 2022 - 23:11
En dan te bedenken dat de Nederlandse Spoorwegen ook nog sluikreclame maakt voor de iPhone!
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk
10 okt. 2022 - 14:54
Gewoon geen iphone nemen en niet in een achtbaan stappen. Bespaart ook nog eens flink veel geld.
1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗11 okt. 2022 - 16:51
Hoe haalt U het in uw hoofd om een achtbaan en eeniPhone in een adem te noemen. Iphones zijn juweeltjes en ik bedoel niet mooi, maar wat ze kunnen en dat wordt steeds meer en dat met steeds minder energie en steeds duurzamer. Ik krijg steeds het afdankertje van mijn echtgenote en geef dat later weer door aan een vriendin. De updates houden een apparaatje minstens 6 jaar actueel en daarna gaat hij ook nog mee. Als U het zo bekijkt is hij niet duur voor wat hij kan. Dat ritje in de achtbaan is (gelukkig) in en paar minuten voorbij,
Greendutch
Greendutch
10 okt. 2022 - 13:25
lang niet alle gadgets, apps, handigheidjes die bedacht, gerealiseerd en/of gemaakt worden zijn nuttig, handig, goed of deugen. er zou een veel kritischer blik moeten zijn voordat iets op de markt komt. helaas zitten we met leiders die erg verzot zijn op ‘markt’ en ‘marktwerking’?!
1 Reactie
adriek
adriek10 okt. 2022 - 15:19
"Nieuw en innovatief" als aanjager van de markt. Musk heeft een miljoen Tesla's verkocht met de verwachting dat deze 'volgend jaar' volledig zelfrijdend zouden zijn. (Nu de fabrieken goed draaien is die belofte als sneeuw voor de zon verdwenen.)
Juppé🎗
Juppé🎗
10 okt. 2022 - 10:16
« Nieuwe iPhone met crash-detectie belt automatisch 112 als eigenaar in een achtbaan zit« ……..voor volwassenen die voor hun lol in een achtbaan gaan zitten moet hij hulp bij een heel ander nummer zoeken. Mijn echtgenote is er al een paar weken mee aan het spelen. Die functie kun je gewoon uitzetten. Ik weet het dus niet zeker maar ik dacht dat hij je eerst 10 seconden de tijd geeft om te zeggen dat hij niet hoeft te alarmeren. Gezien het werkingsprincipe denk ik dat het met een simpele software-update hersteld kan worden.
1 Reactie
pahan
pahan10 okt. 2022 - 13:36
Ik denk dat een achtbaanpassagier iets anders aan het hoofd heeft dan kijken of zijn Iphone 911 aan het bellen is :D
BNNVARA LogoWij zijn voor